שיתוף
תגובות
חדשות » מחדל החשמל: למה באמת נותקה אספקת החשמל ביום שישי
אסדת כריש הפסיקה לעבוד ביום שישי בצהריים וחזרה לעבוד רק בשבע בערב | אם זה היה קורה ביום חול מספר המנותקים היה מגיע למיליון בתי אב
חברת החשמל | צילום: Roman Yanushevsky, שאטרסטוק

הכתובת הייתה על הקיר אך הממשלה בחרה להתעלם, ואזרחי ישראל סבלו בסוף השבוע האחרון מניתוקי חשמל יזומים שנוצר בשל מחסור בחשמל. בנוסף, אסדת כריש הפסיקה לעבוד ביום שישי בשעות הצהריים וחזרה לתפקד רק בשבע בערב.

הבעיה היא שככל הנראה לא מדובר באירוע נקודתי, אלא זהו רק קדימון למה שעלול להתרחש גם בשנים הקרובות, עד שיוקמו תחנות כוח נוספות. משבר האקלים מביא איתו שינויי מזג האוויר קיצוניים והביקוש לחשמל עולה בקצב דרמטי מדי שנה, עקב המעבר לרכב חשמלי וגידול באוכלוסייה.

עוד מבחזית החדשות

למרבה המזל גל החום אירע ביום שישי ולא ביום עבודה רגיל, ולכן צריכת החשמל הייתה נמוכה יחסית וכך נמנע משבר חמור בהרבה. המחסור בחשמל שנמדד ביום שישי נאמד בכ- 300-400 מגוואט, ואם מדובר היה ביום עבודה רגיל המחסור היה מגיע לכ-2,000 מגוואט, כך על פי הערכות של חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ BDO. על פי הערכה זו, אם גל החום הקיצוני היה קורה באמצע השבוע עם אותה רמת היערכות של מערכות החשמל, מספר בתי האב המנותקים מחשמל היה מגיע ליותר ממיליון לעומת 300 אלף שנותרו ללא חשמל ביום שישי האחרון ועוד עשרות אלפים בתי עסק.

חברת נגה הממשלתית, אשר מנהלת את מערכת החשמל עדכנה ביום שישי, כי הגורם למחסור בחשמל הוא החום הקיצוני בשילוב עם "ירידה הדרגתית ביצור החשמל מאנרגיות מתחדשות עם ירידת השמש ותקלות בתחנות כוח בגלל עומס החום".

אלא שמידע שהגיע ל"ישראל היום" חושף, כי אירוע נוסף התרחש ביום שישי בשעות הצהריים וגרם למחסור בחשמל. מדובר בתקלה באסדת כריש שתוקנה רק בשבע בערב. תחנות הכוח העובדות על גז טבעי אומנם יודעות לעבור לייצור חשמל בסולר בעת הצורך, אך השאלה היא אם זה גם מה שקרה ביום שישי.

מחברת אנרג'יאן נמסר בתגובה: "בשעות אחה״צ הייתה תקלה באספקה למשך מספר שעות, כפי שעלול לקרות וקורה בכל מתקן הפקה. התקלה תוקנה והפקת הגז חודשה". מעבר לכך, ל"ישראל היום" נודע כי חברות המים הלאומית מקורות נאלצה להשבית לכמה שעות שלושה מתוך חמישה מתקני התפלה ש"זוללים" חשמל וזאת במטרה לחסוך בחשמל.

מקורות הפעילה אספקת מים מהקידוחים של המוביל הארצי כדי שלא יווצר מחסור במים, ולמרבה המזל האירוע עבר בשלום לפחות בגזרה הזאת, ולא היו שיבושים באספקת מים. מחברת מקורות נמסר כי "עומס החום הכבד, השבתת חלק ממתקני ההתפלה ומגבלות הולכת החשמל מחייבים את חברת מקורות לפעול תחת משטר חריג, במטרה להבטיח את אספקת המים השוטפת לכלל רחבי המדינה. המערכת הארצית יודעת לתת פתרונות גם לתרחישי קיצון, פועל יוצא של תכנון נכון ושימוש בטכנולוגיה מתקדמת".

עוד מבחזית החדשות

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים