שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » נחשף חוק היועמ"שים: היועצים המשפטים לא יחייבו את רה"מ והשרים
ועדת החוקה של הכנסת צפויה התחיל לדון ביום שני בחוק היועמ"שים. נוסח החוק הופץ הלילה לחברי הוועדה רוטין: "יש צורך במילוי החסר והשתיקה של החוק"
יו"ר ועדת החוקה ח"כ שמחה רוטמן | צילום: דני שם טוב דוברות הכנסת

ועדת החוקה חוק ומשפט צפויה להתחיל את דיוניה במסגרת הרפורמה במערכת המשפט ביום שני הקרוב. הצעת החוק הראשונה שתעלה לדיון, היא תיקון חוק יסוד הממשלה (חוק היועמ"שים). נוסח החוק הופץ הלילה לחברי הוועדה.

הנוסח נשלח לחברי הוועדה לאחר שאתמול ביקשו חברי האופוזיציה לקיים דיון על נוסח החוק. על פי הצעת החוק עמדת היועצים המשפטיים לא תחייב את הממשלה. בנוסף נכתב כי הממשלה תקבע את עמדתה המשפטית בעצמה. לדעת יו״ר הוועדה חבר הכנסת שמחה רוטמן "יש צורך במילוי החסר והשתיקה של החוק בסוגיה באשר למעמדה של חוות דעת היועמ"ש ומונופול הייצוג".

עוד מבחזית החדשות

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי "יש צורך בפתרון הבעיות שמצב הדין הקיים יוצר עבור העקרונות הייצוגיים וההליכיים של שיטת המשטר הדמוקרטית, ובראשם העיקרון שלפיו על נבחרי הציבור לקבל את יומם בבית המשפט. בכלל זאת, יש לשקול את חסרונותיו של המצב הקיים כנגד יתרונותיו, ולנסח פתרון שייתן מענה מיטבי לשיקולים השונים".

יו"ר הוועדה ושר המשפטים יריב לוין מובילים את קידום הרפורמה המשפטית, אך גישתם אינה זהה בכלל הנושאים. בתזכיר שהופץ הלילה, הציג רוטמן לחברי הוועדה את היתרונות והחסרונות של המצב הנוכחי.

לדעת רוטמן, גישה זו פוגעת בזכות להליך הוגן "במובנה הבסיסי ביותר". הוא האשים כי במצב הנוכחי ש"אחרון העבריינים" זוכה לייצוג משפטי הוגן, היועמ"שית מייצגת את נבחרי הציבור ב"שפה רפה ולפעמים חתרנית". בנוסף טען רוטמן כי המצב הנוכחי פוגע בהליך הדמוקרטי, משום שלטענתו "רצון הציבור לממש את מטרותיו באמצעות נבחרי הציבור, מסוכל על ידי משפטנים שהציבור לא בחר". לדעת רוטמן המצב הנוכחי אף פוגע במשילות.

למרות זאת, הציג רוטמן גם את היתרונות של המצב הנוכחי. לטענתו "היתרון המרכזי שבגישת מונופול הייצוג, הוא אחידות העמדה המשפטית המוצגת על ידי הממשלה, כך שהממשלה "מדברת בקול אחד". בנוסף טען רוטמן, המצב הנוכחי מחייב לאחידות משפטית כי "מצב שבו כל רשות וכל משרד פועלים באופן שונה ונפרד בשאלות משפטיות שונות הוא בלתי רצוי".

עוד מבחזית החדשות

חבר ועדת חוקה ח"כ יואב סגלוביץ מיש עתיד הגיב לטיוטה ואמר כי "הצעת החוק שהפיץ אמש יו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן היא הצעת חוק המאפשרת לפוליטיקאים לעשות ככל העולה על רוחם במשרד עליהם הם מופקדים ללא עכבות וללא גבולות, רק כי הם יכולים. זהו חלק ממהלך כולל של ריסוק".

חכ קארין אלהרר מיש עתיד הגיבה גם היא לטיוטה ואמרה: "יועץ משפטי במשרד ממשלתי הוא מייצג הציבור ולא מייצג השר. בשם סיסמאות חלולות של משילות וחיזוק הדמוקרטיה, הממשלה הזו מובילה אותנו לתהום חוקתי".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים