שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מהומות בכנסת, הפגנה מול בית היוע"משית
בשם עילת הסבירות
לקראת פתיחת הדיון וההצבעה על ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה, פינו מאבטחים מפגינים שמרחו דבק על הרצפה בכניסה למליאה במטרה כדי לחסום אותה
מליאת הכנסת | צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

מפגינים ניסו הערב (שני) להדביק את עצמם לרצפה בכניסה למליאת הכנסת כדי לחסום אותה, לקראת פתיחת הדיון וההצבעה על ביטול עילת הסבירות בקריאה ראשונה. הם פונו מהמקום בכוח על ידי המאבטחים לאחר שמרחו דבק על הרצפה. במקביל, הפגינו עשרות נגד הרפורמה המשפטית בכיכר אגרנט בירושלים מול בית המשפט העליון, כשמנגד תומכי הרפורמה מפגינים מול ביתה של היועצת המשפטית לממשלה גלי-בהרב מיארה בתל אביב.

המפגינים מול בית היועמ"שית קראו: "גלי בהרב-מיארה המושחתת הביתה", ו"העם בחר ברפורמה משפטית". ההפגנה מתקיימת בליווי כוחות משטרה רבים.

עוד מבחזית החדשות

במקביל, מפגינים מאות מתנגדי הרפורמה מחוץ לביתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בקריית אונו. המוחים קראו: "די להפקרות", "תוציא את ההסתדרות" ו"ארנון, הבטחת – תקיים". ליאת גרוסמן תמיר, שמנהיגה את המחאה בקריית אונו, אמרה: "ארנון תצא אלינו, תגיד שלום, אנחנו תושבי ישראל, אתה מקבל משכורת מהמיסים שלנו. מחר אתה אמור לצאת לחופשה בחו"ל אבל אנחנו במסגרת יום השיבוש נשבש את נתב"ג".

מוקדם יותר החליט קצין הכנסת לסגור את יציע האורחים במליאה מחשש להתפרעות ופעולות מחאה בזמן ההצבעה על עילת הסבירות. "נוכח מידע שהגיע אל קצין הכנסת ולפיו יש מי שמתכוונים להפר באופן בוטה את הסדר ביציע הציבור במליאה, ולאחר קיום הערכת מצב שערך בלשכתו, החליט קצין הכנסת כי לצורך שמירה על הסדר במשכן, שכבר הופר היום בכמה הזדמנויות, נדרשת סגירתו של היציע באופן זמני", נמסר. "כמו כן, הורה קצין הכנסת על בדיקת תליית שלטי מחאה אשר נתלו לאורך היום על דלתות חברי כנסת במשכן".

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה התייחס להחלטת קצין הכנסת, ואמר: "אני מגבה ומשבח את קצין הכנסת, משמר הכנסת וסדרני הכנסת שלא נתנו לכנופיית פורעי החוק לחסום את מליאת הכנסת ופינו אותם במהירות, בנחישות ובמקצועיות. כעת הם יועברו למשטרת ישראל ולמערכת המשפט להמשך טיפול, שאני מקווה שיהיה נחוש באותה המידה. חברי הכנסת שהזמינו את המתפרעים צריכים לעשות חשבון נפש עמוק על הניסיון לשבש את ההליך הדמוקרטי, ולגנות בחומרה את המתקפה על הדמוקרטיה הישראלית. הכנסת לא תהיה איילון".

לקראת ההצבעה, אמר נשיא המדינה יצחק הרצוג כי "אפשר להגיע להסכמה. הפתרון היחיד והפשוט ביותר הוא לשבת ולדבר. אני מברך על הקולות המרובים, גלויים וסמויים, שגברו מאז דבריי אתמול, וקוראים לשוב להידברות בנוגע לסוגיות היסוד שקורעות אותנו, כולל בנוגע לסוגיית הסבירות, שהיא בוודאי בת הסכמה. אין ספק שזו טובתה של המדינה. אין ספק שזו טובתה של החברה הישראלית".

עוד הוסיף הרצוג: "בעיצומו של משבר עמוק ומדאיג, המעשה האחראי והמנהיגותי חייב להיות לשבת, לדבר, ולשים את האחדות הישראלית מעל הכל. מנהיגי הציבור – מהקואליציה ומהאופוזיציה – חייבים להידבר ולאחות את הקרע. וזה צריך לקרות עכשיו".

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב, טרם ההצבעה על ביטול עילת הסבירות, כי "עדכון עילת הסבירות לפי המתווה שקבע שופט העליון סולברג הוא לא קץ הדמוקרטיה אלא חיזוק הדמוקרטיה, ולכן רבים מראשי האופוזיציה ושופטים בכירים תמכו בתיקון עילת הסבירות. נשיא העליון לשעבר אשר גרוניס אמר שעילת הסבירות מגדילה את אי הוודאות המשפטית, השופטת פרוקצ'יה אמרה שהיא עלולה להביא לפלישת בית המשפט לשטחים שבהם אין הוא אמור לפעול".

"סבירות סולברג מתקנת את זה", הוסיף נתניהו. "גם לאחר התיקון עצמאות בית המשפט וזכויות האזרח בישראל לא ייפגעו בשום צורה. בית המשפט ימשיך לפקח על חוקיות הפעילות ומינויי הממשלה. הממשלה והשרים לא יוכלו לשקול שיקולים זרים, לפעול בניגוד עניינים או למנות מינויים לא כשרים, אלא להפך. תחת פיקוח בית המשפט שיימשך הממשלה תהיה חייבת לפעול בתום לב, במידתיות, בהגינות ובשוויון. לכן סבירות סולברג היא לא קץ הדמוקרטיה, אלא היא חיזוק הדמוקרטיה, והיא בוודאי לא סיבה לקרוא לסרבנות או לשבש את חייהם של מיליוני אזרחים".

מוקדם יותר היום, אמר יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בפתח ישיבת סיעתו כי שוחח היום עם נשיא המדינה וקרא לו להזמין אליו לפגישה מרובעת את ראש האופוזיציה לפיד, ראש הממשלה נתניהו ואותו עוד היום, "כדי לעצור עכשיו, לפני שהחזרה לאחור תהיה קשה". הוא ביקש בפתח ישיבת הסיעה של המחנה הממלכתי לחזק את היועמ"שית גלי בהרב-מיארה וטען כי "הזובור", כלשונו, שעברה בישיבת הממשלה אתמול הינו "הכשרת הקרקע לפיטוריה". לדבריו, "אם זה יקרה – זו פשיטת רגל דמוקרטית".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר יש עתיד לפיד התייחס גם הוא להתקפה על היועמ"שית ואמר כי "זו ממשלה שאיבדה כל רסן, ומה שראינו אתמול היה רק הפרומו, כי זה גם מה שהיא מנסה לעשות היום, פה בכנסת. לוודא שאין עליה שום רסן. ביטול עילת הסבירות, בנוסח שהם שמים היום על שולחן הכנסת, אומרת דבר אחד, החוק לא יחול עליהם. אם הם ימנו לתפקידים בכירים עבריינים מורשעים, איש לא יוכל לעצור בעדם. אם הם ייקחו את כספי המיסים שלנו ויעבירו אותם למקורבים שלהם, לא תהיה על זה שום ביקורת. הם יוכלו לפטר את כל שומרי הסף, מהיועצת המשפטית ומטה, ולהחליף אותן בבובות צייתניות וכנועות".

לדברילפיד "זו לא עילת הסבירות, זו עילת השחיתות. זה לא חוק רגיל וזה לא יום רגיל. היום הזה ייחרט לדיראון עולם בדברי הימים של כנסת ישראל ומדינת ישראל. זה היום שבו ממשלת ישראל הודיעה שהחוקים לא חלים עליה יותר".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיב לגנץ ולפיד וטען כי הם לא באמת רוצים להגיע להסכמות אלא רק למסמס את ה"רפורמה", כלשונו, ולהפיל את הממשלה. צמצום עילת הסבירות הוא צורך חיוני שיש לגביו הסכמה רחבה". לטענת סמוטריץ' גם שופטי עליון תמכו בכך, בהם נשיא בית המשפט העליון לשעבר אהרן ברק, ו"כך גם חלק גדול מראשי האופוזיציה".

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן, שהתנגד מלכתחילה להידברות בבית הנשיא, התייחס לקריאת הנשיא אמש ואמר כי לפיד וגנץ "לא צריכים לחזור לבית הנשיא". והסביר כי: "נתניהו לא זנח את התוכנית לפטר את היועמ"שית". השר לשעבר אף קרא לבית המשפט העליון לבטל את ההצעה לביטול עילת הסבירות, אם זו תעבור גם בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים