שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נתניהו בביקורת על הסכם ההבנות: "מעניקים כסף לגורמי טרור"
ארה"ב - איראן
בהתייחסות ראשונה להסכם ההבנות בין ארה"ב לאיראן, מתחה לשכת רה"מ ביקורת על ממשל ביידן שמנסה לבלום את איראן מלהשיג נשק גרעיני באמצעות הטבות כלכליות
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: shutterstock

לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה היום תגובה ראשונה להבנות המתגבשות בין ארה"ב לאיראן, ומתחה ביקורת על הממשל האמריקאי: "עמדתה של ישראל ידועה. הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תוכנית הגרעין שלה, ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסות איראן".

הסכם ההבנות בין ארה"ב לאיראן, אמור לבלום את האפשרות של איראן להעשיר אורניום לרמה של נשק גרעיני תוך זמן קצר, בתמורה להקלות והטבות כלכליות שארה"ב תיתן לה כדי להקל על מצוקתה הכלכלית והפיננסית. להסכם ההבנות הלא כתוב בין איראן לארה"ב, יש גם היבטים שכוללים ריסון משלוחי נשק איראני לרוסיה, ריסון המערכה החתרנית שמנהלת איראן נגד שיט מכליות הנפט במפרץ הפרסי, ומניעת פגיעה באנשי צבא ואזרחים אמריקאים בעיראק ובמדינות מזרח תיכוניות אחרות על ידי שלוחותיה של איראן, בעיקר המיליציות השיעיות בעיראק, בסוריה ובתימן.

עוד מבחזית החדשות

ראש האופוזיציה יאיר לפיד האשים את ממשלת נתניהו בהבנות בין ארה"ב לאיראן, וטען כי "כחלק מהנזק שנגרם מדרדור היחסים בין ארה"ב לממשלת הימין על מלא הכושלת, עכשיו האמריקאים סגרו עם האיראנים עסקה שתזרים מיליארדי דולרים לתוכנית הגרעין האיראנית ואיש אינו מקשיב לעמדה הישראלית".

הסכם זה, שאף אחד מהצדדים לא הצהיר עליו בפומבי, מעניק לארה"ב בראש ובראשונה יציבות במזרח התיכון. לכאורה יכול עכשיו ממשל ביידן להפסיק לחשוש ממלחמה שתפרוץ במזרח התיכון כתוצאה מכך שאיראן תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 90%. אם מהלך זה היה קורה, ישראל הייתה תוקפת מתקני גרעין באיראן וארה"ב הייתה עלולה להיגרר כתוצאה מכך למלחמה כוללת שתפרוץ במזרח התיכון.

ארה"ב וברית נאט"ו מעוניינות שלא יהיה שום סכסוך פעיל בעולם שבו יצטרכו להיות מעורבות, לפחות כל עוד רוסיה נלחמת באוקראינה. המדינות חוששות שידרשו להשקיע משאבים צבאיים של המחנה המערבי שממילא מתוח עד הקצה בשל הסיוע לאוקראינה.

אתמול דווח ב"וול סטריט ז'ורנל" כי איראן האטה משמעותית את קצב צבירת האורניום המועשר ודיללה חלק מהמלאי הקיים שלה, לפי "גורמים שתודרכו בנושא". הדיווח הגיע יממה לאחר עסקת חילופי השבויים המתגבשת בין ארצות הברית לאיראן, והמהלך עשוי לסייע בהפגת המתיחות בין וושינגטון לטהרן ולאפשר חידוש של שיחות רחבות יותר על תוכנית הגרעין האיראנית.

על פי הדיווח, ככל שטהרן צוברת פחות אורניום מועשר, כך יש לה פחות חומר בקיע פוטנציאלי לנשק גרעיני. בעוד שקצב הייצור של אורניום מועשר באיראן יכול להשתנות ממספר סיבות טכניות, כולל עבודות תחזוקה באחד משני המתקנים הגרעיניים המרכזיים שלה, העובדה שאיראן דיללה מעט אורניום מהמאגר שלה מעידה על הצטברות איטית יותר של אורניום מועשר ברמה 60%.

עוד מבחזית החדשות

במקביל למגעים שהיא מנהלת מול ארה"ב, הגבירה איראן בשנה האחרונה את פעילותה בתחומי הפנים בישראל במספר ממדים. בממד הטכני היא מגבירה את הברחות הנשק והזרמת הכספים לארגוני הטרור ביהודה ושומרון. ובמרחב הסייבר, קיים מאמץ סייבר להשפיע ברשת על העמקת השסעים בחברה הישראלית, על ידי פרסומים כוזבים, ובניסיונות ליצירת קשר עם ישראלים דרך הרשת, ולגייסם לביצוע "ריגול קלאסי" לטובת איסוף מידע.

מגמה זו מאפיינת את התקופה האחרונה ותמשיך כנראה עם בעתיד, כאשר האיראנים ימשיכו לנסות לחבל בישראל בכל דרך אפשרית, בשלב זה ללא גרימת נזק ממשי. גורם בטחוני אמר כי ניסיונותיהם נבלמים ומסוכלים על ידי מערכת הביטחון.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

  1. לכל נבער מדעת ברור שאילו לפיד היה ראש ממשלה ארה'ב היה מגיע להבנות יותר טובות עם איראן מבחינת ישראלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים