שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » משחקים באש: ספינת מלחמה סינית התקרבה לספינה אמריקאית במיצר טיוואן
פרובוקציה נוספת שהייתה עלולה לגרום למלחמה | ספינת מלחמה של הצבא הסיני התקרבה באופן מאיים למשחתת אמריקנית וספינה קנדית
משחתת | צילום: ויקיפדיה

עימות נוסף בשרשרת עימותים שאירעה לאחרונה, בין סין וארה"ב מאיים להסלים את המתיחות בין שתי המעצמות. באירוע שאירע שלשום (שבת) התקרבה ספינת מלחמה סינית באופן חריג למרחק של כ-150 מטרים בלבד ממשחתת אמריקנית, ובארה"ב אף טוענים כי היה סיכוי לא מבוטל להתנגשות בין שני כלי השיט.

הצי האמריקני הודיע אתמול בשעות הבוקר כי המשחתת האמריקנית צ'ונג הון וספינת מלחמה של הצי הקנדי הפליגו במי מצר טייוואן. שעות לאחר מכן פורסם תיעוד של ספינת מלחמה סינית, שהתקרבה בצורה בוטה ומתריסה לספינת המלחמה האמריקנית.

עוד מבחזית החדשות

על פי הדיווחים, הצבא הסיני פנה לכלי השיט של ארה"ב וקנדה באמצעות קשר הרדיו שבספינות, והזהיר אותן כי הן מפליגות בטריטוריה סינית. בארה"ב מבהירים שדברי הסינים אינם נכונים, והשיט בוצע במים בין-לאומיים בלבד, ובאזור שלסין אין ריבונות על המים במצר טייוואן.

אירוע זה מצטרף לשורת תקריות נוספות בין צבא ארה"ב לצבא סין, בעיקר באזור ים סין הדרומי. בשבוע שעבר פרסמו האמריקאים תיעוד של תקרית אחרת, מה-26 במאי, שבמהלכה התקרב מטוס קרב סיני בהפגנתיות לעבר מטוס ביון אמריקאי שטס במרחב אווירי בין-לאומי באזור.

האמריקאים טענו כי הטייס הסיני נהג באופן "מסוכן ולא הכרחי", והזהירו מפני אפשרות של תאונה ואובדן שליטה. לטענתם, המטוסים הגיעו למרחק של מאות בודדות של מטרים בלבד. סין הכחישה את ההאשמות של ארה"ב והאשימה את הטייס האמריקאי שפעל באופן לא אחראי וחייב את התגובה מצידו של הטייס הסיני.

אלו לא ההתנגשויות היחידות באוויר ובים בין שני הצבאות החזקים בעולם. לפני מספר שבועות טענו הסינים כי גירשו ספינת מלחמה אמריקאית מאזור המים הטריטוריאליים של סין, טענה שהצבא האמריקאי הכחיש. בתחילת השנה נרשמה תקרית אווירית אחרת, עם התקרבות חריגה בין מטוס סיני ומטוס אמריקאי. גם במקרה זה, שני הצדדים החליפו האשמות הדדיות ופרסמו תיעודים שונים בניסיון להצדיק את עמדתם ואחריות הצד השני לאירוע.

לעת עתה, שורת התקריות לא גרמה לנפגעים או לנזק, אך בשבוע שעבר הזהיר שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין כי דווקא אירועים כאלה, לכאורה חסרי חשיבות אסטרטגית, עלולים להסתיים בתאונה שתוביל לאובדן שליטה צבאי בין המעצמות.

בתקופה האחרונה הולכת ומעמיקה המתיחות הצבאית בין ארה"ב וסין, על רקע ניסיונות התבססות של ארה"ב באזור האוקיינוס השקט, במטרה להשיג דריסת רגל צבאית ודיפלומטית באזורים רבים. בין היתר נחתם בחודשים האחרונים הסכם לשיתוף פעולה צבאי בין ארה"ב והפיליפינים, תוך הרחבת הכוח הצבאי האמריקאי באזור.

במהלך סוף השבוע נרשמה לחיצת יד בלתי שגרתית בין שר ההגנה האמריקני לויד אוסטין ומקבילו הסיני לי שאנגפו, שנכנס לתפקידו בתחילת השנה. השניים נפגשו בשולי הפסגה הביטחונית "שאנגרי-לה" שנערכה בסינגפור, אולם מעבר למחוות פומביות קצרות לא היו חילופי דברים בין השניים.

בשבוע שעבר דווח בעיתון וול סטריט ג'ורנל כי סין דחתה בקשות מצידה של ארה"ב לנצל את הפסגה לפגישה בארבע עיניים בין שני הבכירים. אחד הגורמים לעימותים בין ארה"ב לסין בעניין זה היא, העובדה שעל שר ההגנה הסיני מוטלות סנקציות אמריקאיות מלפני כמה שנים, בגין מעורבותו ברכישת נשק רוסי, לרבות מטוסי קרב מדגם SU-35 ומערכות הגנה אווירית מדגם S-400.

בתחילת מאי ביקר באופן חשאי וחריג, ראש ה-CIA ביל ברנס בסין, ודן עם גורמים בכירים בסוגיית היחסים בין המדינות, כך דווח ב"פיינשל טיימס". ברנס הוא ככל הנראה הגורם הבכיר ביותר בממשל האמריקאי שביקר עד כה בסין מאז נכנס הנשיא ביידן לתפקידו בתחילת 2021.

מאז אירוע הפלת בלון הריגול הסיני בשמי ארה"ב בפברואר, חלה החמרה של ממש ביחסים בין וושינגטון ובייג'ינג, ובשל כך בוטל ביקור שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן, שתוכנן להיערך באותם ימים. מאז, הסינים מסרבים לקבוע תאריך חדש לביקור, למרות ניסיונות אמריקאיים לעשות זאת. היום צפוי להמריא לסין דניאל קריטנברינק, סגן עוזר שר החוץ האמריקאי לענייני מזרח האסיה והאוקיינוס השקט, בביקור דיפלומטי בלתי שגרתי נוסף בניסיון לשקם את היחסים בין המעצמות.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם אתה נראה היום כפי שהיית נראה אתמול, בשביל מה לך המחר?

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים