שיתוף
תגובות
כללי » מנהרות הטרור: האתגר הגדול ביותר בלוחמה בעזה
התושבים התריעו במשך שנים רבות, מיליארדי שקלים הושקעו ואז הגיעה החברה ששינתה את חוקי המשחק
תגיות:
להבחין בין חללים טבעיים ומהונדסים | צילום: גיאו-סקופ בע"מ

עוד בתקופת טרום מבצע 'צוק איתן', תושבי העוטף שבו והתריעו כי בזמן שהם ישנים, האדמה רועדת להם מתחת למיטה. "פוסט-טראומה" קראו לזה והיו מי שגם ביטלו את טענותיהם. אילו במקרה שלהם אין ספק כי מדובר בטראומה מתמשכת. והיום לצערנו אנחנו כבר עדים לכך ומכירים באתגר הגדול ביותר העומד בפנינו בלחימה בעזה: עיר תחתית. רשת מנהרות טרור מסועפת המתפרסת למרחק של כ-500 ק"מ המשמשת להסתרת אמל"ח, מחבלים וככל הנראה גם חטופים ישראלים.

המנהרות בעזה הן כבר מזמן לא אלו שהכרנו. מאז תחילת הלחימה במלחמת 'חרבות ברזל' חשפו כוחות צה"ל מנהרות ענק בסמוך לגבול עם ישראל. הממצאים מעידים על תכנית עבודה מאורגנת ומסודרת שהושקעו בה מיליארדים לאורך השנים. משאבות לשאיבת מים, נתיבי נסיעה מוסדרים וחללים מרכזיים המתאימים לשהייה של מספר חודשים, יחד עם תשתיות חשמל ואוורור ואספקה של מים ומזון. את טקטיקת הלחימה הזו הכרנו לראשונה בשנת 2006 עם חטיפתו של החייל גלעד שליט, ומאז היא התרחבה והיום היא מהווה את אחד האתגרים המרכזיים שלנו בלחימה בשטח מוסתר ומסוכן.

אז איך בכל זאת ניתן לגלות מה חבוי מתחת לפני השטח ואיך הטכנולוגיה הזו התפתחה?

מדינת ישראל ידועה כמעצמה בתחום ההייטק והטכנולוגיה, ומכאן התפתחה ב-15 שנה האחרונות חברת גיאו-סקופ, החברה המובילה בתחום סקר ומיפוי תת הקרקע בצורה לא פולשנית בארץ ובעולם, ומביאה עימה טכנולוגיה חדשנית מעולם החישה מרחוק. גיאו-סקופ גם זכתה השנה מקום ראשון באתגר הלאומי של רשות החדשנות והמדע ורשות העתיקות למיפוי עתיקות וחללים בתת קרקע באמצעות חישה מרחוק. 

עוד מבחזית החדשות

גיאו-סקופ הינה החברה היחידה בישראל היודעת להבחין בין חללים טבעיים ומהונדסים (כדוגמת מנהרות הטרור) ולהצביע על התוכן הפנימי שלהם. אותם חללים יכולים להכיל אוויר, קרקע חרסיתית, מים או לפעמים אף עתיקות. היכולת המקצועית של גיאו-סקופ מאפשרת הבחנה מדויקת מבחינה הנדסית בין עיקר לטפל ובכך להמליץ על הנחיות גיאו-טכניות מדויקות לטיפול בהם.  המיומנות של גיאו-סקופ משתרעת מתצורות טבעיות ועד למיפוי מורכב של מבנים תת-קרקעיים מעשה ידי אדם. ממנהרות שירות ועד למתקנים תת-קרקעיים בעולם המבצעי. פתרונות המיפוי האלו מספקים תובנות חשובות לתכנון עירוני, בנייה, תחזוקה ופח"ע (גם בחו"ל בהקשרים של מנהרות שנוצרו לטובת הברחות סמים).

גיאו-סקופ פועלת בישובים רבים לאורך כל גבולות המדינה, במקומות עליהם לא ניתן לפרט, זאת כדי לשמור על ביטחון אזרחי ישראל. לדוגמא, בקיץ האחרון, מתחת לגן ילדים באחד מיישובי העוטף, צוות טכני של גיאו-סקופ איתר מנהרה בעומק של כ-10 מ' מתחת לפני השטח עם אזימוט ישיר לעזה. הזמינות והתגובה המהירה של הצוות הטכני והמעבדה, שפעלו מחמישי ועד שבת, אפשרו למקבלי ההחלטות להגיב בצורה מהירה ונכונה ובכך למנוע איום פוטנציאלי.

החברה ששינתה את חוקי המשחק | צילום: גיאו-סקופ בע"מ

מנכ"ל החברה, מיכה פריד מסביר: "היכולת לסרוק תשתיות אינה מוגבלת אצלנו למקום, עומק או תנאי שטח ספציפיים (נוחים) וזה מה שמייחד אותנו. גיאו-סקופ בעלת ניסיון רב במיפוי בתנאי שטח מאתגרים כמו טופוגרפיה לא ישרה, מתחת לאדמה היכן שאין נתוני GPS ואפילו מעל אזורים בהם לא ניתן לגשת רגלית או בצורה רכובה, כפי שאנחנו נאלצים להתמודד היום באתגרי הלחימה הממושכת לטובת השבת החטופים".

כעדות ליכולות הגיאו-מרחביות המתקדמות, גיאו-סקופ ביצעה לא פעם סקר מקיף תוך שימוש באמצעים טכנולוגיים קרקעיים ואוויריים כדי ליצור מפה תלת-ממדית של העומק למשטח הקרקע מכל נקודה בפני השטח. גישה חדשנית זו משלבת את הדיוק של מגוון חיישנים למיפוי תת קרקע, יחד עם כיסוי נרחב של רדאר חודר קרקע המבוסס על רכב או על רחפן, ומציעה פרספקטיבה הוליסטית של תנאים תת-קרקעיים. המפה התלת-ממדית שהתקבלה מספקת ייצוג מפורט של המבנה התת-קרקעי, ומאפשרת לדמיין שינויים בעומק הקרקע על פני כל השטח הנסקר. "מתודולוגיה משולבת זו מדגימה את המחויבות שלנו לספק פתרונות גיאו-מרחביים מקיפים החורגים מגבולות המדידה המסורתיים ולהיות היחידים והמובילים בתחום זה בארץ ובעולם" מסביר מיכה. "כך למשל הציוד הטכנולוגי שלנו לחישה מרחוק מאפשר יכולת כיסוי שטחים גדולים – עד 5 דונם ביום (בהתאם לתנאי השטח), יכולת מיפוי תת-קרקע ברזולוציה של סנטימטרים בודדים ועד מטרים רבים לפי דרישה ברמה המדויקת ביותר הקיימת בשוק וניסיון עבודה באתרים ארכיאולוגיים ואתרים מורכבים נוספים".

עוד מבחזית החדשות

הטכנולוגיה קיימת כבר שנים רבות, המיפוי ודאי, השירות זול יחסית לפתרונות אחרים – איך זה שבכל זאת מדינת ישראל לא ערוכה ללחימה תחת איום המנהרות?

לפני עשור וחצי כשנושא המנהרות עלה לכותרות בעקבות חטיפת גלעד שליט, גופי הביטחון השונים החלו לחפש פתרונות כיצד להתמודד איתם. אז, בדומה להיום, תגובת הנגד הייתה רק בדיעבד.

לגופי הביטחון היו דרישות גבוהות: מתוך הלחץ שנוצר במתקפת הפתע, הם רצו למצוא את פתרון המפתח כמה שיותר מהר. מעין פתרון קסם שניתן לנייד לכל מקום ובהנחה פשוטה על הקרקע או מהאוויר לאתר באמצעותו מנהרה.

איך ניתן לגלות מה חבוי מתחת לפני השטח | צילום: גיאו-סקופ בע"מ

בוצעו ניסיונות רבים עם חברות וציוד שהיה קיים באותה עת בארץ, אפילו נרכש ציוד ניסיוני בשווי רב מחו"ל. אבל לא היה את הידע כיצד להפעיל את אותו הציוד ובסופו של דבר הכל קרס לתוך עצמו וכמובן שהאשמה נפלה על הציוד ולא על קיצור התהליכים שמנעו את הלמידה המקצועית שלו.

היום, כמעט 15 שנה אחרי, קיים ידע עצום שנאסף בחברת גיאו-סקופ לגבי מיפוי תת קרקע, כולל ביו"ש, בצפון ובעוטף עזה מיוזמות פרטיות של רבש"צים ואנשים פרטיים ששמעו בלילות חפירות מתחת לבתים והרגישו שלזעקתם אין מענה. "טלפון או וואטסאפ קצר אלינו לחמ"ל (ניתן למצוא באתר*) או למוקד 106 המקומי, ונציג טכני של גיאו-סקופ כבר בדרך לבדוק את השטח. השירות שלנו מהיר, זול, נגיש ולא פולשני ובשיחת טלפון פשוטה ניתן להזמין אותנו למיפוי סקר תת הקרקע כדי להבטיח את בטיחות התושבים". עד היום, בדיוק כמו בעבר, חברת גיאו-סקופ ממשיכה לייעץ בהתנדבות מלאה לגופי הביטחון השונים כיצד להתמודד עם המנהרות. 

לסיום, אומר מיכה, מנכ"ל גיאו-סקופ: "כולי תקווה שאירועי הזוועות של ה7/10 יובילו להפקת לקחים משמעותית שתיקח בחשבון ערנות ותכנון מוקדם, מקצועי וקפדני. אנחנו מדינה חזקה, מעצמה בתחום הטכנולוגיה וההייטק ויש לנו את האמצעים להגן על עצמינו מכל אויב ואיום. המלחמה הזו הוכיחה לנו שיש לנו עם חזק ומגובש שיודע להגן על עצמו ושיודע לשתף פעולה בעתות חירום ומשבר. איבדנו הרבה מאז אותה שבת ארורה, עכשיו זה הזמן לבנות מחדש. וכדי לעשות את זה, חשוב לזכור שגם אחרי הרס המנהרות בעזה, הן עדין יישארו איום אקטואלי שדורש טיפול ביום שאחרי, לאורך כל גבולות המדינה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היה אסיר תודה על כל האנשים הקשים בחייך, ותלמד מהם. הם מראים לך בדיוק מי אתה לא רוצה להיות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים