שיתוף
תגובות
כללי » לאור פנסים במבוכים חשוכים: שר החוץ נפגש עם זלנסקי | צפו
שר החוץ נועד עם זלנסקי במתחם הנשיאותי | זלנסקי ביקש סיוע בשיקום בתי ספר ובהכשרת מטפלים בפוסט טראומה | העלו בקשות לסיוע צבאי הגנתי ולא התקפי "מצב מורכב"
פגישת זלנסקי ושר החוץ | צילום: לע"מ

שר החוץ אלי כהן שהה על אדמת אוקראינה בסך הכול 12 שעות, לאחר מסע מפרך שכלל שתי נסיעות ברכבות לילה, מפולין לקייב ומקייב בחזרה לפולין. בשיאו של הביקור נפגש כהן עם נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי. השניים נועדו במתחם הנשיאותי, את כהן ליוו למתחם מאבטחים חמושים, שהובילו אותו דרך מבוכים חשוכים אותם הם האירו בפנסים. לאחר הפגישה אמר כהן כי פגש נשיא מודאג מאוד.

לביקורו של שר החוץ באוקראינה היו מספר מטרות. קודם כל, להוכיח לאוקראינים שישראל תומכת בהם כמו שאר מדינות אירופה וארצות הברית. מטרה נוספת, וחשובה לא פחות עבור ישראל, היא להציב את הסוגייה האיראנית בראש סדר העדיפויות, למלחמת רוסיה-אוקראינה יש זיקה קריטית לזווית האיראנית.

אוקראינה נחשבת למדינה בעלת השפעה רבה בזירה הבינלאומית, ובישראל רואים בה חשיבות מדינית רבה. בירושלים מנסים לרתום את אוקראינה למאבק נגד איראן, שכן איראן היא "אויב משותף" לשתי המדינות כפי שהתבטא זלנסקי בשיחתו עם שר החוץ. הסוגייה האיראנית מטרידה מאוד את קייב. בשיחתו עם השר החוץ האוקראיני קולבה, העלה כהן מספר רעיונות כיצד לטפל באיום הכטב"מים האיראניים שחגים בשמי אוקראינה. כהן וזלנסקי סיכמו על "העמקת שיתוף הפעולה במאבק נגד איראן בזירה הבינלאומית".

מטרה נוספת בביקור הייתה לחזק את הקשר בין ישראל לאוקראינה ולהגדיל את הסיוע ההומניטרי שמעניקה ישראל למדינה. יש לציין כי הסיוע שתרמה ישראל לאוקראינה הוא הגדול ביותר שתרמה אי פעם למדינה זרה.
רק בשנה שעברה תרמה ישראל לקייב סיוע שנאמד ב-80 מיליון שקלים. בכיר ישראלי אמר כי מטרה זו של חיזוק הקשרים בין המדינות הושגה היטב בביקור.

עוד מבחזית החדשות

כהן הודיע לאוקראינים שישראל תתמוך בתוכנית השלום של זלנסקי, שתעלה בשבוע הבא כהחלטה בעצרת הכללית של האו"ם. ישראל היא בין המדינות הראשונות שמודיעות מראש שתתמוך בתוכנית, עוד לפני שהוצגה.

מנגד, כהן העלה בשיחה עם הנשיא את סוגיית ההצבעות של אוקראינה נגד ישראל בשנה האחרונה באו"ם, ואמר כי בירושלים מצפים לשינוי דפוס ההצבעה הזה. בשיחה דנו השניים גם במאמצי השיקום של אוקראינה וכיצד תוכל ישראל להיות מעורבת במאמצים אלה.

במהלך השיחה, שאל זלנסקי את כהן, האם ישראל תהיה מוכנה לקחת על עצמה פרויקט שיקום בתי הספר במדינה. כהן לא שלל את הסיוע הזה, והבטיח לבחון תרומה של ישראל למטרה זו. בנוסף הציע כהן להיעזר בישראל בתוכניות לשיקום מערכות המים

זלנסקי העלה בשיחה גם את המיזם של אשתו לטיפול בנפגעי פוסט טראומה, וביקש את עזרת ישראל בהכשרת מטפלים בתחום הזה.

עוד מבחזית החדשות

סוגייה נוספת שנידונה היא הסיוע הצבאי. בשנה האחרונה הרבו בקייב לבקר את ישראל על תחומי הסיוע. בביקור של האוקראינים בארץ, הם אמנם העלו שורה של בקשות בנושא הביטחוני והסיוע הצבאי, אך גם זלנסקי מודע למורכבות הנושא ולכן ביקש רק סיוע הגנתי ולא התקפי. כהן הבטיח לזלנסקי שמערכת ההתרעה האזרחית החכמה תגיע מישראל לאוקראינה תוך שלושה עד שישה חודשים, וכי הוא יעשה מאמץ להקדים את לוחות הזמנים.

כהן הסביר לזלנסקי כי: "ישראל נמצאת במצב מורכב, היא לא פורטוגל ולא קנדה. יש לנו גבול משותף עם רוסיה (בסוריה) ויש לנו את האיום האיראני" עוד טען: "מדינת ישראל מסייעת רבות חרף המצב המורכב שהיא נמצאת". גורם מדיני בכיר אמר כי ישראל חייבת לשמור על ערוץ ישיר עם הרוסים וכי הממשלה פועלת בנושא הזה לפי המלצת גורמי הביטחון.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים