שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נשיא בלארוס מאשר: מנהיג כוח וגנר נחת במינסק
מטוסו של יבגני פריגוז'ין נחת במינסק, ורודן בלארוס אישר את הגעתו למדינה | לוקשנקו הציע לפריגוז'ין בסיס צבאי נטוש כדי לשכן את חייליו
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו | צילום: תקשורת רוסית

נשיא בלארוס אכסנדר לוקשנקו, אישר היום (שלישי) כי יבגני פריגוז'ין, מנהיג כוח וגנר, נחת היום במינסק, בירת בלארוס. "הערבויות הביטחוניות ניתנו בהתאם להבטחה של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין", אמר רודן בלארוס.

הגעתו של פריגוז'ין לבלארוס, היא מימוש ההסכם שהביא לסיום המרד של פריגוז'ין נגד שלטונות רוסיה, הסכם שבמסגרתו נסוגו שכירי החרב ששעטו לעבר מוסקבה בסוף השבוע. פריגוז'ין קיבל הבטחה לשלומו מצד הקרמלין, אך נדרש לצאת לגלות בבלארוס. במקביל, שירות הביטחון הפדרלי ברוסיה (FSB) הודיע הבוקר על סגירת החקירה שנפתחה נגד פריגוז'ין, בחשד למרד מזוין.

עוד מבחזית החדשות

המטוס של פריגוז'ין נחת לפנות בוקר במינסק. לפי אתר נתוני הטיסות Flightradar24, מטוס המנהלים מדגם Embraer Legacy 600, שעל פי הרשויות בארה"ב "קשור" לאוליגרך הרוסי, המריא בשעה 02:32 לפנות בוקר מנמל תעופה באזור רוסטוב ברוסיה, האזור אליו פלשו לוחמיו של פריגוז'ין במהלך המרד, ונחת בנמל תעופה צבאי באזור מינסק בשעה 04:20.

הצהרתו של לוקשנקו על נחיתת פריגוז'ין במינסק הגיעה שעות ספורות אחרי שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין הצהיר בנאום מיוחד ששודר לאומה הרוסית, כי יכבד את הבטחתו במסגרת ההסכם ויאפשר ללוחמי "קבוצת וגנר" לעבור לבלארוס אם יחפצו בכך. הוא הוסיף כי הם יוכלו גם להצטרף לצבא הרוסי, או לחלופין לחזור לבתיהם ולקבל חסינות מהעמדה לדין על ההשתתפות במרד. פוטין לא הזכיר במפורש את שמו של פריגוז'ין, אך הבטיח כי מתכנני המרד יועמדו לדין, לכן, לא ברור כרגע מה המשמעות של ההבטחה הזאת ביחס לעתידו של פריגוז'ין.

בצהריים נשא פוטין נאום נוסף, בפני לוחמים מהצבא ומהמשמר הלאומי בכיכר הקרמלין, כשהוא צועד על גבי שטיח אדום שנפרש עבורו. פוטין הודה ללוחמים שלדבריו "עצרו מלחמת אזרחים" ברוסיה, וטען כי ארצו לא נאלצה להסיג לשם כך את היחידות הצבאיות שלה שמוצבות כעת באוקראינה. פוטין, שבנאומו אמש הודה לראשונה שטייסים רוסים נהרגו במהלך המרד, ביקש מהנוכחים בכיכר הקרמלין לעמוד דקת דומייה לזכרם. מוסקבה לא חשפה כמה טייסים נהרגו כאשר כלי הטיס שלהם הופלו על ידי כוח "וגנר", אבל לפי חלק מהדיווחים המניין עומד על 13.

אחר הצהריים ערך פוטין מפגש עם בכירי מערכת הביטחון בקרמלין, וטען כי "קבוצת וגנר" מומנה באופן מוחלט על ידי השלטונות הרוסיים. לטענתו רק בשנה האחרונה, העבירה מוסקבה לארגון סך של 86 מיליארד רובל (סכום שווה ערך למיליארד דולר). עוד טען פוטין, כי פריגוז'ין עצמו המשיך לעשות הון עתק מעסקי הקייטרינג שלו ברוסיה, והרוויח באותה תקופה סכום כמעט זהה.

מוקדם יותר בתדרוך לכתבים, אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי "פסאודו-מומחים" מפיצים "היסטריה". לדבריו ישנה "התלכדות גדולה" בתמיכה של הציבור הרוסי בפוטין: "האירועים הללו הראו עד כמה מאוחדת החברה סביב הנשיא", אמר. בהתייחסות להסכם מול פריגוז'ין, פסקוב הוסיף כי פוטין מתכוון לעמוד בו וטען כי הוא "תמיד עמד במילה שלו". הדובר ציין כי לקרמלין אין מידע באשר למקום הימצאו של פריגוז'ין.

עוד מבחזית החדשות

גם נשיא בלארוס לוקשנקו נאם הבוקר והתייחס למרד ברוסיה. לוקשנקו טען כי "כאב" לו לצפות במתרחש במדינה השכנה, וכי רבים מאזרחי בלארוס חשו כמוהו שכן לדבריו רוסיה ובלארוס הם חלק מאומה אחת. בהמשך אמר לוקשנקו כי ארצו תוכל "ללמוד מהניסיון" של שכירי החרב של "קבוצת וגנר" וכי אין לעמו סיבה לחשוש משהותם בבלארוס.

יחד עם זאת, הדגיש לוקשנקו "נפקח עליהם עין". הוא גם אמר כי ארצו לא בונה כרגע בסיסים עבור קבוצת וגנר, אך אנשיה יוכלו להשתכן בשטח בלארוס. "הצענו להם את אחד הבסיסים הצבאיים הנטושים" והוסיף כי אין תוכנית כלשהי לפתוח מרכזי גיוס לקבוצת וגנר בשטח ארצו.

הדרמה ברוסיה, החלה ביום שישי בערב, כשפריגוז'ין, מנהיג כוח וגנר האשים את הצבא הרוסי כי תקף את כוחותיו והרג רבים מהם. פריגוז'ין הבטיח נקמה, ועד מהרה השתלטו חייליו, ללא כל התנגדות, על מתקני הצבא בעיר רוסטוב-על-הדון ובעיר וורונז'. משם המשיכו להתקדם לעבר מוסקבה, כשהטנקים והמשוריינים שלהם מוחצים מחסומים שהוקמו בכבישים, וכוחות הביטחון הרוסיים אינם מעמידים מולם התנגדות משמעותית. בעקבות השעטה המהירה של אנשי וגנר למוסקבה, היה חשש לאפשרות של קרבות דמים בעיר. לוחמים הוצבו בעמדות ירי, והתושבים נקראו להישאר בבתים.

במהלך האירועים בסוף השבוע אמר פריגוז'ין כי מטרת המרד הייתה, לגרום להדחת שר ההגנה סרגיי שויגו והרמטכ"ל ולרי גרסימוב, שאיתם הוא מסוכסך כבר זמן רב ואותם הוא מאשים בכישלונות הרוסיים באוקראינה. הוא הדגיש כי ההתקדמות למוסקבה אינה "ניסיון הפיכה" אלא "צעידה למען הצדק", וכי מטרתה אינה להדיח את פוטין, אלא את ראשי מערכת הביטחון בלבד. הדהירה של חיילי פריגוז'ין אל מוסקבה עוררה דריכות גדולה במערב, בהתחשב בעובדה שרוסיה מחזיקה בארסנל הנשק הגרעיני הגדול ביותר בעולם, ושפריגוז'ין הוא פושע מלחמה לא פחות מפוטין, ואחראי לשלל מעשי טבח מחרידים באוקראינה, בסוריה ובאפריקה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים