שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » סעודיה: מינוי ראשון של שגריר ברשות הפלסטינית וקונסול כללי לירושלים
תקדים דיפלומטי
נאיף א־סודיירי שמונה לשגריר הראשון של סעודיה ברש"פ אמר כי "פתרון קבע לסוגיה הפלסטינית הכרחי כדי להתמודד עם אתגרים אזוריים נרחבים"
השגריר מגיש את כתב האמנתו | צילום: התקשורת הפלסטינית

בסוף השבוע האחרון הגיש נאיף א־סודיירי הסעודי את כתב האמנה שלו כשגריר ברשות הפלסטינית וכקונסול כללי בירושלים. בכך עשה א-סודיירי היסטוריה באזור. בישראל היו מי שהופתע מהמינוי.

א־סודיירי אמר בריאיון שקיים אמש (ראשון) עם ערוץ אל-ערביה הפרו-סעודי, כי "פתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני חשוב ליציבות האזורית הכוללת. לממלכה, כמעצמה אזורית גדולה יש אינטרס בקידום שלום ויציבות במזרח התיכון" עוד אמר השגריר כי: "פתרון קבע לסוגיה הפלסטינית הוא הכרחי כדי להתמודד עם אתגרים אזוריים נרחבים יותר".

עוד מבחזית החדשות

השגריר הנכנס, שמכהן לראשונה כדיפלומט רשמי של סעודיה ברשות הפלסטינית, התייחס לסולידריות הערבית וציין כי "ממלכת ערב הסעודית מבינה את חשיבות האחדות הערבית ואת הצורך לטפל בסוגיה הפלסטינית כאחריות קולקטיבית". לדבריו, הממלכה רואה בכך "מרכיב מרכזי בזהות הערבית ותמיכתה נובעת ממחויבות לאינטרסים ולשאיפות של העולם הערבי".

משרד החוץ הפלסטיני מצדו בירך על המינוי בהצהרה רשמית: "העיתוי של החלטה זו משקף את האינטרס של סעודיה בעניין הפלסטיני כאחד היסודות שבהם תלויה מדיניות החוץ של הממלכה ברמה הערבית, האסלאמית והבין-לאומית". אולם, בשיחות סגורות הפלסטינים יותר מאופקים וסבורים שעליהם להישאר עם היד על הדופק במהלך המשא ומתן לנורמליזציה בין ישראל לסעודיה.

בעיתון הפלסטיני אל-קודס סיקרו את המינוי תחת הכותרת: "צעד סעודי הכרחי בכיוון הנכון" וטענו כי הצעד של סעודיה למינוי א-סודיירי כששגריר שאינו תושב ברשות הפלסטינית וקונסול כללי בירושלים היא "מכה כואבת לממשלה הישראלית ומעבירה מסר לאמריקאים".

בראיון לעיתון א-שרק אל-אוסט אמר השגריר א־סודיירי כי "בתקופת האפוטרופוס של שני המסגדים הקדושים, המלך סלמאן ושל יורש העצר מוחמד בן סלמאן, הפכה סעודיה לכוח אזורי ועולמי אפקטיבי". עוד טען כי "התמיכה של סעודיה ברשות הפלסטינית עלתה על 29 מיליארד ריאל סעודי, אונר"א קיבלה יותר מ־4 מיליארד ריאל וקרן הפיתוח הסעודי תרמה 18 מיליארד ריאל". לדבריו, העובדה כי הסיוע הכספי הגיע ליותר מ־51 מיליארד ריאל "משקפת את רמת היחסים המצוינים".

עוד מבחזית החדשות

שר החוץ אלי כהן התייחס למינוי הסעודי בריאיון שקיים אתמול בריאיון ל-103FM והתבטא נגד הכוונה לפתוח נציגות לפלסטינים. "הם לא צריכים לבקש אישור מאיתנו. הם לא תיאמו איתנו ולא צריכים לתאם איתנו, לא נאפשר שום פתיחה של נציגות דיפלומטית כזו או אחרת".

ברמאללה מודאגים מכך שסעודיה שואפת להשיג דריסת רגל באל-אקצא ולהגביר את ההשפעה במתחם המסגד כדי לשפר את מעמדם הבין-לאומי. בהתאם לכך, בהנהגה הפלסטינית פועלים כדי לשמור על הסטטוס-קוו ועל המעמד המיוחד של ירדן כמי שאחראית על המקומות הקדושים בירושלים.

בינתיים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הגיע לעיירה אל-עלמיין שבמצרים, לפגישת הפסגה המשולשת שהתקיימה היום (שני) עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ועם מלך ירדן עבדאללה השני. במוקד השיחות, המשבר הכלכלי של הרשות הפלסטינית וקידום מחוות לרשות הפלסטינית, לצד תיאום עמדות בין המנהיגים – בצל המגעים לנורמליזציה בין ירושלים לריאד.

במהלך הפגישה הצדדים גינו את הנעשה בהתנחלויות וקראו "לעצירת טרור המתנחלים". הם הדגישו כי על ישראל לעמוד בהתחייבויות קודמות שלה, ולהפסיק את "פלישותיה לערי הגדה". עוד נמסר כי בפגישה נידונה הסוגייה הפלסטינית והצדדים קראו "לסיום הכיבוש הישראלי". הנשיא א-סיסי והמלך עבדאללה השני חזרו על תמיכתם במאמצי אבו מאזן "להגנה על האינטרסים של העם הפלסטיני".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הישג ענק הוא להגיב באותה צורה גם כאשר מנצחים וגם כאשר מפסידים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים