שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » לפיד ליועמ"שית: חוק סמוטריץ "מנוגד להוראות הפיקוד העליון"
במאמץ לבלום את החוק שיעניק לשר מטעם סמוטריץ' במשרד הביטחון סמכויות במנהל האזרחי | יש עתיד: "הסדר זה נוגד מושכלות יסוד שהשתרשו לאור לקחי מלחמת יום הכיפורים"
יו״ר האופוזיציה יאיר לפיד | צילום: Kobi Gideon / GPO

מפלגת יש עתיד וראש האופוזיציה יאיר לפיד פנו היום במכתב ליועמ"שית גלי בהרב־מיארה כדי לנסות למנוע את יישום "חוק סמוטריץ'", שקובע כי ניתן להוסיף שר נוסף במשרד הביטחון, שיהיה מופקד על המנהל האזרחי וימנה את מתאם פעולות הממשלה בשטחים ואת ראש המנהל האזרחי.

במכתב טוען לפיד כי חוק יסוד הצבא לא מאפשר מינוי שר נוסף שתהיה לו אחריות על חלקים בצבא, בשל סעיף הקובע, כי השר הממונה על הצבא מטעם הממשלה הוא שר הביטחון.

עוד מבחזית החדשות

לטענת יש עתיד, רבים במערכת המשפט סבורים שהטיעון נכון ולא מאפשר להפקיד בידי סמוטריץ' סמכויות ישירות על צה"ל. התיקון לחוק לא יצא אל הפועל בינתיים, כך שמדובר בניסיון למנוע זאת מראש , ולשכנע כי לממשלה אין סמכות לשנות את חלוקת הסמכויות במערכת הביטחון.

במכתב טוענת יש עתיד כי "ההסדר שנקבע בחוק יסוד הצבא, ביקש להפריד בין שני מונחים, מרות וכפיפות. המרות על הפעלת הצבא מצויה בידי הממשלה, הממשלה היא בעלת הסמכות להורות על הפעלת הצבא. הכפיפות של הצבא, דרך העומד בראשו, הרמטכ"ל, היא של שר הביטחון.

"היינו, הוראות והנחיות הממשלה נמסרות לצבא דרך שר הביטחון. שר הביטחון הוא הממונה מטעם הממשלה על מימוש ההוראות ועל העברתן לצבא, והוא המעורב בפרטים האופרטיביים של הפעלת הצבא. הוא ולא אחר". עוד טענו ביש עתיד כי "הסדר זה נוגד מושכלות יסוד שהשתרשו בעקבות לקחי מלחמת יום הכיפורים. הוא יוצר עמימות ביחס לסוגיה המהותית של יחסי הצבא והדרג המדיני והפעלת הכוח הצבאי".

"כפועל יוצא מההסדר האמור, הרמטכ"ל מקבל את הוראותיו משני "שרי ביטחון", האחד מופקד על כל שטחי הארץ, והשני מופקד על שטחי יהודה ושומרון בלבד. השר הנוסף אף הוסמך "להנחית" קציני צבא בכירים, לרבות קצין בדרגת אלוף, למימוש מדיניותו העצמאית והנפרדת, וזאת בניגוד להוראות הפיקוד העליון".

עוד מבחזית החדשות

ביש עתיד מבקשים מהיועצת המשפטית לממשלה לא לסטות מחוק יסוד הצבא, ולהנחות את ראש הממשלה ואת שר הביטחון להצר את האפשרות של סמוטריץ' להנחות קצינים ולבצע מינויים בצה"ל.

מיש עתיד נמסר בתגובה  "בשל חולשתו של נתניהו ותאוותם של שותפיו הקיצוניים, הם במקרה הטוב בכלל לא שמו לב שהם עוברים על חוק יסוד הצבא". עוד הוסיפו ביש עתיד כי "נתניהו התגלה כחלש מאוד במשא ומתן. מול כל דרישה קואליציונית, קיצונית ככל שתהיה, הוא התקפל וקיבל אותה, גם אם זאת מנוגדת לחוק. אם נתניהו לא מצליח לרסן את בן גביר וסמוטריץ', יש עתיד תעשה זאת באמצעות הכלים העומדים לרשותה למען הביטחון".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
התקשורת, כמו אש, היא משרת נהדר, אך אדון נורא
(ג'יימס פנימור קופר)

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים