שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא סין התקבל בכבוד מלכים בסעודיה: "עידן חדש"
מסר למערב
הנשיא הסיני ביקר את הגישה האמריקאית: "לא נתערב בעניינים של מדינות" | לדברי פרשן סעודי: "בניגוד לוושינגטון, סין לא מכבידה בדרישות וציפיות"
נשיא סין | צילום: Kaliva, שאטרסטוק

נשיא סין שי ג'ינפינג זכה היום (חמישי) לקבלת פנים לבבית ביותר בארמון המלוכה בריאד, בירת סעודיה, שם נפגש עם המלך סלמאן בן ה-86 ועם בנו, יורש העצר מוחמד בן סלמאן שנחשב לשליט הממלכה, ודן עמם בהידוק היחסים בין שתי המדינות. ביקורו של שי בסעודיה עוסק בסוגיות כלכליות, והמשלחות מטעם שתי המדינות חתמו לפי דיווחים על עסקאות בשווי של כ-30 מיליארד דולר, אך הביקור מגיע ברקע המתיחות בין סעודיה לבעלת בריתה הוותיקה ארה"ב, ומעיד על ניסיונותיה של סעודיה ליצור לעצמה בריתות חדשות, העשויות להפחית את התלות שלה בסיוע הביטחוני מוושינגטון.

זהו הביקור הראשון של שי מאז 2016 והשלישי בלבד שלו במדינה זרה מאז פרוץ מגפת הקורונה. קבלת הפנים החמה שערכו לו הסעודים עמדה בניגוד גמור לקרירות שבה התקבל נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בביקור בסעודיה בחודש יולי. שי התקבל אתמול במטס כבוד כשנחת בנמל התעופה בריאד, ותותחים ירו לכבודו 21 מטחים בפגישה עם הבכירים שחיכו לו ובהם שר החוץ הסעודי. היום בצהריים ליוו אנשי המשמר המלכותי הסעודי, רכובים על סוסים ערביים ומנופפים בדגלי סין, את מכונית השרד של שי שעשתה דרכה לארמון אל-ימאמה, משכנו הרשמי של המלך. בן סלמאן קיבל את פניו בחיוך רחב ובלחיצת יד, בניגוד למפגש עם ביידן, שם הסתפקו ב"השקת אגרופים".  

עוד מבחזית החדשות

במהלך הביקור צפוי שי להיפגש גם עם מנהיגים נוספים בעולם הערבי. מחר תיערך פסגה של מדינות המפרץ ופסגה נוספת של מנהיגי העולם הערבי. לריאד יצאה היום רכבת אווירית ובהם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי, נשיא תוניסיה קאייס סעידי, שליט סודן עבד אל-פתאח אל-בורהאן ונשיא הרשות הפלסטינית אבו מאזן. גם ראשי הממשלות של עיראק, לבנון ומרוקו יגיעו לריאד, וייתכן שחלקם יפגשו אף הם עם שי.  

משרד החוץ הסיני תיאר את הביקור של שי בסעודיה כ"פעילות הדיפלומטית הרחבה ביותר בין סין לעולם הערבי" מאז הקמתה של סין הקומוניסטית. תחת הנהגתו של שי פועלת בייג'ינג זה שנים להרחיב את השקעותיה בעולם ומקיימת קשרים כלכליים ענפים עם סעודיה.  סין, יבואנית הנפט הגדולה בעולם, רוכשת כרבע מכלל הנפט שמייצאת סעודיה, יותר מכל מדינה אחרת. 

הביקור כאמור מתמקד בסוגיות כלכליות. בתקשורת הממלכתית בסעודיה דווח כי 34 עסקאות נחתמו בין חברות סעודיות וסיניות, וכי הן עוסקות בשלל תחומים, כמו אנרגיה ירוקה, טכנולוגיית מידע, שירותי ענן, תחבורה ובנייה. על פי דיווחים השווי הכולל של העסקאות, צפוי לעמוד על כ-30 מיליארד דולר. 

סעודיה, בהובלתו של בן סלמאן, חותרת להגדיל את מקורות ההכנסה שלה וכך להפחית את התלות הגדולה של הכלכלה במכירות הנפט, שצפויות לרדת בעשורים הבאים עם המעבר לאנרגיות ירוקות. פרשנים בעולם מעריכים כי שיתוף הפעולה בין ריאד לבייג'ינג עשוי להתבטא בסיוע סיני לפיתוח העיר העתידנית "נואם", פרויקט הדגל הענקי של בן סלמאן, שההשקעות הנדרשות להשלמתו נאמדות ב-500 מיליארד דולר. יחד עם זאת גם בסעודיה יש מי שקושר את הביקור למשבר בין ריאד לארה"ב. 

הפרשן הסעודי עבד א-רחמן א-רשיד כתב בעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי בניגוד לוושינגטון, "בייג'ינג אינה מכבידה על בעלות בריתה עם דרישות וציפיות, ונמנעת מהתערבות בענייניהן הפנימיים".

היחסים בין ארה"ב לסעודיה, הגיעו למשבר אחרי שריאד התעלמה מבקשותיה של וושינגטון והצטרפה לרוסיה וליצואניות נפט נוספות, והורידה את תפוקת הנפט ברחבי העולם, מהלך שעורר חשש שיגרום לעלייה במחיר הנפט. בארה"ב פרשו מהלך זה כהשפלה של ממש עבור הנשיא ביידן, שביקורו בריאד ביולי נערך בעיקר על מנת להשיג את המטרה ההפוכה בדיוק, הגדלת תפוקת הנפט הסעודית. ארה"ב האשימה את ריאד כי סייעה בכך לרוסיה במלחמתה נגד אוקראינה, משום שמחירי נפט גבוהים יותר משמעותם כסף רב יותר שזורם לקופת הקרמלין. עצם ביקורו של ביידן בריאד היה מהלך קשה פוליטית עבורו. בקמפיין הבחירות שלו קרא ביידן לנדות את סעודיה, בין היתר על רקע הערכת המודיעין האמריקני שבן סלמאן עמד מאחורי רצח העיתונאי ג'מאל חשוקג'י וכן על תמיכת ריאד במורדים החות'ים במלחמה בתימן.

בעקבות החלטת סעודיה לצמצם את תפוקת הנפט השמיעו בכירים דמוקרטים בוושינגטון קריאות לשלול מסעודיה עסקאות נשק, וממשל ביידן עצמו הודיע כי יבחן מחדש את היחסים עם ריאד. כעת, בצל הביקור של שי, מביעים חשש בבית הלבן מניסיונותיה של סין להגדיל את השפעתה ברחבי העולם. ג'ון קירבי, דובר המועצה לביטחון לאומי של ארה"ב, אמר אמש כי הביקור של שי אינו מפתיע כלל ותיאר אותו כחלק מהמאמצים להגברת ההשפעה הסינית, שלדבריו אינם תורמים להגברת היציבות ב"סדר בינלאומי המבוסס על כללים". וושינגטון, הוסיף הדובר, אינה מתכוונת לשנות את מדיניותה במזרח התיכון. 

עוד מבחזית החדשות

טורביון סולטבט, ממכון הייעוץ הבריטי מייפלקרופט, אמר לסוכנות הידיעות AFP כי על אף שהסעודים מעוניינים בהידוק היחסים עם סין "יש גבול עד כמה הם יוכלו להתרחק מארה"ב כל עוד הדינמיקה האזורית נותרת כפי שהיא, וכל עוד הם נותרים פגיעים מאוד למתקפות צבאיות איראניות". 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים