שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » נחנך בית הכנסת באתר הטבח בבאבי יאר
יום השואה באוקראינה
נוכח מגבלות הקורונה עשרה רבנים בלבד נטלו חלק בטקס שהוביל ביום השואה והגבורה רבה הראשי של אוקראינה הרב יעקב דב בלייך
צילום: המרכז להנצחת השואה בבאבי יאר

היום (חמישי ה-8 באפריל – יום הזיכרון לשואה והגבורה), חנך 'מרכז הזיכרון לשואה בבאבי יאר' (BYHMC) בית כנסת סמלי ומרחב תפילה, הראשון מאז השואה באתר הטבח. מבנה בית הכנסת הוצג לראשונה בטקס זיכרון בהשתתפות הרב הראשי לאוקראינה וקייב, יעקב דב בלייך, לצד תשעה רבנים נוספים, זאת בעקבות מגבלות ההתקהלות החלות באוקראינה בשל נגיף קורונה. באירוע השתתפו באופן וירטואלי רבנים מרחבי העולם מנהיגים מהעולם היהודי.

33,771 קורבנות יהודים נטבחו בבאבי יאר על ידי הנאצים במהלך ה-29 וה-30 בספטמבר 1941. עשרות אלפי אוקראינים, צוענים, פגועי נפש, שבויי מלחמה ואחרים נורו ונרצחו בגיא ההריגה בבאבי יאר במהלך הכיבוש הנאצי בקייב. מספר הנספים המשוער בבאבי יאר עומד על כ-100,000, מה שהפך את אתר הטבח לקבר האחים הגדול ביותר באירופה.

בית הכנסת החדש עוצב על ידי האדריכל הבינלאומי הנודע מנואל הרץ בהשראת סידור תפילה נפתח. כשהוא סגור, הבניין נדמה כמבנה שטוח שנפתח באופן ידני, וכשהוא נפרש נגלה לעיני המתבונן החלל תלת-המימדי של פנים בניין בית הכנסת. העיצוב הדמיוני והמיוחד במינו כולל גם חלל פנימי המהווה מעין שחזור של שני בתי כנסת אוקראינים מהמאה ה-17 וה-18 שנחרבו.

הראשון לציון והרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף שליט"א: "אין הנצחה גדולה יותר מלהקים מקום של תורה ותפילה לזכר הנרצחים. הנאצים ימ"ש פגעו בגוף אבל לא ברוח. צריך להנציח כמה שניתן בכדי שלא יארע אסון כזה שנית. את הגזענות יש לגדוע באיבה – כשהיא רק מתחילה, ולא לתת לה להתפרץ חלילה. אני מברך על היוזמה החשובה של בניית בית הכנסת שהיא מעשה גדול ונשגב".

הרב הראשי לישראל הרב דוד לאו שליט"א: "טבח באבי יאר הוא הוכחה נוספת לזוועה של רצח יהודים אך ורק בשל יהדותם, והנה מוקם מקום תפילה, בו ישמיעו יהודים את קולם ויצהירו כי 'עם ישראל חי', עם ישראל ממשיך במורשתו, והשנאה היא זו שתעלם מעל פני האדמה. ברוכים כל העושים במלאכה למען הנצחת הנספים".

חנוכת בית הכנסת הסמלי התקיימה כאמור בטקס מקוון והשתתפו בו ויטאלי קליצ׳קו ראש עיריית קייב, נתן שרנסקי יו"ר הוועדה המייעצת של מרכז ההנצחה בבאבי יאר; הרב ישראל מאיר לאו – ניצול שואה, לשעבר הרב הראשי לישראל, וכיום יו״ר יד ושם; ורבים אחרים. בטקס יצוין יום הזיכרון לשואה באמירת פרקי תהלים על ידי הרבנים, ומנהיגי העולם היהודי שישאו דברים לזכר הנספים.

הרב יעקב דב בלייך אמר: "במשך שנים רבות לא היתה לבאבי יאר אבן זיכרון או אנדרטה ראויה. אך סמלי שמבנה ההנצחה הראשון יהיה מקום להתבוננות פנימית ולתפילה. בית הכנסת שנחנך יסייע למבקרים לזכור ולהתחבר לאירוע הרצח ההמוני שהתרחש בבאבי יאר ולא לשכוח את אותם יהודים שנרצחו בערב יום כיפור ובעיצומו של יום הכיפורים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים