שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » לפיד מציג מתווה לחוקה: "הדבר היחיד שיוציא אותנו מהמשבר"
לפיד טוען כי ישראל צריכה לכונן חוקה על בסיס 4 חוקי יסוד, שיסדירו את עקרונות מגילת העצמאות | לפיד: "יש להגדיר את מספר המשתתפים ב"חברת הלומדים" החרדית"
יו''ר האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: ערוץ הכנסת

ראש האופוזיציה יאיר לפיד פרסם הבוקר (שישי) פוסט מפורט שבו הציג את המתווה שיוביל לדעתו לסיום המשבר החוקתי בישראל. "עלינו להעניק למדינת ישראל בסיס מכונן חדש", כתב לפיד. "לא נעשה זאת במעמד צד אחד. רוב אזרחי ישראל, מכל חלקי המפה הפוליטית, מבינים שהדרך הנוכחית מובילה לאבדון. המשבר הזה צריך להסתיים בכך שנבנה פה חברה ישראלית אחרת, טובה יותר, שלמה יותר, שונאת פחות. במילים אחרות, עלינו לכתוב חוקה".

לדעת לפיד החוקה צריכה לכלול ארבעה חוקי יסוד, שיסדירו את עקרונות מגילת העצמאות, את זכויות האדם, את תהליך החקיקה, את מינוי השופטים ואת הביקורת השיפוטית.

עוד מבחזית החדשות

בפוסט כתב לפיד כי "חוקה היא הדבר היחיד שייתן לנו אתוס מאחד, ברור, שמשותף לכולנו" לדעתו, פסקת הפתיחה של מגילת העצמאות יכולה להיות גם פסקת הפתיחה של החוקה הישראלית, ולפיה "בארץ ישראל קם העם היהודי. בה עוצבה דמותו הרוחנית, הדתית והמדינית, בה חי חיי קוממיות ממלכתית, בה יצר נכסי תרבות לאומיים וכלל אנושיים והוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי".

לדברי לפיד סעיף מספר 1 של החוקה צריך להיות חוק יסוד מגילת העצמאות, שיעגן את עקרונות המגילה בחקיקה. "השורות האומרות שמדינת ישראל 'תְּהֵא מֻשְׁתָּתָה עַל יְסוֹדוֹת הַחֵרוּת, הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל' אינן יכולות להישאר סמליות. עליהן להפוך לתוכן מעשי המנהל את חיינו. עלינו לעגן בחוק את העובדה שמדינת ישראל, "תְּקַיֵּם שִׁוְיוֹן זְכֻיּוֹת חֶבְרָתִי וּמְדִינִי גָּמוּר לְכָל אֶזְרָחֶיהָ בְּלִי הֶבְדֵּל דָּת, גֶּזַע וּמִין; תַּבְטִיחַ חֹפֶשׁ דָּת, מַצְפּוּן, לָשׁוֹן, חִנּוּךְ וְתַרְבּוּת".

לצד מגילת העצמאות, יהיו עוד שלושה חוקי יסוד שיהוו את הבסיס לחוקה הישראלית. "החוק הראשון הוא חוק יסוד: החקיקה. הוא יגדיר את מעמד העל של חוקי היסוד שלנו, ויכפיף את כל רשויות השלטון להגבלות שיסודן בחוק, ולמה שכינה השופט שמגר "נורמות על המבטאות את תפיסות היסוד של המדינה. במקביל לחקיקתו, עלינו לשריין את חוקי היסוד הקיימים, ולהבטיח את מעמדם המיוחד כדי למנוע מכל הרשויות. המחוקקת, המבצעת והשופטת, לפלוש זו לתחומה של זו, או לערער זו על סמכותה של זו.

"החוק השני הוא חוק יסוד: זכויות האדם. הוא ישלים את החסר בספר החוקים שלנו לגבי הזכויות הבסיסיות של כל אזרח בישראל: חופש הביטוי, איסור אפליה, חופש דת ומצפון, הזכות לחינוך המבטיח את עתידו של כל אדם. החוק השני לא יכול להתנתק ממציאות חיינו. במקביל לכתיבת החוקה עלינו לפתוח בתהליך אמיתי, עמוק ואמיץ, שבסופו נגדיר את מספר המשתתפים ב"חברת הלומדים" החרדית שבו יכולה לעמוד החברה הישראלית והכלכלה הישראלית".

עוד מבחזית החדשות

"החוק השלישי הוא תיקון לחוק יסוד: השפיטה. הוא יגדיר את האפשרויות לביקורת שיפוטית על מה שהכנסת מחוקקת. אנחנו מכירים בכך שיש להגביל את מה שמכונה "האקטיביזם השיפוטי", אבל מדינה דמוקרטית אינה יכולה להתקיים בלי בית משפט חזק ועצמאי. במקביל לחוק זה יוחלט על הרכב וועדה למינוי שופטים שיבטיח בית משפט עליון מגוון בהרכבו ובדעותיו, אך יוודא שלפוליטיקאים, מאף צד, לא תהיה שליטה בבחירת השופטים".

לסיכום כתב לפיד: "חוקה לישראל המבוססת על מגילת העצמאות היא לא רק מוצדקת ערכית ומוסרית, היא גם הדבר היחיד שיוציא אותנו מן המשבר הנורא שנקלענו אליו. לקראת שנתה ה-75 של ישראל עלינו לעצור את התהליך ההרסני שמתנהל בימים אלה ולראות במשבר גם הזדמנות לשבת יחד לכתוב את החוקה שלנו".

הצטרפו ועקבו אחר

4 תגובות

  1. "הַצֶּדֶק וְהַשָּׁלוֹם לְאוֹר חֲזוֹנָם שֶׁל נְבִיאֵי יִשְׂרָאֵל' זכרו תורת משה עבדי… פן אבוא…

  2. חוקי לפיד ואהרון ברק
    אתם מוזמנים לקחת את הטייסים הסוררים וטוס לאוגנדה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים