שיתוף
תגובות
חדשות » יוקר המחיה: הסרת רגולציה וחסמי יבוא בענף המזון, החל מהשנה הבאה
בדרך להורדת מחירים
לאחר שעות של מאבקים ודיונים, ועדת המזון בראשות יו"ר רשות הרגולציה יואל בריס החליטה לבטל, למעלה מ-90 תקני מזון ב-1 בינואר 2023
מוצרי אסם נסטלה | צילום: defotoberg, שאטרסטוק

החל משעות הצהריים היום (רביעי) התכנסה הוועדה לתקני מזון ברשות הרגולציה לישיבה מכריעה,  מכיוון שהיום הוא המועד האחרון שבו על הוועדה להגיש לשרת הכלכלה את מסמך  ביטול התקנים שייכנס לתוקפו ב-2023.  

החלטות הוועדה התקבלו לאחר מאבקים אינסופיים עד הרגע האחרון, מכיוון שמשרד הבריאות דרש  להחריג 37 מוצרים מהמסמך, לעומת ראש הוועדה עו"ד יואל בריסה שביקש לבטל את רובם באופן הדרגתי.  בסיום הישיבה החליטה וועדת המזון בראשות יו"ר רשות הרגולציה יואל בריס, לבטל 20 תקני מזון ייחודיים נוספים בישראל, ולהשאיר 14 תקנים חריגים בלבד, על פי דרישת משרד הבריאות. על פי המסמך שהתגבש יבוטלו למעלה מ-90 תקני מזון החל מהראשון לינואר 2023.   

הוועדה קבעה קריטריונים חד משמעיים להשארת תקנים ישראליים, מוצר יישאר רק אם ביטולו יגרום להעדר רגולציה, שיסכן את בריאות הציבור. לאחר סיום תהליך הרפורמה יישארו 13 תקנים בלבד שיהיו שונים מהסטנדרט האירופי. 

המסמך שיובא לחתימתה של שרת הכלכלה ברביראי, יכלול ביטול של 97 תקנים של יצרנים ישראלים. 60 תקנים יבוטלו לאלתר ב-2023, 21 תקנים נוספים יבוטלו ב-2024, ו-16 תקנים יבוטלו עד 2026. רשימת התקנים הייחודיים שיבוטלו בינואר 2023 כוללת שוקולד, פסטה, אורז, גלידה, שימורי ירקות וירקות קפואים.

בנוסף החליטה הוועדה לתקני מזון, לשמר ארבעה תקנים ייחודיים כדי להקל על היבואנים אך בנוסף לאמץ גם תקנים אירופיים, המוצרים בקטגוריה זאת הם דבש, שמן זית, קפה נמס וקפה קלוי.  על פי החלטת הוועדה כל יבואן או יצרן ישראלי יוכל לבחור את התקן הנוח לו מבין שני התקנים. יש לציין כי אימוץ התקנים הבינלאומיים מותנה בתיקוני חקיקה. 

במשרד הבריאות טוענים שיש צורך בתקן מיוחד לשימורי פירות וירקות, שעומד בתנאי השימור הייחודיים לישראל, למרות שגם התקן האירופי נותן מענה לתנאים אלו. כמו כן יוחרג שוק הקפואים והטוגנים בישראל הנאמד בכ-680 מיליון שקלים בשנה, ענף זה ריכוזי מאוד ושולטים בה סנפרוסט ב-60-64% ופרי גליל ב-22-26%. גם שוק שימורי דגים, שימורי בשר, מיונז וממרח חרדל יוחרגו ויידרשו לתקן ייחודי, בטענה לתנאי שימור ייחודיים, שוק זה מגלגל אף הוא כ-300 מיליון שקלים.

ראש הממשלה יאיר לפיד מסר בתגובה ש"הממשלה שמה לה לדגל לקצץ ברגולציה עודפת כדי להקל על יוקר המחיה ולפתוח את השוק לתחרות. בהמשך למדיניות הממשלה, רשות האסדרה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה השונים למען האזרחים. מהלך התאמת התקנים לסטנדרט האירופי יביא להורדת יוקר המחייה ופתיחת שוק המזון לתחרות".

יו"ר רשות הרגולציה עו"ד יואל בריס אמר כי "התאמת הרגולציה בתחום המזון חשובה ותקדימית. יישום המהלך יפחית את הרגולציה בענף המזון באופן משמעותי ויתרום למאבק שלנו להורדת יוקר המחיה בישראל".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים