שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » סודאן ביטלה חוק החרם נגד ישראל
היסטוריה
הממשלה בחרטום החליטה לבטל את החוק שאיים במאסר וקנס על מי שיקיים קשרים עם ישראל • הממשלה הדגישה את עמדתה לכינון מדינה פלסטינית
תגיות:
השר כהן עם נשיא סודאן אל-בורהן | צילום: תקשורת שר המודיעין

ממשלת סודאן החליטה היום (שלישי) לבטל את חוק החרם על ישראל שנחקק בשנת 1958. זאת כחמישה חודשים לאחר ההכרזה על הסכם נורמליזציה של היחסים בין המדינות. לצד ההודעה על ביטול החרם הבהירה ממשלת סודאן בהודעה שפרסמה כי עמדתה העקרונית תומכת בהקמת מדינה פלסטינית כחלק מפתרון שתי המדינות.

חוק החרם אסר על אזרחים סודאנים לקיים כל קשר עסקי עם ישראל, לרבות קשר עסקי עקיף באמעצות גורם שלישי. בנוסף, קבע החוק כי אזרחי המדינה שיבקרו בישראל יזכו לעונשים כבדים. כעת, ביטול החוק סולל את דרכן של חברות ישראליות ופותח עבורן את השוק העסקי במדינה האפריקנית.

החוק כלל גם חרם על חברות שעבדו עבור מדינת ישראל ואף אסר על כניסה של סחורות שעברו בנמלים ישראלים או נארזו מחדש בשטחה. החוק היווה תקדים לוועידת חרטום, שהתרחשה בשנת 1967, שבה השתתפו חברות הליגה הערבית ושם אומצו "שלושת הלאוים" – לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עמה.

בשבוע שעבר, העבירה סודאן לארצות הברית 335 מיליון דולרים, פיצוי לנפגעים באירועי הטרור בשגרירויות באפריקה ובמשחתת האמריקנית "קול" לפני יותר משני עשורים. שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, אמר שמדובר במקצת מהסיכומים שהובילו בסופו של דבר לנורמליזציה בין ישראל לסודאן.

ביטול חוק החרם היה דרישה ישראלית כחלק מתהליך הנורמליזציה בין המדינות. ישראל הבהירה לסודאנים כי ללא ביטול החוק יהיה קשה לקדם את הקשרים הכלכליים, ובמיוחד השקעות ישראליות בסודאן. סוגיית חוק החרם היתה אחת המרכזיות בביקורו של שר המודיעין אלי כהן בסודאן בסוף חודש ינואר.

שר המודיעין אלי כהן הגיב להחלטה: "אני מברך את ממשלת סודאן על החלטתה לביטול חוק החרם על ישראל, שהיה בתוקף במשך עשרות שנים. זהו צעד חשוב והכרחי לקראת החתימה על הסכם השלום בין המדינות".

כהן הוסיף כי "שיתופי פעולה בין המדינות יסייעו הן לישראל והן לסודאן ויתרמו ליציבות הביטחונית האזורית שהינה חיונית לפיתוח הכלכלי באזור. סודן היא מהמדינות החשובות באפריקה והסכם שלום איתה יחזק את מעמדנו הבינלאומי ויתרום ליציבות ולשגשוג של שתי המדינות".

במקביל, הותר לפרסום תמונה של השר כהן עם נשיא סודאן אל-בורהן מביקורו האחרון בינואר בחרטום, שם הובטח בין היתר ביטול חוק החרם לקראת חתימה על הסכם שלום בין המדינות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים