שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » יועמ"שית הכנסת: לא ניתן לשנות את מעמד היועמ"שים בהצעת חוק מטעם וועדת החוקה
היועמ"שית טוענת שלא ניתן לקדם את השינויים כחלק מחוק יסוד מכיוון שההצעה משלבת יסודות של הצעת חוק פרטית ושל הצעת חוק ממשלתית | מאשרת את תיקון חוק יסוד השפיטה
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן | צילום: ערוץ הכנסת

היועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק קבעה היום (רביעי) כי לא ניתן לקדם את שינוי מעמד היועמ"שים כהצעת חוק של ועדת החוקה, מכיוון שאינו עומד בקריטריונים של הצעות חוק המקודמות בוועדה זו. לעומת זאת היא אישרה את תיקון חוק יסוד השפיטה ובתוך זה פסקת ההתגברות. לוועדה שמורה הזכות לקדם בכל זאת את הצעת החוק למרות התנגדות הייעוץ המשפטי של הכנסת, אך היא עלולה להסתכן בעתירה לבג"ץ.

לדברי יועמ"שית הכנסת, מדובר בהצעה המשלבת יסודות של הצעת חוק פרטית ושל הצעת חוק ממשלתית. מטעם ועדת החוקה ניתן להציע חוקי יסוד, עניינים שמתחייבים מתיקון של חוק יסוד ומוצעים לצדו, הכנסת, חברי הכנסת, הבחירות ונושאים שונים הקשורים אליהם. לדבריה "כולם נושאים הנוגעים לליבת פעילותה של הכנסת כרשות מכוננת, עניינים הנוגעים לניהול ענייניה הפנימיים של הכנסת, עניינים הנוגעים במישרין לסיעות ולמפלגות ונושאים הקשורים בפיקוח הכנסת על הממשלה באמצעות מבקר המדינה".

עוד מבחזית החדשות

עוד אמרה אפיק כי: "התיקון המוצע בנוסח שהונח על שולחן הוועדה הוא תיקון לחוק יסוד, שמנוי ברשימת הנושאים המאפשרים חקיקתו של הסדר כהצעה מטעם ועדה, אך יש לבחון האם ההסדר עצמו הולם חקיקת יסוד מבחינת המדרג הנורמטיבי המתאים לחקיקתו והשתלבותו במארג החוקתי". לדעתה "על פניו, נראה שסוגיית מעמדו ותפקידו של היועץ המשפטי לממשלה הולמת יותר הסדרה בחקיקה רגילה ולא בחוק יסוד".

מעבר לכך, טענה היועמ"שית כי עניינה של הצעת החוק הוא "הסדרה של נושא שהוא עניין מובהק הנוגע להתנהלות הממשלה ויחסיה עם יועציה המשפטיים", ולכן "נראה שמסלול החקיקה ההולם אותם היא בהצעת חוק ממשלתית או פרטית". עם זאת, ציינה אפיק כי "אין מטרתה של הצעה מטעם ועדה לעקוף את האפשרות של הממשלה להביא את עמדתה בפני הוועדה ובכלל בנושא ההצעה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
נעריך את הרגע הזה, לפני שהוא הופך לזיכרון

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים