שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » סמוטריץ' בכנס הבונדס הלילה: "אנחנו בונים מהר יותר ממה שתנועת ה-BDS משתדלת להרוס"
שר האוצר בכנס הבונדס: "אין מקום לחרמות" | יש לנו "ברית של ערכים, אבל כולנו משלמים עליה מחירים קשים – סופו של האור לנצח" | מחוץ לכנס הפגינו ישראלים ואמריקאים
סמוטריץ' בנאומו בכנס הבונדס | צילום: דוברות השר סמוטריץ'

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' נאם הלילה (ראשון לפי שעון ישראל) בכנס של ארגון הבונדס בוושינגטון ומתח ביקורת על אלו שקראו להחרים את ביקורו "בשבוע שעבר ובכלל בחודשים האחרונים אנחנו שומעים רטוריקה קשה, שיח של חרמות ושל אלימות. לזה אין מקום. הברית של ישראל וארה"ב היא ברית של ערכים, של שוויון, של דמוקרטיה ושל הכלה" אמר סמוטריץ'.

בזמן נאומו, הפגינו ישראלים ואמריקאים בכניסה למלון גרנד הייאט שבו התקיים הכנס. שבעה מוחים נעצרו על ידי אנשי הביטחון לאחר שהתיישבו על רצפת המלון, התפללו והניפו כרזות מחאה. לצורך המחאה התאגדו כמה ארגונים יהודיים וישראליים, בהם ג׳יי סטריט, תרועה, רבנים לזכויות אדם, השלוחה האמריקאית של תנועת שלום עכשיו, הקרן החדשה לישראל ופורום מדיניות ישראל.

עוד מבחזית החדשות

המפגינים הרימו שלטים שעליהם נכתב: "Shame on Smotrich" וצעקו "בושה". אחת ממארגנות המחאה, ה"רבה" ג'ייל ג'ייקובס, מנכ"לית ארגון תרועה, אמרה כי "לסמוטריץ' אין מה לחפש בארה"ב או בכנסת. יהודי ארה"ב מודיעים שסמוטריץ' ובעלי בריתו מהימין הקיצוני בכנסת, המשחיתים את היהדות כדי להפוך את ישראל לתיאוקרטיה פשיסטית, לא מדברים בשמנו".

אחרי הכנס, הביעו גורמים בארגון הבונדס שביעות רצון, וכינו את הסערה סביב ביקורו של סמוטריץ' בארה"ב "תקשורתית בלבד". לדברי נוכחים שהיו באולם, הם כלל לא ידעו על המחאה בכניסה למלון. סמוטריץ' צפוי להגיע היום לניו יורק כדי להיפגש עם ארגונים שהסכימו לפגוש אותו, בהם "ארגון ציוני אמריקה" (ZOA) – ארגון יהודי המזוהה עם הימין הרפובליקני. בסביבת שר האוצר טוענים שהוא לא התכוון להיפגש עם אף גורם בממשל ביידן לפני שראש הממשלה בנימין נתניהו יעשה זאת, ולכן הוא מעולם לא פנה לאמריקאים כדי לקבוע פגישה כלשהי ואין שחר לטענה שהוא סורב.

סמוטריץ' הדגיש בנאומו את הערכים המשותפים בין ישראל לארה"ב, וטען כי אין להם "הרבה שותפים בעולם שהולך ומקצין. אבל הברית הזו היא לא של הרפובליקנים או של הדמוקרטים, לא של השמאלנים או של הימנים – זו ברית של ערכים שנלחמים ברע דרך הוספת אור". לדבריו, "ישנן פעמים שכולנו משלמים על הברית הזו מחירים קשים, אבל שלא יהיה לכם ספק – סופו של האור לנצח. האור שמקדש את החיים, האור שמבקש להפריח את השממה, האור שמבקש לבנות ולא להרוס, אותו אור שבנה את האומה האמריקנית ובנה את מדינת ישראל המתחדשת. לאור הזה אנחנו שותפים".

שר האוצר הודה למשתתפים על תרומתם לישראל ואמר כי "בעזרת השקעות הבונדס אתם מאפשרים למדינה לבנות ולצמוח, ואנחנו מתמידים בהחזר השקעה ובבנייה של מדינה חזקה. חשוב לנו לוודא שאתם יודעים שההשקעה שלכם חזקה, כדאית וטובה". לדבריו, "ההשקעה הזו שולחת מסר לכל תומכי ה-BDS, שהם מבזבזים את זמנם לשווא. מאז תחילת הדרך של הבונדס גייסתם יותר מ-50 מיליארד דולרים ואנחנו בונים מהר וטוב יותר ממה שתנועת ה-BDS משתדלת להרוס ולפגוע. אנחנו בונים את הארץ הזאת עבור כל יושביה. מכל השפע והטוב שמדינת ישראל הביאה לארץ הזאת נהנים יהודים וערבים כאחד. ממשלות ישראל מפתחות את הארץ הזאת ומביאות אותה אל קדמת הבמה העולמית".

עוד אמר סמוטריץ' כי הוא "מחויב לביטחונה של מדינת ישראל. מחויב לערכינו המשותפים ולסטנדרט המוסרי הגבוה ביותר של צה"ל, להגנה על כל אדם ועל כל חף מפשע. קשה להאמין שרק לפני 70 שנים הארץ סבלה מביצות ומלריה והיום כל יושבי הארץ זוכים ונהנים משפע מדהים. את כל זה השגנו תחת מתקפה מתמדת של טרור ומלחמות שנכפו עלינו".

בדצמבר האחרון, הצהירו יותר מ-330 רבני קהילות קונסרבטיביות ורפורמיות באזור וושינגטון, שיקגו ולוס-אנג'לס, כי יחרימו את מנהיגי גוש הציונות הדתית בממשלה החדשה, ולא יאפשרו להם לבקר ב"קהילותיהם" או לדבר ב"בתי הכנסת" שלהם. אז טענו כי הצעות שהוצגו מטעם הציונות הדתית "יגרמו נזק בלתי הפיך ליחסי ישראל והתפוצות".

עוד מבחזית החדשות

סמוטריץ' התייחס בנאומו הלילה לחשש של קהילות אלו ואמר כי "היהדות מאז ראשית ימיה ידעה מחלוקות, אפילו אומר בנויה על מחלוקות. מחלוקת היא לא משהו שצריך להפחיד אותנו, ההפך הוא הנכון היא מפרה אותנו. יש בינינו אנשים דתיים וחילונים, רפורמים, קונסרבטיביים ואחרים". לדבריו, "גם בארץ יש לנו מחלוקות והן גדולות ובנפשנו, אך לרגע אחד אסור לשכוח כי אנשים אחים אנחנו, על אף המחלוקות, על אף הצבעים השונים שמרכיבים את הפסיפס היהודי אנחנו גוף אחד ומיוחד. יש לנו מטרות משותפות של תיקון עולם וכל אחד מאיתנו מבקש להגשים את המטרה בזווית אחרת – יחד אין לי ספק שנצליח".

נסיעתו של סמוטריץ' לארה"ב מתקיימת תחת ביקורת קשה אל צמרת משרד האוצר ושל אנשי כלכלה על כך שהוא ייעדר מהארץ למשך כעשרה ימים. "זה לא הזמן להיעדרות כה ממושכת של שר האוצר מהארץ. במשרד מתקיימים דיונים לקראת הבאת תקציב המדינה לאישור הכנסת בשבוע הבא. כל המדינה בוערת, יש כבר פגיעה במשק ודווקא עכשיו שר האוצר נעדר מהארץ כאשר אין מדובר בביקור רב חשיבות בארה"ב. השר יכול היה לנאום לבאי כנס הבונדס ולקהילות יהודיות גם בזום" אמרו אתמול באוצר.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים