שיתוף
תגובות
חדשות » מהפך דרמטי בברזיל: מועמד השמאל לולה ניצח את הנשיא המכהן בולסונרו
דרמה בברזיל
בולסונרו הפסיד בבחירות לנשיאות בפער של פחות מ-2% ללולה דה סילבה, שבעבר כיהן כנשיא ונשלח לכלא | חשש שבולסונארו לא יקבל את תוצאות הבחירות, ויוביל למהומות
תגיות: ,
נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונארו | צילום: Jorge hely veiga, שאטרסטוק

מהפך בברזיל. הלילה (ראשון) ניצח הנשיא לשעבר לולה דה סילבה את יריבו, הנשיא המכהן ז'איר בולסונרו בהפרש של פחות משני אחוזים. הנשיא הנבחר יחזור לאייש את המשרה בה החזיק משנת 2003 ועד 2010. השבעת הנשיא תתקיים ב-1 בינואר 2023.  

הסיבוב הראשון הסתיים ללא הכרעה וגם בסיבוב השני, נראה היה שדווקא בולסונרו יהיה זה שיזכה בתפקיד. אך הפער בין השניים הלך והצטמצם ככל שהמשיכה ספירת הקולות, ולאחר שנספרו 67% מהקולות התפהפכה המגמה ולולה התחיל להוביל. ההפרש בין השניים נשאר צמוד לאורך כל הדרך, אך לאחר תום ספירת 100% מהקולות, הסתבר שלולה זכה ל-50.9% (60,345,999 קולות), ובולסונרו זכה ל-49.1% (58,206,354 קולות). 

בנאום הניצחון שנשא הבטיח לולה לאחד את ברזיל ולעצור את הפילוג במדינה. לדבריו "מדובר בניצחון של התנועה הדמוקרטית, מעבר לכל האינטרסים של מפלגות או אידיאולוגיות" הוא קבל על כך ש "ניסו לקבור אותי בחיים, והנה אני כאן. אני אהיה הנשיא של כולם, לא רק של אלה שהצביעו בשבילי. אף אחד לא רוצה לחיות במדינה שנמצאת בקונפליקט תמידי, ברזיל זקוקה לשלום ולאחדות". 

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בירך את לולה לרגל ניצחונו וציין כי הבחירות היו "חופשיות, הוגנות ואמינות".  בולסונרו, איש הימין בן ה-67 פיגר במהלך רוב מערכת הבחירות, אבל צמצם את הפער בהדרגה. הנשיא הנבחר לואיז אינסיו לולה דה סילבה בן 77 וכיהן כנשיא בין השנים 2003 ל-2010. הוא היה אחד הנשיאים הפופולריים ביותר בברזיל ועזב את התפקיד עם 90% תמיכה. ב-2017 הורשע לולה בפרשת שחיתות של חברת הנפט הממשלתית פטרוברס, ונשלח לכלא, אך ב-2019 שוחרר וכעבור שנתיים בוטלה הרשעתו, מה שאפשר את התמודדותו בבחירות. 

הנשיא בולסונרו נחשב לאוהד ישראל. בולסונרו הוא נוצרי קתולי, ורעייתו מישל היא אוונגליסטית. הקהילה האוונגליסטית, שרבים מחבריה הם תומכים נלהבים בישראל, מהווה כיום כשליש מאוכלוסיית ברזיל. למרבה ההפתעה הגיעה מישל לקלפי כשהיא לבושה בחולצה עם דגל ישראל.

לקראת הבחירות, קיבל בולסנרו הודעת תמיכה פומבית מטראמפ ברשת החברתית. טראמפ כתב "אזרחי ברזיל, היום הוא היום הגדול שלכם, וזה גם יום גדול לעולם. הנשיא הגדול והנכבד שלכם, ז'איר בולסונרו, צריך שתצאו היום להצביע, כדי שהמדינה שלכם תוכל להמשיך בדרך ההצלחה יוצאת הדופן שלה. אל תאפשרו למשוגעים ומטורפים מהשמאל הקיצוני להרוס את ברזיל".

בברזיל 156 מיליון בעלי זכות בחירה, ובמדינה יש חובת הצבעה לבני 18 עד 70. הבוחרים הצביעו במערכת אלקטרונית, ולכן התוצאות התפרסמו במהירות רבה. 

בכהונתו כנשיא הצליח לולה לחלץ את ברזיל מהעוני באמצעות תוכניות רווחה אותם יזם. לעומת זאת בתקופת בולסונרו העוני החריף ולולה תקף את בולסונרו על כך במהלך הקמפיין.  

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים