שיתוף
תגובות
חדשות » ישראל, ירדן ואיחוד האמירויות חתמו על הסכם: פרויקט מים תמורת חשמל
אנרגיה אזורית
ישראל וירדן חתמו על מזכר ההבנות לקידום השלב הבא בהסכם במסגרתו הקמת מתקן התפלה ירדני בשטח ישראל ובתמורה התקנה של חווה סולארית ענקית במדבר הירדני
הנשיא הרצוג ומלך ירדן עבדאללה | צילום: חיים צח/ לע"מ

בשולי ועידת האקלים שהתקיימה אתמול בשארם א-שייח', נחתם היום (שלישי) מזכר הבנות בין ישראל, ירדן ואיחוד האימרויות, במסגרתו איחוד האמירויות תקים מתקן התפלה בישראל (ככל הנראה בחוף הגליל המערבי) שיספק מים לירדן. במקביל יקימו האמירתים חווה סולארית ענקית במדבר הירדני שתספק אחוז מסוים מצריכת משק החשמל של ישראל. על המזכר חתום השר עיסאווי פריג'. המזכר נחתם בהתאם להצהרת העקרונות עליה חתמו ישראל וירדן באיחוד האמירויות בחודש נובמבר האחרון, על ידי שרת האנרגיה, קארין אלהרר מצד ישראל, ד״ר מוחמד אל נאג'ר מצד ירדן, ושליח האקלים המיוחד של ארה"ב ג'ון קרי ושליח האקלים האמירתי סולטן אל ג'אבר.

ירדן סובלת ממחסור חריף במים ויש לה רצועת חוף קצרה מאוד, ההסכם יפתור את אחת הבעיות הדוחקות ביותר של הממלכה. מנגד, ישראל הציבה לעצמה יעדים שאפתניים למעבר לאנרגיות מתחדשות, אבל אין לה מספיק שטחים פתוחים להקמת חוות סולריות, כך שהיא תרוויח בהקשר הזה. האמירותים שהם היזמים והמבצעים של שני הפרויקטים, ירוויחו כסף משני המדינות.

השר פריג' אמר בתגובה לחתימת מזכר ההבנות כי "אנחנו מותירים היום לממשלה הבאה מורשת שיתוף פעולה אזורי חוצה גבולות שמייצר תקווה לאזור כולו, כשמדינות חוברות יחד כדי לקדם ניצול אופטימלי של משאבי הטבע. מורשת של עשיה שמוכיחה את עוצמתו של השלום. האירוע היום לא היה מתרחש לולא החזון והמנהיגות של שרת האנרגיה קארין אלהרר שהתעקשה לקדם את ההסכם החשוב הזה, פרויקט דגל שלה".

עוד מבחזית החדשות

השרה אלהרר אמרה בתגובה כי "כשהתחלנו בפרויקט לפני שנה פתחנו דף חדש ביחסים בין ישראל וירדן. העבודה המאומצת מאז על מנת להביא ליישומו של הפרויקט, הובילה לעליית מדרגה ביחסי האמון בין המדינות מתוך ההבנה שפעולה משותפת כנגד השפעות משבר האקלים  מטיבה עם אזרחי האזור, וטומנת בחובה הזדמנות גאופוליטית, כלכלית וסביבתית. "אני מודה לשותפיי בירדן, איחוד האמירויות וארצות הברית שליוו ועוד מלווים את הפרויקט בכל שלביו. כולי תקווה שהממשלה המתהווה  תאמץ את הפרויקט שהובלתי ולא תיתן לאף מכשול לפגוע ביישומו, כי מדובר בפרויקט טוב לכל הצדדים וחוצה דעות פוליטיות". 

במסגרת ההסכם יפעלו ישראל וירדן בשיתוף פעולה על מנת להביא פתרונות למאבק בהשפעות משבר האקלים תוך כדי ניצול יתרונותיה ומשאביה היחסיים של כל מדינה. ממלכת ירדן השופעת שטחים פתוחים תייצר חשמל מאנרגיית השמש עבור ישראל, בעוד ישראל בעלת יכולת התפלת המים מהטובות בעולם תתפיל מים עבור ירדן. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אם לא נשנה כיוון, סביר להניח שנגיע לאן שאנו הולכים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים