שיתוף
תגובות
חדשות » סיפור טורקי: צוות החילוץ בדיווחים מהשטח
תיעוד
משלחת החילוץ של צה"ל חילצה עד היום 17 לכודים | מניין הנספים עבר את התחזית של 20,000 בני אדם וצפוי לעלות משמעותית ככל שעוברים הימים | תיעוד
משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה | צילום: דובר צה"ל

משלחת החילוץ של צה"ל חילצה עד היום (חמישי) 17 לכודים מתוך ההריסות בטורקיה. אחד מאנשי צוות החילוץ אמר ל-ynet "אתה מוצף ברגש' נתנו חיים לילדה בת 7".

משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה | צילום: דובר צה״ל

פעילות משלחת החילוץ ענפי זית בטורקיה | צילום: דובר צה"ל

הערב, שלושה ימים לאחר האסון, מספר ההרוגים בטורקיה ובסוריה עבר את התחזית של 20,000, ומניין הקורבנות בשתי המדינות עומד כעת על 20,411. בטורקיה לבדה נהרגו 17,134 בני אדם ובסוריה נהרגו עוד 3,277, אך גם מספר זה צפוי לעלות בהמשך.

עוד מבחזית החדשות

גיא מנצור, קצין איתור של יחידת החילוץ וההצלה, סיפר על איתור הלכודים: "הספקתי לחלץ ארבעה אנשים בחיים, צעירה בת 20, זוג נוסף וילדה כבת 7. הגעתי לילדה אחרי שצוות טורקי קרא לנו כי הוא שמע רעשים. ישר רצתי למקום, לתוך כוך בחלק התחתון של הבניין, היינו צריכים לזחול בשביל להגיע אליה. המקום היה מאוד מסוכן, בהתחלה המהנדסים לא אישרו להיכנס, אבל נכנסנו פנימה בכל זאת".

מנצור סיפר על רגע החילוץ: " ראינו ילדה כבת 7 כלואה מתחת לאמא שלה, כשמעל שתיהן הייתה פלטת בטון ענקית שמעכה אותן. החילוץ היה די מורכב, באזור מאוד מאוד קטן וצפוף. אי אפשר היה להיות בו יותר משלושה אנשים. ישר ביקשתי שיגיע רופא. רופאה של איחוד הצלה נכנסה פנימה ונתנו לילדה נוזלים. הכנסנו את אמצעי ההרמה שלנו ולאט לאט הצלחנו להוציא אותה. הרגל שלה הייתה תפוסה שם בתוך איזשהו ברזל, אבל הצלחנו להרים ולהוציא אותה החוצה". לדברי מנצור "יש לי ילדה בת 11. כשאתה מסיים את הכול והולך רגע להתארגן, אתה מוצף ברגש, סוג של שמחה שמהולה בעצב. אמא שלה נשארה שם למטה, אבל הצלחנו להוציא את הילדה ולתת לה חיים".

עוד הוסיף מנצור: "בחילוץ של בת ה-20 הייתה עבודה מאוד מורכבת שנמשכה חמש שעות וחצי. היא הייתה כלואה בתוך ההריסות, מתחת לארון. כל הזמן הזה דיברנו איתה, ליטפתי אותה. אתה מנסה לתקשר איתה, היא דיברה רק טורקית, אבל הבינה, ואמרה:"'גוד, גוד". כשאתה עובד עם לכוד במשך כל כך הרבה זמן נוצר איזשהו קשר. אחרי שהעלו אותה לאמבולנס באתי והסתכלתי עליה. אמרתי לה: "אני גיא", והיא הסתכלה עליי באיזשהו חיוך. זה משהו ששווה את כל מה שאנחנו עושים פה, את כל הקור המטורף הזה. הסיפוק הזה שאתה נותן חיים לאנשים, זה משהו שאי אפשר לתאר".

מנצור ציין כי במהלך החילוץ הוא משתדל להתנתק רגשית מהסיטואציה: "אני קצת רגיש, וזה קשה, אבל אתה חייב לעבוד בצורה שכלתנית. לפעמים כואב להם וקשה כי משהו תפוס להם. הם צועקים לפעמים ובוכים. צריך לדעת להתנתק לרגע מהסיטואציה, אתה בא לעשות להם טוב והם יודעים את זה. החיוך שלהם בסוף שווה את הכול".

ד"ר אור מילר, רופא ביחידת החילוץ וההצלה, סיפר גם הוא על חילוץ של שני לכודים: "חזרנו מחילוץ של אבא ובת, שהיו לכודים מאחורי שתי אחיות שחילצו אותן כמה שעות קודם. הוצאנו תחילה את הבת ובערך שעה אחר כך גם את האבא. השאר פונו לבתי חולים במצב טוב ויציב, רגע מדהים. יש לנו המון סיפורים מרגשים. אתמול הוצאנו תינוק בן שנתיים, חי, אחרי 72 שעות שהוא שרד מתחת להריסות. כעבור כמה שעות קיבלנו טלפון מבית החולים שהוא בריא לחלוטין, דבר מדהים".

בתוך כך, מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא, ביקר היום בטורקיה וקיים הערכת מצב עם משתתפי משלחת "ענפי זית". במהלך הביקור הוצגה לו סקירה על מאמצי החילוץ בשטח ועל פעילות משלחת הסיוע הרפואית.

כוחות צה"ל היו אמורים להקים בית חולים שדה בשטח, אך לבסוף הוחלט לחפש מבנה קיים. לאחר שנמצא בית חולים שהיה פעיל עד לרעידת האדמה, הגיעה המשלחת להסדר עם משרד הבריאות המקומי להפעלת המקום בעוד מספר ימים .

"המשימה העיקרית שלנו הייתה להקים בית חולים שדה", אמר שלומי סולימן, מנהל עבודה בגדוד שחר, "לנוכח שינוי המשימה, המאמץ שלנו יתרכז בהעלאת כשירות לכלל החילות הנמצאים בשטח ומתן מעטפת לוגיסטית למתחם ולמשלחת".

גולן חסידים, אחראי מרפאה בבסיס, סיפר על מתן התמיכה עבור הצוות הרפואי: "אנחנו אחראים להשלמת ציוד לחדרי ניתוח ואשפוז, עזרה פיזית באשפוז, במיון. מה שצריך מבחינת עזרה ברפואה הדחופה, גם את זה יודעים לעשות. עכשיו אנחנו מעבירים את כל הציוד לתוך מתחם בית החולים במבנה הקיים"

לדבריו, "יש פה המון גורמי רפואה שונים, החל מרפואת שיניים, שזה משהו של שגרה, דרך מערך הרנטגן, רופא נשים ומיילדות. אנחנו יודעים לתת רפואת חירום וגם רפואת שגרה. בעצם צה"ל נמצא כרגע בתוך בית חולים בטורקיה ומנהל אותו". חסידים, אב לחמישה, ציין כי הוא "חושב שכשיש לך גב ותמיכה, יש לזה ערך מאוד גדול למדינה, לנו ולדגל".

ליאון פלדמן, מפקד מתחם ציוד רפואי בטירת הכרמל, הוסיף כי "בעיקרון כל מה שהבאנו לפה יכול לתת מענה רפואי לכל טיפול שקיים. אנחנו יכולים לטפל במאות פצועים שיכולים להגיע לבית החולים שייפתח. הצפי בשלב הזה אינו ידוע". לדבריו, "יש תחושת שליחות וגאווה לאומית. השארתי את אשתי בבית עם שלושה ילדים. נישקתי אותם במצח בזמן שהם ישנו ויצאתי, הם לא ידעו. הם יכולים להיות גאים בי ובצה"ל".

עוד מבחזית החדשות

רועי יחידי, מפקח בריאות הצבא ביחידת הרפואה האווירית של חיל האוויר, סיפר: "אנחנו כאן בשביל לדאוג לבריאות החיילים, לאנשי המשלחת. אנחנו נמצאים מאחורי הקלעים ובודקים את נושא הפיקוח התברואי של המזון, המחנה והמים. רוב המזון שנמצא כאן הגיע איתנו מהארץ, אבל כמובן שאנחנו לא יודעים כמה זמן נישאר כאן. מתישהו נצטרך לרכוש מזון מגורמים בטורקיה ולוודא שכל מה שמגיע לכאן ראוי למאכל".
יחידי, נשוי ואב לשניים, סיפר שעבורו זו הגשמת חלום להשתתף במשלחת: "זו זכות גדולה וגאווה עצומה להיות כאן. עם זאת, יש כאב גדול, לא פשוט לראות את מה שקורה כאן. יש הרבה אהבה מהעם הטורקי שרואה אותנו ומעריך את זה מאוד"

1 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
2 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
3 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
4 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
5 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
6 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
7 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
8 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
9 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
10 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
11 משלחת צה״ל מקימה מחנה בקהרמאנמרש שבטורקיה
צילום: דובר צה"ל
12 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
13 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
14 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
15 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
16 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
17 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
18 ההריסות בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
19 מאמצי החילוץ בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
20 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
21 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
22 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
23 משלחת חילוץיה
צילום: דובר צה"ל
24 פעילות משלחת החילוץ "ענפי זית" בטורקיה
צילום: דובר צה"ל
הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים