שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » מדהים: נחשפו הבסיסים הסודיים של סין על "איי ספראטלי" המלאכותיים
לא ברור כיצד זה קרה, אך עזרא אקאיאן, צלם אזרחי, הצליח בעזרת מטוס חכור לצלם את הבונקרים ומשגרי הטילים על האיים מלאכותיים שסין מנסה להסתיר.
נשיא סין | צילום: Kaliva, שאטרסטוק

לא ברור כיצד זה קרה, אך עזרא אקאיאן, צלם אזרחי עטור פרסים, שמתגורר בפיליפינים, הצליח בעזרת מטוס חכור לצלם את מה שתמונות הלוויין של המעצמות הגדולות לא הצליחו לגלות. על שוניות טבעיות, באחת הנקודות האסטרטגיות החשובות ביותר בים סין "איי ספראטלי" הצליחה סין לבנות תשתית מרשימה לימי מלחמה, עם עמדות תותחים, מחסני טילים בליסטיים ומסלולי ענק למטוסי קרב.

בתמונות נדירות שצילם אקאיאן, נחשפו מגדלים עצומים ועליהם מערכות מכ"מ, לצד חוות של אנטנות רדיו וצלחות לוויין. מסלולי המראה ונחיתה ארוכים, מפקדות ובונקרים, עמדות תותחים וסוללות נ"מ, לצד האנגרים למטוסי קרב ומנהרות ייעודיות להצבת טילים בליסטיים. גם שכונות מגורים תוכננו למשרתים במקום.

עוד מבחזית החדשות

איכות התמונות הצליחה לשרטט את המאמץ העצום והמשאבים האדירים שהשקיעה סין בשרשרת האיים המלאכותיים שהוקמו על שוניות טבעיות. זה קרה באחת הנקודות הגאו-אסטרטגיות החשובות ביותר בים סין, "איי ספראטלי", אזור שהפך סלע מחלוקת ומוקד למתיחות מתמדת.

על האזור נאבקת סין עם חמש מדינות החולקות איתה את השטח הימי באזור. וייטנאם, הפיליפינים, מלזיה, נסיכות ברוניי וטייוואן. כולן תובעות ריבונות על חלקים שונים מהים, לרבות כ-750 שוניות, ריפים ואיים קטנים שעל פי ההערכות קיים בהם פוטנציאל גדול להימצאות שדות נפט וגז. לים סין הדרומי חשיבות כלכלית רבה שכן שליש מהמטען הימי בעולם עובר דרכו, מתחת לקרקעיתו עשויים להימצא מצבורים גדולים של גז ונפט, ומתקיים בו דיג מסחרי רב.

לא ברור כיצד הסינים אפשרו את התקרבות המטוס לאזור, ומדוע לא הופל. אבל התיעוד הזה מעניין מאוד את גופי הביון במערב ובמיוחד את האמריקאים. התמונות, שפורסמו במגזין "WAR ZONE", היו מועמדות לפרס פוליצר היוקרתי. אקאיאן אמר פעם שכצלם הוא מנסה לצלם "תמונות חשובות", כאלו שיכולות להשפיע על הסביבה, וניכר שהתיעוד החדש הצליח לשפוך אור על תהליך חשוב שהיה נסתר מן העין עד כה.

בזמן שהעולם עסוק עם מלחמת רוסיה-אוקראינה, השלימה סין פרויקט בן כעשור לחיזוק אחיזתה בשרשרת האיים. תחת הנהגתו של הנשיא שי, שזכה לכהונה נוספת ולכוח עצום, סין הצליחה לבנות תשתיות מרשימות באיים המלאכותיים שיצרה.

בתמונות נראים כדורי המכ"מ הגדולים שהוצבו בכל פינה על מגדלי בטון ענקיים וגם עמדות תותחים שנועדו להגן מפני איומים אוויריים כמו טילי שיוט, מטוסים ומזל"טים. התותחים נועדו גם לספק הגנה מפני כלי שיט שינסו להתקרב לשרשרת האיים. בתמונות אחרות נראה נמל התעופה שנבנה באחד האיים, על גבי שונית שהורחבה בעבודת נמלים של התזת חול והצבת סלעי ענק וקורות בטון שאפשרו את הרחבתו והגדלתו לצורכי סלילת המסלול.

המסלול מוקף בהאנגרים ובמגדל פיקוח, ובקרבת מקום תועדו חפצים שנראים כאנטנות תקשורת ועוד מגוון של כיפות. מעבר לנמל, נראית סדרה נוספת של מגדלים בעלי כיפות ומבנה דמוי מוסך בעל ארבע דלתות על משטח בטון. השימוש המדויק של המוסכים הללו אינו ברור, אך מומחים מערביים מעריכים כי ניתן לאחסן בהם טילים בליסטיים וטילי שיוט, ומטוסי קרב.

על אחד המסלולים נראה מטוס התרעה ובקרה קדמית של חיל האוויר הסיני מדגם KJ-500. מטוסים אלו נועדו לאיסוף מודיעין ולגילוי צוללות. לא רחוק משם נראים מבני מגורים ומנהלה, וגם בריכה ומגרשי ספורט. התמונות נותנות מושג עד כמה גדול נמל התעופה. בזמן חירום ניתן להציב בו עשרות מטוסי קרב ומפציצים. בנוסף, הוצבו באיים ספינות מלחמה וסירות מהירות נושאות טילים נגד כלי שייט.

נראה שהתשתית שנבנתה בשרשרת האיים נועדה להסתיר את המערכות הניידות האלה כשהן אינן בשימוש. מדובר במיקום אסטרטגי עבור סין, מה שמסביר את ההשקעה וההצטיידות. ים סין הדרומי הוא אחד מנתיבי התעבורה הימית החשובים והעמוסים בעולם. כשליש מהסחר הימי העולמי עובר דרכו, כמו גם מרבית הנפט והגז המיובאים לסין וליפן.

צבא ארה"ב רואה בסין את האיום הגדול ביותר מבחינה אסטרטגית. הצי האמריקאי פועל באזור העצום הזה של האוקיינוס השקט כדי לאתגר את ההתפשטות הסינית באזור ולשמור על חופש השייט בנתיבי הסחר הימיים של ים סין הדרומי. שורת הבסיסים הצבאיים הגדולים שהקימה סין באיים המלאכותיים שלה נועדה לייצר הרתעה ולהגן על מה שהיא רואה כאיום על מרחבי הים השייכים לה.

עוד מבחזית החדשות

בשל חשש משינוי במאזן הכוחות, ארצות הברית שלחה לאזור מפציצי B-52 וספינות של הצי האמריקאי במטרה להבהיר לסין שבכוונתה להישאר הכוח המוביל באזור גם "בעשרות השנים הבאות", ושהיא "תטוס, תשוט ותפעל בכל מקום שהחוק הבין-לאומי מתיר". מנגד, סין חזרה והדגישה שפניה לשלום, ודרשה מארצות הברית לחדול מלהתערב באזור.

אין ספק שמדובר בעליית מדרגה במתח האזורי. שכנותיה של סין חוששות ובצדק, הן ממהלך מהיר תוקפני מול טייוואן והן מ"זחילת" הענק הסיני לעברן. מהתמונות משתקפת בבירור היערכות משופרת וכך גם יכולות הגנה אווירית, לצד אמצעי תקיפה מדויקים ארוכי טווח מכל הסוגים.

השבוע תיעד אקאיאן את המתיחות באזור מכיוון נוסף. מטוסי קרב אמריקאיים השתתפו בתרגיל יחד עם חיל האוויר הפיליפיני. דיפלומט פיליפיני בכיר אמר בהקשר לכך כי "פטרולים משותפים של הפיליפינים וארה"ב בדרום הים הסיני עשויים להתחיל בהמשך השנה, ההתרחשות הזו קורית בזמן מתיחות רבה באזור, ובעקבות המחויבות של ארה"ב להגן על מנילה ממתקפה דרך הים".

סין פתחה בשיחות דיפלומטיות עם הפיליפינים ושר החוץ שלה ביקר לאחרונה במדינה, אך במקביל היא גם מאיימת במרומז בשימוש בכוח. לאחרונה נקלעה לכמה עימותים עם ארה"ב סביב הפעילות הצבאית באזור. "יהיו השלכות חמורות לכך", איימו בבייג'ינג לאחר שמשחתת אמריקנית עברה באזור האיים אך התרגילים והסיורים במעורבות ארה"ב נמשכים.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
האדם העשיר ביותר הוא לא זה שיש לו הכי הרבה, אלא זה שצריך הכי פחות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים