שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » סיכום הערב: מחאות בעשרות מוקדים בארץ
מאות מפגינים פרצו לנתיבי איילון ירדו לכביש וחסמו את התנועה להפתעת המשטרה | מארגני המחאה פרסמו את מספר הטלפון של שמחה רוטמן וקראו לשלוח לו הודעות טקסט
הפגנת מחאה | צילום: רשתות - לפי סעיף27א׳

עשרות אלפי אלף בני אדם התאספו במוקד המחאה בתל אביב. המפגינים, שרו את המנון "התקווה" ואחזו בלפידים ובדגלי ישראל. המפגינים החלו לצעוד על כביש בגין לכיוון דרום אך נעצרו והופנו על ידי המשטרה לכיוון שדרות יהודית.

בהפגנה בחיפה נאמה שרת המשפטים לשעבר ציפי ליבני שאמרה: "אנחנו נאבקים היום כדי שמדינת העם היהודי תישאר דמוקרטית למרות הממשלה שקמה בה". עוד אמרה לבני: "אני גאה במדינת ישראל. אני גאה בזה שלמרות האיומים והמלחמות מדינת ישראל ידעה לשמור על עצמה כמדינה דמוקרטית. אני מתביישת בממשלה שלה. הפכו את מגילת העצמאות, הדבק המאחד אותנו, לחוק יסוד. אתם יודעים שזו לא רפורמה, זה מאבק על הדמוקרטיה. לקרע הזה יש אדם אחד שאחראי וקוראים לו ראש הממשלה בנימין נתניהו". לבני גם שיגרה עקיצה לעבר חה"כ אמסלם שתקף את המפגינים השבוע בכנסת ואמרה: "כשרואים בהפגנות דברים מנצנצים, זה הלב שלכם".

עוד מבחזית החדשות

אלפי מפגינים מחו מול משכן הכנסת והמשיכו בצעדה לעבר כיכר פריז. במקביל, נערכה הפגנת "ימין שפוי" בגן הפעמון בעיר. בהפגנה זו נאם ראש השב"כ לשעבר יורם כהן שאמר: "הרפורמה תשנה את פני המדינה. אני מאוכזב מכך שלא באו לכאן עוד רבנים, כל אזרח במדינה צריך לדאוג מהרפורמה הזאת".

עוד הוסיף כהן כי "בית המשפט והיועצים המשפטיים הם חגורת הבטיחות שלנו. לפעמים היא לא נוחה, לפעמים היא לוחצת, אבל היא מצילת חיים. לא מן הנמנע שתתפתח הסלמה ביטחונית ולכידות העם חשוב כעת יותר מכל. אנו מצפים מראש הממשלה לראות קודם את טובת העם והמדינה לפני שיקולים אישיים שלו".

כהן קרא לעצור את הליך החקיקה ו"לצעוד בנתיב ההידברות" שהציע נשיא המדינה יצחק הרצוג. "כפי שאתם יודעים, אני לא חילוני, לא אשכנזי, לא שמאלני ולא פוליטיקאי. אינני חלק ממערכת המשפט ובדרך כלל אינני נוהג להתבטא בסוגיות פוליטיות. למרות זאת, ואולי על אף זאת, פרסום הרפורמה המשפטית, על הסיכונים שבה, לאחדות העם ולצביונה הדמוקרטי של המדינה, הוביל אותי להחלטה להיענות הפעם לבקשה לשאת דברים.  

"אני רוצה להודות למארגני העצרת ולקהל שהגיע, על ההזדמנות להשמיע קולות שקולים וממלכתיים, מתוך שורות הימין. הממשלה המכהנת כיום בישראל, היא כמובן לגיטימית. חובה על כל ממשלה לגבש מדיניות ולפעול לקידומה, כולל הובלת שינויים מפליגים, בהתאם לצורך. אף אני חושב שיש מקום לשינויים ולשיפורים במערכת המשפט. אך נראה כי מטרתה של הרפורמה המשפטית המוצעת איננה לשפר את מערכת המשפט, אלא לנטרל אותה".

עוד הוסיף כהן: "בהיעדר חוקה במדינת ישראל, בית המשפט העליון הוא המבצר היחידי, המגן על זכויותיהם של אזרחי המדינה, מפני החלטות פוגעניות של הרשות המחוקקת והרשות המבצעת. הרפורמה, היה ויתממשו כל מרכיביה, תהפוך את ישראל מ"מדינה דמוקרטית" למדינה שאינה כזו, ותפגע קשות באופייה של מדינתנו. כתוצאה מהרפורמה – הביקורת השיפוטית צפויה להיחלש באופן דרמטי עד שתיעלם לחלוטין. 

"הרפורמה המוצעת תשנה את המבנה השלטוני בישראל משום שלרשות המבצעת ולעומד בראשה, ראש הממשלה, יהיה כוח בלתי מוגבל. "האיזונים והבלמים" הנדרשים לקיומה של חברה דמוקרטית ייעלמו. כל אזרח במדינה צריך לחשוש ממצב זה, ללא קשר להשתייכותו הפוליטית. אני מאוכזב מכך שאין יותר רבנים ואנשי ציבור מהימין, המסתייגים בפומבי ממנהיגי ציבור, הפועלים באופן פגום מבחינה מוסרית, ערכית ובניגוד לחוק.

"אחדים מחבריי תומכים בשינויים במערכת המשפט. אחרים מתנגדים לרפורמה במתכונתה הנוכחית. בין המתנגדים, חברים שנלחמו לצידי, שנפצעו וכאלו שבני משפחותיהם נפלו בקרב. חלקם מזוהים פוליטית עם מחנה השמאל. אחיי, ישראלים ציוניים אלו, הקריבו רבות למען המדינה, והם ממשיכים לתרום לה גם כעת. עלינו לגנות את הדה-לגיטימציה השיטתית, המתבצעת נגד אזרחים נאמנים אלו, אך ורק בגלל תפיסת עולמם. הפילוג שנוצר בעם בעקבות השיח על הרפורמה מדיר שינה מעיניי. העברת הרפורמה במתכונתה הנוכחית, בכוחניות וללא דיאלוג עם כל חלקי העם, תוביל חלילה לאסון".

הפגנת מחאה של עמותת "שומרי הבית" נערכה אל מול ביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בקיסריה. פרופ' אהוד קינן מהפקולטה לכימיה בטכניון, נאם ואמר: "אם ההפיכה תצלח, האסונות למדע הישראלי, להיי-טק, לסביבה ולבריאות הציבור יתרחשו מהר ויהיו בלתי הפיכים. יתרחשו כאן אסונות כדוגמת אסון ביירות ואסון האמוניה שהצלחנו למנוע".

עוד מבחזית החדשות

ראש האופוזיציה יאיר לפיד נאם בהפגנה בנתניה ואמר: "הם אומרים לנו, "נצחנו בבחירות". אף אחד לא מתווכח על זה. אבל יש הבדל אחד בין דיקטטורה לדמוקרטיה. בדיקטטורה לממשלה מותר לעשות מה שהיא רוצה, בדמוקרטיה יש לאזרחים זכויות שלממשלה אסור לגעת בהן. זה לא הולך להיות פשוט, אבל כל מי שמכיר את ההיסטוריה של מדינת ישראל יודע דבר אחד: אין דבר שיכול לעמוד בפני קבוצה נחושה של אנשים שמוכנה להיאבק על מה שהיא מאמינה בו".

"הממשלה גילתה בשבועות האחרונים שהיא לא קראה נכון את המפה. זה לא נכון שאנשים צעירים הם אדישים. זה לא נכון שלהפגנות אין השפעה. זה לא נכון שהליכודניקים לא מקשיבים לנו. זה לא נכון שאנשים לא מבינים מה הממשלה מנסה לעשות. אנחנו מבינים ואנחנו נחושים לא לתת לזה לקרות. הם לא צפו את זה. הם לא ראו את זה בא. הם חשבו שזה יימשך שבוע שבועיים, כמה מאות אנשים רק בתל אביב, ואז זה ייעלם".

עוד אמר לפיד: "מה שקרה זה אתם. כל שבוע יותר אנשים, כל שבוע יותר מקומות, כל שבוע הצעקה הולכת וגדלה. זה קורה בכל הארץ, בכל מקום, ישראלים טובים מגיעים, מחזיקים דגל, מחזיקים שלט שציירו עם טושים בבית, מחזיקים את היד של הילד שלהם. מאות אלפי ישראלים נהדרים, מחויבים, פטריוטים, שלא מוכנים לוותר על המדינה שלהם. שלא מוכנים לשתוק. שאומרים לממשלה, אנחנו לא פה רק בשביל לשלם מיסים ולשלוח את הילדים שלנו לצבא.

"ראיתי כבר מחאות בחיי, הייתי כבר בהפגנות ועצרות וכנסים, זה שונה. מה שקורה עכשיו שונה לגמרי. מה שקורה עכשיו לא שייך למפלגה אחת, או לדעה אחת, או לצד אחד של המפה הפוליטית. מה שקורה עכשיו הוא לא רק הפגנה נגד הממשלה. זו הפגנה בעד המדינה. זה מפגן של אהבה למדינה ולכל מה שהיא מייצגת. אנחנו נמצאים כאן היום מפני שהילדים שלנו מסתכלים עלינו. מפני שיבוא יום, עוד עשר או עשרים שנה שבו הם ישאלו אותנו איפה היינו בחורף 2023 ואנחנו נגיד להם שהיינו פה, נלחמנו על המדינה שלנו".

בנתניה נאם גם שר המשפטים וחבר הליכוד לשעבר מאיר שטרית שאמר: "נתניה עיר של ליכוד וכולנו כאן נאבקים. המדינה כאן נלחמת על הדמוקרטיה אני הייתי שר משפטים, הם רוצים לחסל את הדמוקרטיה ואסור לוותר. אסור לתת להם להשתלט. הם רוצים פסקת התגברות עם 61, הם רוצים לקבוע בוועדה למינוי שופטים, זו בושה. 32 שנים הייתי חבר ליכוד, לא היה מעולם כזה דבר בליכוד. בגין ז"ל לא היה מסכים לכך בחיים, אסור לתת לזה יד, המשיכו להיאבק בזה".

מפכ"ל המשטרה לשעבר רב-ניצב בדימוס רוני אלשיך אמר: "זוהי הפיכה משטרית ואין לה דבר ולו חצי דבר עם שינויים בחקיקה משפטית. אזרחים מגיעים בדמוקרטיה רק כי הם רוצים, זו לא עוד "מחאת מילקי". עוד ועוד אנשים מצטרפים למחאה – אנשים לא מוכנים לעמוד מנגד בניגוד לצו מצפונם".

ח"כ בני גנץ נאם במחאה בכפר סבא ואמר: "תודה לכם שאתם נאבקים ולא מוותרים על המדינה. יש חשיבות עליונה למאבק הציבורי והאזרחי שמתנהל כרגע במדינה. צריך שיהיה ברור בירושלים, שהקול של האזרח לא נגמר בקלפי, זה צעד ראשון ולא צעד אחרון. שמחתי לראות כאן ילדים, כי אנחנו נאבקים על מה שיהיה להם כאן. אנחנו משרתים את המדינה ואנחנו לא מוכנים שיעשו כאן מהפכה תחת כותרת של רפורמה, זה לא יקרה".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר גנץ בהתייחסו לדברי חה"כ אמסלם "מדינת ישראל לא מחולקת לאלה עם רולקסים או לאלה עם קסיואים, זה קשקוש, כל מדינת ישראל היא חבילה אחת ובשביל לשרת את המדינה הזאת צריכים לעשות דברים, בוודאי דברים מהותיים שחותכים את כל החברה לרוחב בצורה מוסכמת. אנחנו דורשים שהחקיקה הזאת תיעצר, אנחנו לא מוכנים שתהיה פוליטיזציה של מערכת המשפט, אנחנו מוכנים לעשות דיון שלם כשהדבר הזה נעצר ולעשות חוק יסוד מקיף שמשרת את המדינה, ששומר על האזרח".

ממארגני ההפגנות נמסר: "אנו נמצאים רגע לפני נקודת האל חזור. מדינת ישראל נמצאת פסע מהפיכתה למדינה דיקטטורית והמעצור היחיד שנותר הוא יציאה לרחובות של המוני אזרחים ואזרחיות. בשבועות האחרונים אנחנו עדים להשפעת ההפגנות, את הרעד שעובר במסדרונות הקואליציה מרגישים בכל קצוות הארץ. הם לא ציפו להיתקל בעם ישראל בגרסתו הנחושה ביותר. רגע האמת כאן".

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מצליחנים הם אנשים שהופכים להרגל, לעשות דברים, שהמפסידנים חשים שלא בנחת לעשות...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים