שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » נתניהו לבג"ץ: לביהמ"ש אין סמכות להתערב במינוי דרעי לשר
ראש הממשלה בתגובתו לעתירה נגד מינוי אריה דרעי לשר "אין מקום להתערבות תקדימית בחקיקת חוקי יסוד" | בהרב-מיארה הודיעה לבג"ץ כי לא תוכל להגן על המינוי
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה | צילום: חיים צח / לע"מ

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיש היום אחר הצהריים (שלישי) את תגובתו לעתירה לבג"ץ נגד מינוי יו"ר ש"ס אריה דרעי לשר בממשלתו. נתניהו טוען בתגובתו כי "אין מקום להתערבות תקדימית וחריגה של בית משפט בחקיקת חוקי יסוד, בית המשפט נעדר סמכות להורות על ביטול חוקי יסוד". 

במסמך מפורט בן 34 עמודים נכתב עוד כי "ראש הממשלה רואה בו עוגן של ניסיון, חוכמה ואחריות, וחשוב בעיניו שהוא ישמש כשר וחבר הקבינט הביטחוני בממשלתו, שם יוכל להשפיע מניסיונו וכישוריו הרבים".  לדברי נתניהו דרעי הוא השר הוותיק ביותר בממשלה, שכיהן עוד בממשלתו של ראש הממשלה לשעבר יצחק רבין ז"ל "הוא בעל ניסיון רב כשר במשרד הפנים, במשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל, במשרד הכלכלה ובמשרד לענייני דתות".

עוד מבחזית החדשות

עוד ציין נתניהו כי מדובר ב"סוגיה פוליטית מובהקת", ולכן מטבעה היא אינה שפיטה. הוא הבהיר כי אם ש"ס הייתה מסכימה להקים ממשלה עם סיעות האופוזיציה "סביר להניח שהן היו ממהרות להקים ממשלה כאשר השר דרעי היה מכהן בתפקידים לא פחות בכירים. הערכה זו משליכה אף היא על כך שמדובר בהחלטה סבירה".   

עוד הוסיף נתניהו בתגובתו "השיקולים הציבוריים בצורך במינוי, לרבות שיקולים פוליטיים וקואליציוניים, וכן שיקולים בדבר כישוריו הפרטניים וניסיונו הרב של השר דרעי, לצד התמיכה הציבורית הגדולה במינוי, כל אלה מובילים למסקנה כי מינויו של השר דרעי לכהונה בתור שר בממשלה, הינו מינוי סביר ונראה אף כי לא היה סביר לנהוג אחרת ודווקא לא יהיה זה סביר אם בית המשפט יחליף את שיקול דעת ראש הממשלה בשיקול דעתו שלו".

דרעי הגיב לעתירה באמצעות עורך דינו נבות תל צור שכתב "המשיב היה כשיר מכל בחינה לתפקיד שר, גם לפני תיקון חוק היסוד. המינוח בחוק הקודם התכוון למאסר בפועל. אין בעבירות המס בהן הורשע קלון. התיקון לחוק איננו פרסונלי". בנוסף טען תל צור כי דרעי "לא התבקש להתחייב כי יפרוש מהכנסת לצמיתות בשום שלב".

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, אמרה בתגובה לעתירות כי לדעתה "יש לדחות את העתירות בעניין "חוק דרעי'". "עמדתה המסורתית של הכנסת היא שאין לבית המשפט הנכבד מקור סמכות להפעלת ביקורת שיפוטית על חוקי יסוד. הכנסת ערה לכך שבית המשפט אימץ את דוקטרינת "השימוש לרעה בסמכות המכוננת", אך לעמדתה הרחבת יישומה ביחס לחקיקת קבע תחייב דיון מורכב בשאלות הנוגעות לתוכן החקיקה ומניעי המחוקק, באופן שמרחיב משמעותית את שיקול הדעת השיפוטי, וחורג מהבסיס העיוני של הדוקטרינה".

עוד טענה אפיק כי "בחינה מהותית של הסוגיה מעלה שהכנסת לא עשתה "שימוש לרעה" בסמכותה המכוננת. התיקון קבוע ויחול באופן כללי על כל מינוי של שר בעתיד, ולא רק על שרים המתמנים לממשלה ה-37 ועניינו בתחום הנוגע באופן מובהק לחקיקת יסוד".

מוקדם יותר היום הודיעה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה לבג"ץ, כי לא תוכל להגן על עמדת ראש הממשלה נתניהו בנוגע למינוי דרעי לשר הפנים והבריאות, ולמשנה לראש הממשלה. בתגובתה נכתב כי "לאחר ששקלה את מכלול השיקולים, ובהם את עמדתו של ראש הממשלה נתניהו, החליטה היועמ"שית כי לא תוכל להגן על עמדתו" עקב כך, יתאפשר לנתניהו באופן חריג ייצוג פרטי בעתירה. במקביל, היועצת המשפטית ביקשה דחייה שתאפשר לה להגיש תגובה מלאה, ובג"ץ אישר לה ארכה עד מחר ב-13:00.

בעבר, למעט מקרים בודדים, היועצים המשפטיים לממשלה סירבו להעניק לשרים או לנבחרי ציבור את האפשרות לייצוג נפרד בפני בג"ץ, משום שהיועמ"ש הוא הפרשן המוסמך של החוק ולא ראוי שהמדינה תדבר בשני קולות. למרות זאת, בשל הרגישות המיוחדת של בג"ץ וההרכב המורחב של 11 שופטי עליון לדיון זה, החליטה בהרב-מיארה לחרוג מהנוהג. היא סבורה שמדובר בעתירה ובהכרעה חריגה העוסקת בליבת הפוליטיקה הישראלית, משום שנתניהו ודרעי הם מנהיגי ציבורים נרחבים. כך, קולם ונימוקיהם המשפטיים השונים חייבים להישמע בפני ההרכב המורחב.

דרעי מונה לשר, לאחר שינוי בחוק יסוד הממשלה הקובע  כי רק מאסר בפועל יכול למנוע מינוי של שר במצב כזה.. דרעי הורשע בתחילת השנה בעבירות מס, ונידון למאסר על תנאי.

עוד מבחזית החדשות

סיעת ש"ס, שמיוצגת על ידי עורכי הדין נתי שמחוני ואסף קליין, כתבה בתגובה לעתירה "לא נפל פגם בתיקון סעיף חוק יסוד הממשלה ומינוי דרעי לשר, ואם אכן נפל פגם אין מדובר בפגם המצדיק את ביטול חוק היסוד או את ביטול המינוי".

"400 אלף אזרחים בחרו בש"ס והיה זה דרעי שהוביל את המפלגה בקמפיין הבחירות, תוך התחייבות מרכזית שהוא ימשיך להוביל את המפלגה", הוסיפו. "הבוחרים שהצביעו עשו זאת מתוך הבנה שישמש כשר בכיר". עוד הבהירו בש"ס כי "קבלת העתירות משמעה ערעורה של הממשלה". לגבי עילת הסבירות נאמר: "63 ח"כים הצביעו בעד המינוי ולכן שימוש בעילת הסבירות מחייב נקיטת משנה זהירות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים