שיתוף
תגובות
תוכן שיווקי » מהו הפתרון האמיתי לצניחת עפעפיים?
פתרון רפואי
צניחת עפעפיים (פטוזיס) היא תופעה מוכרת ושכיחה יחסית שבה העפעף העליון נופל וגורם לכיסוי חלקי של האישון, לכן נוצרת הפרעה בשדה הראייה העליון
| צילום: FREEPIK

במקרים החמורים העפעף שצונח מטה חוסם את ציר הראייה. התופעה נפוצה בעיקר בקרב ילדים בגלל גנטיקה ובעיות מבנה ובקרב מבוגרים, וידוע כי צניחת עפעפיים מהווה אח אחד מסימני ההזדקנות. 

חשוב לזכור כי העיניים של האדם ממוקמות בחלק מרכזי בפנים והן משדרות הבעה ורגש, אך כאשר סובלים מצניחת עפעפיים מתקבל מראה עייף ולא אסתטי, ונראה כאילו האדם תשוש וסובל מחוסר שינה. הפתרון לתופעה השכיחה הוא ניתוח לתיקון הבעיה, ועל פי נתוני משרד הבריאות ניתוח עפעפיים הוא הניתוח האסתטי השלישי בשכיחותו בישראל. רבים עוברים ניתוח זה מסיבות רפואיות ועקב ההפרעה לשדה הראייה, אך יש הפונים להליך הכירורגי משיקולים אסתטיים בלבד.

סוגי צניחת עפעפיים

המונח צניחת עפעפיים מתאר שני מצבים עיקריים:

צניחת עפעפיים עליונים – יש שני סוגים של צניחת עפעפיים עליונים, פטוזיס הוא מצב שבו השרירים נחלשים, בגלל בעיות מבנה וגנטיקה או עקב הזדקנות, ו-Dermatochalasis המתאר מצב שבו העפעף צונח מטה לעבר הריסים בגלל תהליכי הזדקנות העור הנמצא מעל העפעף. במקרים רבים התופעה מלווה בצניחת גבות.

צניחת עפעפיים תחתונים – היווצרות בליטה של שקיות השומן הממוקמות מתחת לעפעפיים התחתונים. שקיות השומן מעניקות לאדם מראה עייף ונפוח, ושקיות השומן נוצרות בעקבות חולשת הקיר הקדמי בעיניים.

תהליך הניתוח

כדאי לדעת כי ניתוח עפעפיים מבוצע בהרדמה כללית או מקומית. הניתוח בעפעף העליון מתחיל בחתך דקיק הממוקם בקפל נסתר מעל קו הריסים ומסירים עודפי עור ושומן. ברוב המקרים לא מבחינים בצלקת לאחר תקופה של חודש וחצי עד חודשיים. אם למטופל/ת יש גבות נמוכות לרוב משלבים ניתוח להרמת הגבות.

בניתוח עפעף תחתון מבצעים את החתך מתחת לקו הריסים, יש להפריד את העור על מנת להסיר שומן עודף, ובנוסף מסירים עודפי רקמת עור. בהתאם לתוכנית הניתוח, הכירורג יכול לשמור את השומן שהוסר מהעפעף ולמקם אותו מחדש בשקעים שנוצרו מתחת לעיניים.

מתי מומלץ לעבור ניתוח הרמת עפעפיים?

השיקולים לניתוח עפעפיים יכולים להיות בריאותיים ו/או אסתטיים. עקב חולשת השריר שתפקידו להרים את העפעף התופעה יכולה להופיע כבר במהלך הלידה, אך היא יכולה להתפתח גם בגיל מבוגר. אם מאבחנים צניחת עפעפיים אצל ילדים אין לדחות את הטיפול אחרת מסתכנים בהתפתחות בעיות חמורות כמו עין עצלה או פזילה. אפשר לבצע את הניתוח לתינוקות שגילם כמה שבועות בלבד.

למבוגרים כדאי לשקול את ההליך הכירורגי כאשר הם סובלים מהפרעה ומפגיעה בשדה הראייה, ובדרך כלל לאחר גיל 40 התופעה משפיעה על המראה האסתטי וגורמת למראה עייף ולא מחמיא, לכן ניתן לעבור ניתוח ולשפר משמעותית את המראה האסתטי.

בחלק מהמקרים יש צורך לחזק את מבנה העפעפיים התחתונים, החיזוק מבוסס על הרמת השריר או הידוק של הרצועות שתפקידן להחזיק את העפעפיים. זו טכניקה מתקדמת הדורשת ניסיון, ידע ומיומנות.

החלמה מהניתוח ותוצאות

לאחר היציאה מחדר הניתוח מניחים קומפרסים קרים על האזור המנותח. בדרך כלל אין צורך במשככי כאבים או אנטיביוטיקה. לאחר הניתוח יש להשתמש בטיפות עיניים לפחות שבועיים. תהליך ההחלמה מהניתוח נמשך כשבוע ימים, ולאחר חמישה ימים אפשר לחזור לשגרה. את התפרים מוציאים כחמישה ימים לאחר הניתוח, ניתן לאלחש את האזור כדי להימנע מאי נוחות וכאב. 

חשוב להקפיד על הנחיות הרופא בתקופת ההחלמה, למשל הימנעות מחשיפה לשמש במשך שבועיים לפחות, ולאחר הניתוח ניתן לצפות בטלוויזיה ולקרוא ללא בעיה. 

תוצאות הניתוח בעפעפיים העליונים הן לפרק זמן ארוך ולרוב אין צורך בניתוח נוסף, לעיתים הרופא ימליץ על ניתוח נוסף להרמת הגבות בלבד.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים