שיתוף
תגובות
חדשות » יעקב ברדוגו מתנצל: "מבקש להביע סליחה"
חשבון נפש אישי
הפרשן הבכיר התנצל "בלהט האירועים, נקטתי באמירות ובביטויים שגרמו לתחושות לא נוחות לאנשים ולציבורים שונים" | "מקווה שאוכל לתרום לשמירה על שיח ציבורי מכבד"
יעקב ברדוגו | צילום: טוויטר

בימים טרופים אלו. עם ישראל נמצא באחת מהתקופות הקשות שידענו מאז קום המדינה. ערב תשעה באב ביקשתי סליחה ומחילה מכל מי שנפגע ממני. בחרתי לעשות זאת ברשת החברתית טוויטר, שהיא אחת מהרשתות הפעילות והתוססות במרחב הציבורי בישראל, ומהווה גם פלטפורמה ברחבי העולם לחופש ביטוי החיוני לדמוקרטיה מתפקדת.

צייצתי בזו הלשון: "ערב תשעה באב, אני מבקש להביע סליחה ומחילה כלפי כל מי שנפגע מדברים קשים ומעליבים שיצאו מפי בתקופה סוערת וקשה זו. אני תקווה שכולנו נחזור להיות עם מלוכד, לטובת מדינת ישראל ואזרחיה כולם. אין לנו ארץ אחרת גם אם אדמתי בוערת – צה"ל של כולנו, הכלכלה של כולנו, המדינה של כולנו. הוי מתלמידיו של אהרון, אוהב שלום ורודף שלום". לא חלף זמן רב והציוץ זכה לתהודה גדולה.

עוד מבחזית החדשות

התגובות לציוץ שיקפו נכוחה את המצב הקשה שבו אנו מצויים כחברה. אין בדעתי להתנגח ולהתווכח עם מאן דהוא לגבי התייחסותו לציוץ האמור. לא באתי לחנך ולא להטיף. מצאתי לנכון לעשות חשבון נפש אישי עקב המצב שאליו נקלענו כחברה וכעם, שחומרתו בולטת במיוחד לנוכח הגעתו לשיא בערב תשעה באב, שבו מציינים את חורבן שני בתי המקדש בגלל שסעים חברתיים ושנאת חינם.

ערב קודם לציוץ האמור צייצתי ציוץ אחר, לאור התחושות הקשות שחיילים בצה"ל, מכל קצות הקשת, חשים בתקופה זו. הציוץ נועד לחזק את חיילי צה"ל באשר הם: "הטייסים, החיילים וכל לובשי המדים – ירוקים, כחולים, לבנים – הם טובי בנינו. עם ישראל חב להם רבות. מדינת ישראל מתקיימת בזכותם. אני מתנגד להתייחסות לא ראויה כלפיהם.

"כל המשרתים בסדיר, בקבע ובמילואים לילות כימים ראויים להערכתנו. אני מגנה בכל לשון הקנטות והשפלות, וקורא למצות את הדין עם כל אחד שנוהג כך כלפיהם". גם ציוץ זה זכה לתהודה רבה, חיובית וביקורתית כאחד.

לאורך השנים האחרונות פעלתי רבות בשדה התקשורתי במגוון רחב של כלי תקשורת. עמדתי בחזית והבעתי את דעתי האישית ללא מורא בנושאים אקטואליים הנמצאים במחלוקת ציבורית, גם כשידעתי שכרוך בזה מחיר אישי וכשלאורך השנים ספגתי עלבונות קשים, גידופים ואף איומים.

למרות כל זאת, עמדותיי היו חשופות וידועות לכל. במדינה דמוקרטית זה נכון וראוי לאפשר הבעת עמדה ודעה בכל נושא, גם כשקשה לחלקים שונים בציבור לשמוע אותן. חופש הביטוי הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה. היכולת לנהל שיח ודיאלוג היא הכרח חיוני בחברה מתוקנת ובריאה. אך עם זאת, לעיתים השיח מתלהט ואפילו נעשה אלים.

נודעתי בדרכי המיוחדת, ואני גאה על כך. מטבעות לשון שבהם השתמשתי במהלך השנים נכנסו בחלקם לשיח הציבורי. לדוגמה, הביטוי "צלאח א־דין" ככינוי לפרקליטות המדינה, שמשרדה הראשי שוכן ברחוב זה, וכן משרד היועצת המשפטית לממשלה.

אך לעיתים, בלהט האירועים, אמירות וביטויים שנקטתי גרמו לתחושות לא נוחות לאנשים ולציבורים שונים, אף שהכוונה היתה לייצר ולצייר תמונה מחדדת.

עוד מבחזית החדשות

כאמור, דעותיי ועמדותיי ידועות. אני איש ימין המחובר בקשר עמוק למסורת היהודית, ואני נחוש להמשיך להציג בגאווה ובנחישות, ללא מורא, את עמדותיי ואת דעתי בכל הנושאים הבוערים והחשובים במדינת ישראל. אמשיך לבקר ולהציב זרקור על כל נושא שאני סבור כי הוא ראוי לביקורת וחשיפה.

למרות הדברים הללו, אני סבור שעל מערך התקשורת בישראל, מכל קצות הקשת הפוליטית והחברתית, לקבל אחריות כדי להרגיע את הרוחות ולהקפיד על שיח הולם וראוי הצמוד לעובדות. אני לא תמים לחשוב שזה יקרה בזמן הקרוב.

הסיכוי לכך נמוך, אפילו קלוש, ועדיין – אני מקווה שאוכל לתרום מעתה ואילך לשמירה על שיח ציבורי מכבד, מבלי לוותר על השמעת ביקורת נוקבת וחדה, כפי שנהגתי עד היום.

הצטרפו ועקבו אחר

18 תגובות

  1. במקרה של ברדוגו התנצלות לא תספיק על שנים של רעל תקשורתי,
    חיתוך הלשון יהיה התחלה טובה,
    חרקירי יתאים יותר!

  2. ציני מגוחך ו"אמין", אני גם לא "אחות" של אף אחד ובליבי אין אהבת חינם ואני מתרחקת מאפסים

  3. הקלישאה שבית המקדש חרב בגלל שנאת חינם שגויה. ע"פ ההסטוריה לא שנאת חינם גרמה לחורבן אלא איוולת מדינית שהכריזה מלחמה על המעצמה העולמית של הימים ההם – רומא. משל היינו מכריזים היום מלחמה על ארה"ב. אילו שררה אהבת אחים יהודית המרד ברומאים גם היה מסתיים בתבוסה.
    בימי המרד הגדול חיו כאן כ-2.5 מיליון יהודים. מספר הרומאים שהגיעו היה כ-50,000. רוב העם לא רצה להילחם. מיעוט קנאי השתלט באלימות רצחנית על המערכת הלאומית, סילק את המלך אגריפס השני ורצח את הכהן הגדול חנניה וגם את אחיו גדליה שהיו חלק מרוב העם שהתנגד למרד.
    הפלג הסיקריקי לא בחל ברצח פוליטי של יהודים מתונים.
    בשנת 70 נלחמו שלוש סיעות שונות של קנאים משיחיים זו בזו ואסמי התבואה נשרפו.
    מלחמת-האחים שפרצה בין החומות בעת המצור לא היתה בין שוחרי המרד למתנגדיו. היא פרצה בין הקנאים לבין עצמם. את המתונים, שטענו כי המלחמה באימפריה הרומית היא חסרת-תוחלת, חיסלו הקנאים הרבה זמן לפני-כן.
    לא שנאת חינם גרמה לחורבן הבית, אלא האמונה שידם של הקנאים בשם ה' תהיה על העליונה.
    גם היום יש כאו קבוצות קנאיות משיחיות שלא למדו מההיסטוריה וכך הן מסכנות את ישראל.

  4. אין לו על מה להתנצל ! ! !
    כוון שלא ביצע כל דבר פסול, והשיח שלו סביר בהחלט לעומת השיח בשמאל.

    כשאראה כתב שלהם מתנצל אוכל לומר שברדוגו צריך "אולי" להתנצל.

  5. מילים מילים מילים
    אין להן שום משמעות .
    סתם קיבל הוראה מהבוס להרגיע הוא לא באמת מתכוון .

  6. אני ימני
    אדוק
    תמיד נגעלתי ממך אתה סובל מאגוטריפ חולני..כשאתה עולה לשידור אני עובר לתחנה אחרת

  7. על זה נאמר ביהדות והמסורת שאתה כל כך מעריך: ״חיים ומוות ביד הלשון״
    כלך אחריות על מילותיך ודבריך
    אפשר לבקר ולהתווכח צריך לעשות זאת בשום שכל ולשקול מילים.מקווה שבעתיד תדע עצור גם בלהט הויכוח
    איזהו הגיבור הכובש את ייצרו
    אתה וכל חבריך העיתונאים ואנשי הציבור.

  8. לא קונה….סליחה! ברדוגו הוא מאותם אנשים שמאמינים באלוהים כי כל החיים הפחידו אותם שאם לא יאמינו או למשל דוגמא ישמרו שבת…אלוהים יעניש אותם. מלבד זאת…זו תסמונת הגבר המכה ברורה!! מקללים…מכים… משמיצים משפילים ואז מבקשים סליחה! ברדוגו מספיק אינטליגנט בשביל להבין שמחים שיוצאות מהפה לעולם לא נשכחות. והעניין של לבקש סליחה ביום כיפור או תשעה באב לא תופס אצל אנשים שלא מאמינים ביבר הדמיוני שלו שהוא קורא לו אלוהים! למה? כי הם לא מפחדים מדמות פיקטיבית. הם חוששים מאנשים כמו ברדוגו אמסלם זוהר רגב וכמובן ביבי שבעצם מסוכנים לעם כולו!!

  9. אחרי ששפכת טונות של רעל וכזבים, הצתת אינספור מדורות מיותרות סליחה לא תעזור! סור וצא מהחיים הציבוריים, החרבת והרסת במו פיך ובשקרייך די והותר….

  10. חרטטן. עכשיו כשבליכוד יש עוד ועוד קולות נגד הרפורמה.. הראשון היה אוחנה שאמר שבכלל לא ידע על הרפורמה. אצל קובן ציין שזה היה בהפתעה….גלנט, דיכטר, ביטן, אדלשטיין, גמליאל ויבואו עוד.זה בכלל לא היה הדבר הכי חשוב במצע של הליכוד.
    בן גביר ב2019 הודיע שהרכב השופטים יהיה הדבר הראשון שיעשה כיבחר בכנסת..ואכן…

  11. לא מקבלת את סליחה האיש ה טרלל מסכן את במדינה ב שפעה רעה על הימין והפה המטנף על כל מה שלא ימין ביביסטי

  12. מחרבנים על המדינה, מעבירים חקיקה הרסנית שפוגעת במדינה במהלכים חפוזים עם טפס חשיבה רק בגלל אגו, מובילים למלחמת אחים וסחסחנות בעם היפה שלנו ואז , אוי סליחה…
    לעולם תזכרו כמחריבי בית 3, אוייבי ישראל .

  13. נו מה יהיה? כל אחד במדינה הזו יגיד מה שיגיד "בלהט הכעס", יפגע ברגשות אחרים, ובאותה נשימה יתנצל, תגידו אתם שפויים? לא חשבתם לרגע שאולי כדאי לשתות כוס קפה טוב ולעצום עיניים? נכון חם מאוד…….. אבל יש אנשים שנפגעים, יאללה אזרחי ישראל, תרגעו.

  14. מאוחר מידי. פגיעה השפלה השחתה כל כך הרבה עוולות לא יכופרו בהינף יד. את הנעשה אין להשיב. אל תזהם את יום כיפור הוא מיועד לטעויות שבשגגה לא לכאלה שבמזיד.

  15. זה לא כל כך פשוט מר ברדוגו! שפכת דם לוחמים.יש לזה מחיר ,חד וחלק. בכל מיקרה אל תתקרב .

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים