שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » יין נסך: ועדי הכשרות באירופה נגד ספרייט זירו מייצור מקומי
בימים האחרונים מפרסמות כשרויות ברחבי העולם כי אין לצרוך "ספרייט זירו" ללא הכשר | שינוי במתכון הופך את השתיה לאסורה כ"יין נסך" |לא מדובר על המשקה המשווק בארץ
ספרייט זירו | צילום: החברה המרכזית למשקאות

סערת מתחוללת בימים האחרונים בוועדי הכשרות ברחבי העולם. לאחד ממשגיחי הכשרות במפעל באירופה נודע במקרה שקו הייצור של ה"ספרייט זירו" המקומי עבר שינוי באחת מפורמולת המרכיבים, והוא ביקש לוודא את רשימת המוצרים לאחר השינוי.

כאשר הוא עבר על רשימת הרכיבים החדשה, הוא גילה לתדהמתו כי אחד הרכיבים, שנותן את טעם החמיצות האופייני למשקה ה"ספרייט זירו", הוא חומצה טַרְטָרִית. טכנאי המזון של המפעל הסביר לו, כי הרכיב הוחלף לאחרונה משיקולי איכות ועמידות של הטעם, שכן החומצה שהייתה בשימוש עד עכשיו הייתה תרכובת כימית שנמוגה אם הבקבוק היה נשאר פתוח לאורך זמן.

עוד מבחזית החדשות

הרכיב הבעייתי הוא "חומצה טַרְטָרִית" או בשמה המוכר יותר "חומצת יין" שהיא חומצה אורגנית הנראית כמו גבישים בצבע לבן. היא מופיעה בטבע בצמחים רבים במיוחד בענבים, ובבננות והיא אחת מהחומצות העיקריות ביין. החומצה משמשת כתוספת למזונות אחרים כדי לתת להם טעם חמוץ ומשמשת כנוגד חמצון. כאשר התייעץ המשגיח עם הרב המקומי התברר לו כי אין לצרוך את החומצה הזו שכן בהליך העיבוד שלה היא עוברת הליך הפיכה ליין וממילא נאסרת מדין יין נסך.

יובהר בזאת, כי אין בעיה במוצרי הספרייט זירו שמיוצרים במפעל קוקה קולה בישראל. במפעל נמצא משגיח קבוע שתפקידו לוודא את רשימת הרכיבים ולהעניק ת תעודת הכשרות.

וועדי הכשרות ברחבי העולם החלו להוציא הודעות אזהרה, ובהם התריעו בפני היהודים בקהילות המקומיות כדי שלא יכשלו ח"ו באיסור החמור של יין נסך.

כך, בהודעה חריגה, שפורסמה בסוף השבוע שעבר, הזהירו בוועד הכשרות של "קהילת החרדים בבואנוס איירס" בראשותו של הרב פייבל אברהם סופר, נגד שתיית משקה ה"ספרייט זירו". בהודעה נכתב כי המשקה הפופולרי שעד כה היה מאושר על ידי הוועד בשל האישור שניתן לו על ידי הרב לנדא זצ"ל שהיה רב העיר בני ברק, כבר לא עומד תחת כשרותו וכי אין לצרוך משקה זה.

גם בוועד הכשרות של וינה הודיע שהיות ומשקה ה"ספריט זירו" עלול להכיל חומצה טרטרית (Tartaric acid) יש לבדוק את רשימת הרכיבים של המשקה בטרם צורכים אותו ובמידה והמשקה כולל את הרכיב הזה, אין לשתות משקה זה כלל. למרות זאת סייגו בוינה, כי הרכיב המדובר לא נצפה בספרייט זירו שמשווק בווינה כעת, אך יש להיזהר.

לעומת זאת, באנטוורפן מיהרו להוציא הודעת הבהרה שהמשקה שמשווק בחנויות בעיר, הוא ללא חשש יין נסך ואין כל בעיה לצרוך אותו.

וועד הכשרות של אנטוורפן

וועד הכשרות של בואנוס איירס

וועד הכשרות של וינה

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. למה לא להסתפק ב'איסור יינם'. ולמה להתעקש על שימוש מטעה במושג 'איסור יין נסך'.

  2. האם יין נסך זה יין שלא עבר בישול ואו פיסטור,ויין נסך ואו יין שרף איננו יין נסך מחכה לתשובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים