שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » מלך ירדן באזהרה לממשלה החדשה: "יש לנו קווים אדומים"
היחסים של נתניהו עם מלך ירדן, ידעו עליות ומרדות. בריאיון ל-CNN הביע המלך דאגה מהניסיון להפר את הסטטוס-קוו בהר הבית והסלמה, בנוסף לאפשרות לאינתיפאדה שלישית
הנשיא הרצוג ומלך ירדן עבדאללה | צילום: חיים צח/ לע"מ

לפני כחודש התראיין מלך ירדן עבדאללה השני לרשת CNN, אך רק אמש, זמן קצר לפני השבעת ממשלת ישראל ה-37, בראשות בנימין נתניהו, פורסם הריאיון. בריאיון הזהיר עבדאללה את ישראל מניסיון לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית, שעלול לטענתו לדבריו להוביל להסלמה. לדבריו "יש לנו קווים אדומים", "אם מישהו רוצה להיכנס לעימות איתנו, אנחנו די מוכנים" אמר עבדאללה שאינו ידוע ביחסים טובים עם נתניהו. 

עוד טען המלך "אני תמיד מעדיף להסתכל על חצי הכוס המלאה, אבל יש לנו קווים אדומים מסוימים ואם אנשים רוצים לחצות את הקווים האדומים האלה נתמודד עם זה". לטענתו אם תפרוץ אינתיפאדה שלישית, היא תוביל "להתמוטטות מוחלטת של החוק והסדר, שלא הישראלים ולא הפלסטינים ייהנו ממנו". 

עוד מבחזית החדשות

בריאיון ציין המלך עבדאללה כי הוא דואג משינוי הסטטוס קוו בהר הבית, על רקע מינויו של איתמר בן גביר לשר לביטחון לאומי. כזכור, בן גביר קרא מספר פעמים לאפשר ליהודים להתפלל בהר הבית והצהיר כי מינויו לתפקיד לא ימנע ממנו לעלות גם בעתיד. בקווי היסוד של הממשלה, עליהם חתם בן גביר, נכתב כי יישמר הסטטוס קוו ב"מקומות הקדושים", אך הר הבית לא צוין באופן מפורש. 

כאשר נשאל המלך לגבי עמדותיו של בן גביר, השיב כי "אני לא חושב שהאנשים האלה נמצאים תחת המיקרוסקופ הירדני בלבד. הם תחת המיקרוסקופ הבינלאומי. אני חייב להאמין שיש הרבה אנשים בישראל שמודאגים גם הם כפי שאנחנו מודאגים". 

למרות המתיחות בין המלך עבדאללה לנתניהו, הוא התקשר בחודש שעבר לברך אותו על הניצחון בבחירות. בין השניים שרר נתק מאז עזב נתניהו את לשכת ראש הממשלה, כאשר פגישתם האחרונה הייתה ב-2018. 

היחסים בין ירדן לישראל בראשות נתניהו ידעו עליות ומורדות, ואחד משיאי המשבר ביחסים היה כאשר נתניהו נאלץ לבטל את ביקורו באיחוד האמירויות במרץ 2021, לאחר שבירדן מנעו ממנו לטוס לשם, כתגובה לביטול ביקורו של יורש העצר הירדני בהר הבית, שאירע בעקבות מחלוקת על סידורי האבטחה במקום. בעקבות התקרית הודיע נתניהו לירדן כי המרחב האווירי של ישראל סגור לטיסות מירדן ואליה.

אירוע נוסף התרחש ביולי 2017, בשגרירות ישראל בעמאן. כאשר מאבטח ישראלי הרג שני אזרחים ירדנים בדירה במתחם שגרירות ישראל, לאחר שאחד מהם, נער ירדני בן 17, דקר את המאבטח. התקרית גרמה למשבר דיפלומטי חריף. הרשויות הירדניות דרשו שהמאבטח הישראלי זיו מויאל יגיע לחקירה ולא אפשרה לו לחזור לשטח ישראל, למרות שאמנת וינה בדבר יחסים דיפלומטיים אוסרת על קיום חקירה נגד עובד נציגות דיפלומטית. 

לאור המתיחות הקשה, הונחו עובדי השגרירות שלא לצאת משטח השגרירות. קצין הביטחון והסגל הדיפלומטי היו נצורים בבניין השגרירות עד שראש השב"כ דאז נדב ארגמן נסע לעמאן והצליח להרגיע את הרוחות. כאשר חזר המאבטח זיו מויאל לארץ, הוא התקבל בלשכת ראש הממשלה, מהלך שעורר זעם רב בירדן. 

על רקע המשבר עם ירדן, נאלצה ישראל להסיר את המגנומטרים שהציבה בשערי הר הבית בעקבות פיגוע טרור שבוצע במקום מספר ימים קודם לכן, כאשר שלושה מחבלים ערבים ישראלים רצחו שני שוטרים ישראלים. בתגובה לפיגוע סגרה ישראל את הר הבית ליומיים, לשם ביצוע סריקות וכשנפתח האתר מחדש הוצבו בשעריו גלאי מתכות. הערבים זעמו על כך והמופתי של ירושלים הוציא פתווה שאסרה על המוסלמים לעבור דרך גלאי המתכות כדי להתפלל בהר הבית. שבוע לאחר מכן פרצו מהומות בירושלים, ובמהלכן נהרגו שלושה פלסטינים.

לאחר משבר המגנומטרים ב-2017 התחייב נתניהו בכתב, כי ישראל תשמור על הסטטוס קוו בהר הבית והבטיח כי תמשיך לאכוף את מדיניותה לפיה "מוסלמים יתפללו בהר הבית, ולא מוסלמים יבקרו שם". בהודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה באותו זמן נכתב כי אנו מקבלים בברכה תיאום בין הרשויות בישראל לבין הווקף הירדני, על מנת להבטיח שמבקרים ומתפללים יפגינו כבוד ואיפוק כלפי קדושת המקום. נפעל ביחד כדי להפחית את המתח, להפסיק את ההסתה ולטרפד את האלימות". 

עוד מבחזית החדשות

נביל אבו רודינה, דוברו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, אמר היום כי ההכרזה של נתניהו על קווי היסוד של ממשלתו הימנית ובהם חיזוק ההתנחלויות בגדה המערבית, מנוגדות לכל ההחלטות הבינלאומיות ובראשן החלטה מספר 2334 של מועצת הביטחון של האו"ם, שמאשרת כי ההתנחלויות בשטחים הפלסטיניים הכבושים, כולל מזרח ירושלים הן בלתי חוקיות.

עוד הוסיף אבו רודינה כי "ממשלת הימין הישראלית החדשה חייבת להבין שללא ציות להחלטות הלגיטימציה הבינלאומית כלום לא יושג, ולא יישאר שום יישוב על אדמות מדינת פלסטין העצמאית". 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
גם מסע בן אלף קילומטרים מתחיל בצעד אחד קטן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים