שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בארץ » לראשונה בישראל: נחנך פרויקט הזרמת מים מותפלים מהים התיכון לכנרת
אחרי חמש שנות עבודה רשות המים ומקורות חנכו היום את הצינור להזרמת מים לכנרת ממאגר אשכול, דרך נחל צלמון | עלות הפרויקט הגיעה לכ-900 מיליון שקלים
הכנרת | צילום: graceenee, שאטרסטוק

חברת המים הלאומית מקורות ורשות המים השיקו הבוקר (שלישי) את פרויקט תשתיות המים הגדול מסוגו בצפון הארץ, לאחר חמש שנות עבודה. הפרויקט כולל מערכת הולכת מים חדשה שתזרים מי ים מותפלים מהים התיכון לאגם הכנרת. המיזם שעלותו מוערכת ביותר מ-900 מיליון שקלים יזרים מים ממתקני ההתפלה של ישראל לאגם. יש לציין כי גורמי מקצוע התנגדו לפרויקט, ובמיוחד רשות המים מכיוון שהעלות הגבוהה שלו התווספה לתעריפי המים של כלל הצרכנים בארץ.

הרעיון להזרים מי ים מותפלים צפונה, בכיוון ההפוך מתוואי המוביל הארצי, נולד לפני מספר שנים בעקבות רצף של חמש שנות בצורת, בהן כמות המשקעים הייתה נמוכה מהממוצע ומפלס הכנרת ירד עד ל"קו השחור" ושאיבת המים הופסקה. שר האנרגיה דאז יובל שטייניץ הכריז על הפרויקט שמטרתו הייתה למלא את הכינרת באופן מלאכותי ולמנוע ירידה חדה של המפלס. הפרויקט אמור לאפשר מצב שבו תמיד יהיו מספיק מים לחקלאות באזור, לעמידה בהתחייבויות לממלכת ירדן ולשמירה על הכינרת כאתר תיירות מוביל.

עוד מבחזית החדשות

הפתרון שנמצא כמתאים לאתגרים הללו היה הזרמת עודפי מי ים מותפלים צפונה, ועד לכמות מקסימאלית שנתית של כ-120 מיליון קוב בשנה. השלב הראשון של הפרויקט כולל צינור הולכה של כ-30 ק"מ מאזור תחנת אשכול ועד לפאתי נחל צלמון. בחלק השני של הפרויקט, שיושלם בשנים הקרובות, יוקמו באזור ראש העין 4 תחנות שאיבה ובריכות, שיחד יאפשרו הולכת עודפי מים ממתקני התפלה חדשים, קידוחים ומקורות נוספים צפונה, וזאת גם דרך צינור המוביל הארצי הקיים.

בשלב הראשון צפויה להתבצע הזרמה ראשונית לבחינת המערכות. ההחלטה האם להזרים מים לכנרת כפופה לבחינת מצב המשקעים, צרכי משק המים והחלטות ממשלה עתידיות בנוגע להזרמת מים לירדן. 

משק המים בישראל מוגדר כ"משק סגור". במצב זה כלל ההוצאות על הפקת המים, החשמל, תאגידי המים והביוב, מתקני ההתפלה ומיזמי התשתית, כולם מחושבים בחשבונות המים של הצרכנים ופרויקט המוביל ההפוך ישפיע על תעריף המים של כולנו בשנים הקרובות.

מנהל רשות המים יחזקאל ליפשיץ אמר הבוקר כי "הפרויקט שהשקנו היום מוכיח, כי ישראל מובילה בחשיבה חדשנית וגישת תכנון יצירתית להתמודדות עם השפעות שינויי האקלים, תוך הבטחה של אספקת מים בר קיימא, שמירה על משאבי הטבע של ישראל ושמירה על הכנרת כאוגר אסטרטגי של מדינת ישראל. אנו חונכים היום מערכת ייחודית, שזורמת בכיוון ההפוך מהמוביל הארצי ההיסטורי. כך נוכל לשמור על ימת הכינרת ולהמשיך לנהל את מקורות המים באופן מושכל".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר דירקטוריון מקורות יצחק אהרונוביץ' אמר כי "מדובר בפרויקט היסטורי שירשם בספרי ההיסטוריה של משק המים הישראלי. היכולת להזרים מים לכנרת תשמור על המפלס של האגם הלאומי ותעניק למקורות יכולת שליטה על מאגרי המים גם בעתות מצוקה".

מנכ"ל מקורות עמית לנג  אמר כי "חברת מקורות, יחד עם מקורות שח"מ, הוכיחו שוב שביכולתן ליזום, לתכנן ולבצע פתרונות חדשניים ופורצי דרך ואין משימה שלא ניתן לבצע. משבר האקלים וההתחממות הגלובלית הולידו פתרונות של "מחוץ לקופסה", כאשר הפרויקט שנחנך היום הוא בעל משמעות תפעולית ואסטרטגית, וכזה שיאפשר לנו לשמור על המפלסים באגם הלאומי כמו גם על היכולת לשמר הזרמת מים קבועה למדינות שכנות".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים