שיתוף
תגובות
חדשות » מינוי חריג: מוחמד בן סלמאן מונה לראש ממשלת סעודיה במקום אביו
סעודיה
המינויו החריג נועד ככול הנראה לקדם את תוכניתו הכלכלית לצמצום התלות של המשק בהכנסות מנפט | באופן מסורתי תפקיד ראש הממשלה מוחזק בידי המלך בלבד
ראש ממשלת סעודיה, מוחמד בן סלמאן | צילום: Matias Lynch, שאטרסטוק

בערב הסעודית הוצא צו מלכותי חריג, הממנה את יורש העצר ושר ההגנה מוחמד בן סלמאן לראש הממשלה במקום אביו המבוגר, המלך סלמאן. בערב הסעודית מקובל שתפקיד ראש הממשלה מוחזק על ידי המלך. למרות זאת בתחילת שנות השישים, בעקבות סכסוך בין המלך סעוד לאחיו יורש העצר פייסל, ניתן התפקיד לפייסל שהחזיק בו כשישים שנה עד למינוי של בן סלמאן בשבוע שעבר.

הצו המלכותי והקמת הממשלה החדשה, גרמו לשינוי בשני משרדים חשובים בממלכה. משרד ההגנה שנמסק לח'אלד בן סלמאן, אחיו הצעיר של יורש העצר שכיהן עד עכשיו כסגנו של בן סלמאן. וכן שר החינוך שבסעודי נחשב למשרד חשוב ועתיר תקציבים. לעומת זאת בשני המשרדים העוסקים בקשרי חוץ, משרד החוץ ומשרד האנרגיה ימשיכו לכהן השרים הנוכחיים גם בממשלה הבאה. הנסיך פייסל בן פרחאן והנסיך עבדאל עזיז בן סלמאן. 

לדעת מומחים הסיבה למינוי יורש העצר בעיתוי הנוכחי, הוא על מנת לאפשר לו ליישם את תוכניתו לצמצום התלות של המשק הסעודי בהכנסות הנפט עד לשנת 2030. השערה נוספת למינוי בן סלמאן לראש הממשלה היא, התביעה אותה הגישה ארוסתו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י בארה"ב נגד בן סלמאן, באשמת חיסול העיתונאי באיסטנבול לפני 4 שנים. תפקיד ראש הממשלה יקנה לבן סלמאן חסינות במקרה זה. 

למרות המינוי החשוב, לא תהיה לה השפעה על מעמדו של בן סלמאן, שנהנה כבר עתה ממעמד גבוה בממלכה. למרות זאת, המינוי יחזק את מעמדו של בן סלמאן בקהילה הבין לאומית, שהחרימה את בן סלמאן בעקבות חיסול חשוקג'י, ואילו עכשיו בעקבות מלחמה רוסיה-אוקראינה מדינות המערב "הכשירו" את בן סלמאן במאמציהן לאתר מקורות אנרגיה חלופיים לאלה הרוסיים. בחודשים האחרונים נפגש בן סלמאן עם מנהיגים מערביים חשובים  כמו ג'ו ביידן, נשיא צרפת עמנואל מקרון, וקנצלר גרמניה אולף שולץ.

על פי הערכות מומחי כלכלה, הכלכלה הסעודית תרשום את הצמיחה הגבוהה ביותר מקרב 20 הכלכלות הגדולות בעולם, כשההערכות נעות בין 7.5% ל־9%. זוהי תוצאה של הגידול המרשים בהכנסות הנפט שיצרו עודף תקציבי והקטינו את החוב הציבורי תוך שימור האינפלציה ברמה סבירה. על המגמה החיובית במשק הסעודי ניתן ללמוד משיעור הצמיחה המרשים (12.2%) שהושג ברבעון השני של 2022 בהשוואה לתקופה המקבילה בשנת 2021. לאור הרפורמות הכלכליות שמוביל בן סלמאן, ומשבר האנרגיה שצפוי להמשיך גם בשנה הבאה, נראה כי המשק הסעודי ימשיך לצמוח גם ב-2023. 

עד סוף השנה אמור קצב ההכנסות לייצר לסעודיה יתרה אדירה של יותר מ־160 מיליארד דולר בחשבון השוטף לעומת כ־45 מיליארד דולר בשנת 2021. לפיכך, סביר כי בנוסף לחיזוק הנזילות של קרן ההשקעות, חלק מהעודפים יועבר לבנייה מחדש של יתרות המט"ח שבשיאן, בשנת 2014, הגיעו לכ־730 מיליארד דולר אך נשחקו מאז בעיקר עקב הירידה בהכנסות ועל רקע מגפת הקורונה. עתה עומדות היתרות על כ־450 מיליארד דולר.

למרות האתגרים הכלכליים והאינפלציה הגואה במדינות רבות בעולם, נראה כי סעודיה מחוסנת יחסית מבעיות האינפלציה. רמת הנזילות הגבוהה והצפי להמשך הכנסות גבוהות, פוסח על המדינה שבה האינפלציה עומדת על 2.5% השנה. 

הבנק המרכזי בריאד מיישר קו עם המדיניות המוניטרית של הבנק הפדרלי בארה"ב ומעלה את הריבית כדי להגן על הצמדת שער הריאל לדולר, במה שיכול לרסן את הצמיחה. ואולם, השלכות אלה מקוזזות על ידי הנזילות הגבוהה בבנקים ובמגזר העסקי ועל ידי הצפי להתגברות ההשקעות הזרות במשק הסעודי.

היבט נוסף של חוסן הכלכלה הסעודית, מתבטא בירידה בשיעורי האבטלה. בסוף הרבעון השני של השנה ירד שיעור האבטלה ל־9.7% לעומת 11.3% ברבעון המקביל ב־2021. הורדת שיעור האבטלה, תהיה המבחן העיקרי להצלחת תוכניתו של בן סלמאן עד 2030, מכיוון יורש העצר נחשב לנציג האוכלוסייה הצעירה בסעודיה שכ־60% ממנה הם צעירים מתחת לגיל 35. זוהי אוכלוסייה משכילה ברובה ששואפת למשרות מתגמלות. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים