שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » יולי אדלשטיין: ""לא אמרתי לרגע שעוצרים, אלא שצריך לעשות שינויים בצורה חכמה"
יו"ר ועדת חוץ וביטחון: "הסיפור שכל פעם מישהו שם וטו בקואליציה ומאיים כשיש פשרה – נגמר" | "צריך לעשות שינויים בהסכמה רחבה או בנוסח שמקובל על רוב הציבור"
יולי אדלשטיין יו"ר ועדת חוץ וביטחון | צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

יולי אדלשטיין, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, התראיין הערב (מוצ"ש) ל"פגוש את העיתונות" והצהיר: "הסיפור שכל פעם מישהו שם וטו בקואליציה ומאיים כשיש פשרה – נגמר".

בפתח הריאיון נשאל אדלשטיין האם באמת יש פגיעה בכשירות של צה"ל במצב חירום? אדלשטיין: "אנחנו עוקבים אחר כשירות ומוכנות של צה"ל לא רק בעקבות המשבר הנוכחי. אנחנו מקווים שמתקרבים בכיוון הנכון, לא על כל שאלה יש תשובה ממצה. כרגע זימנתי את הוועדה ליום שני, ניפגש בקריה עם שר הביטחון ונשמע את כל העדכונים האחרונים. לפי ההתרשמות שלי, וככה גם שמענו מהרמטכ"ל, זה לא שהיום צה"ל לא כשיר, אבל יכולות להיות השלכות לעתיד. אני מקווה שנחסום את התרבות הזו שאפשר לסרב כי לא מסכימים עם משהו או לא אוהבים את הממשלה, והיא לא תחדור לתוך צה"ל".

עוד מבחזית החדשות

האם היקף אי התייצבות למילואים הוא כמו האיומים, פחות או יותר נשאל אדלשטיין, שהשיב: "כל מי שחותם על מכתב או מודיע, זה לא שהוא היום נקרא למילואים. עמדת הרמטכ"ל היא שרק מי שנקרא למילואים ולא התייצב הוא באמת סרבן. מי שחתם על עצומה כזו או אחרת, לרוב מדובר באנשים שמבחינת הגיל הם לא בחובה של מילואים אלא בהתנדבות. בסדיר ובמילואים הפעילים אנחנו פחות רואים את התופעה הזו".

בהמשך נשאל אדלשטיין לגבי עיתוי ההצבעה על חוק יסוד לימוד התורה שאושר השבוע בכנסת בלי שהקבינט, הוועדה וראש הממשלה יישבו בצורה מסודרת. והוא השיב: "אני מקבל את כל האינפורמציה בזמן אמת ודאגתי שהרמטכ"ל יציג את הדברים שבוע לפני ההצבעות. היו עדכונים לשרים, אבל לא כולם התייצבו. אני חושב שחשוב להבין את המצב בצה"ל, ויחד עם זאת, צריך לזכור את הצד השני, לא יכול להיות שאנשים שמסרבים להמשיך להתנדב ינהלו את הממשלה ויחליטו מה הממשלה צריכה לעשות".

"מינואר דחפתי להידברות. למדתי בדרך הקשה שאפשר להביא את הסוס למים, אבל אי אפשר להכריח אותו לשתות מהם. משני הצדדים השיחות פוצצו ולצערי גנץ ולפיד פרשו מהשיחות. לכן עד הרגע האחרון עדיין קיוויתי שיהיו נוסחים יותר מקובלים או אפילו הסכמה. יכול להיות שקצת נרדמתי בשמירה מבחינת מה הולך להיות. אין לי בעיה מהותית מול החוק שתמכתי בו, אבל צריך ללמוד את הלקחים לעתיד".

"כל פעם שיש איזו הצעת פשרה אז מישהו שם וטו – נגמר. מעכשיו יצטרכו להגיד מא' עד ת' מה עולה להצבעה, מתי עולה ובאיזה נוסח. זאת המציאות החדשה , וזה הלקח שלי. אם לא, כנראה שיצטרכו להסתדר בלעדי"

אתה לבד או שיש איתך עוד אנשים בקבוצה הזו נשאל אדלשטיין, שאמר: "אני לא מתאם את הדברים שלי, דיברתי על עצמי. שמחתי גם לשמוע את חה"כ דוד ביטן מתבטא בנושא. אני מבין שיש עכשיו עוד נוספים שלמדו את הלקחים. אני רואה את הדיבורים על מחנאות ועל התארגנות פוליטית, אנחנו כרגע חפצי חיים, יש פה עם ומדינה וצריך לעשות הכול כדי לא להעמיק את הקרע, לא בצה"ל ולא בשום מקום אחר".

עוד הוסיף אדלשטיין "אני מדבר בשם עצמי. לא תיאמתי ולא ארגנתי וזה לא מחנה, ואני חושב שכולם למדו את הלקחים. זו המציאות החדשה. אני חושב שאפשר לעשות שינויים בהסכמה רחבה ואם אין הסכמה אז בניסוח שמקובל על רוב הציבור, אבל אסור להתנהל בצורה כזו שמישהו באיומי פרישה קובע מה יעבור. כל מיני אנשים כאן תפסו לעצמם יותר מדי עמדת וטו. נעשתה כל טעות אפשרית. שפכנו דלק למדורה של המחאה ואסור לחזור על טעויות".

עוד מבחזית החדשות

לשאלה האם אמר את הדברים לראש הממשלה, ענה אדלשטיין: "כל הזמן. אני, על סמך השיחות שלי עם ראש הממשלה, הבנתי שהוא מבין את האירוע ושהוא מחפש נוסח מתאים ו/או הסכמה. לצערי הרב זה לא קרה. למה זה לא קרה? צריך לשאול אותו. אני תמיד בעד ממשלות רחבות, אז תמיד יש פחות תלות בגורם כזה או אחר".

יש הרבה אנשי ימין שטוענים שאם עוצרים עכשיו, למעשה כלום לא השתנה. אדלשטיין: "לא אמרתי לרגע שעוצרים, אלא שאפשר לעשות שינויים וצריך לעשות שינויים בצורה חכמה".

לשאלת המראיין הרי כל דבר שלא תעשו בהסכמה יעורר מהומה, השיב אדלשטיין: "מי שהצליח, 64 חברי כנסת, זה לאו דווקא יריב לוין, נתניהו, רוטמן או בן גביר, אלא הגרעין הקיצוני במחאה שחסם את נתב"ג וקראו לסרבנות כל יום שני וחמישי. כל מיני אנשים הפכו לגיבורי תרבות שבדמוקרטיה מתוקנת היו צריכים לתת את הדין על המעשים שהם, וזה ממש לא עוזר לאף אחד. לא בושה לקרוא מה שכתבו גנדי ומרטין לות'ר קינג על אי ציות אזרחי ומה חשבו שצריך להיות".

אתה חושש לקיום של המדינה אם הדבר הזה יימשך? "אני עושה מה שאני יכול מן המקום שאני נמצא בו כדי שלא יהיה קרע וכדי שתהיה הסכמה וכדי שהקיצונים משני הצדדים לא ינצחו. כל עוד שאני יכול לעשות משהו, אני אמשיך".

הצטרפו ועקבו אחר

3 תגובות

  1. לא לחינם עפת עד מקום 18. טיפש מי אתה בכלל . בגלל שהמטורללים משתפים פעולה עם אבי אשתך לכן אנחנו צריכים להיות שבויים בידים שלך? התקשרו והתקפלו והורידו כמעט הכל וליולי יש עוד תלונות כאילו הוא מהאו"ם?

  2. מוהנדס גנדי-"מי ייתן ויכולתי לשכנע את כולם שאי-ציות אזרחי הוא זכותו הטבעית של האזרח. אין הוא יכול לוותר על זכות זו מבלי שיחדל להיות אדם. אי-ציות אזרחי לעולם אינו גורר בעקבותיו אנרכיה. אי-ציות פלילי עלול להוביל לאנרכיה. כל מדינה המדכאת אי-ציות אזרחי מנסה לכלוא את המצפון. אי-ציות אזרחי יכול להוביל אך ורק לעוצמה ולטוהר. המתנגד המשתמש בדרך של אי-ציות אזרחי לעולם אינו אוחז בנשק, ומשום-כך אין הוא מזיק למדינה שיש לה נכונות כלשהי להקשיב לדעת הקהל. הוא מסוכן למדינה אוטוקרטית, מפני שהוא מביא לנפילתה על-ידי שהוא משפיע על דעת הקהל בסוגיה שבגללה הוא מתנגד למדינה. אי-ציות אזרחי הופך, אפוא, לחובה קדושה כאשר המדינה הפכה למופקרת או למושחתת, שהן היינו הך. אזרח הנושא ונותן עם מדינה כזאת נעשה שותף לשחיתותה או להפקרותה".

  3. יולי נרדם בשמירה כל שעתיים,
    עכשיו גם לא הבינו אותך נכון?
    איזה נקניק קטן שאתה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
רק אלה שיסתכנו ללכת רחוק מדי יכולים אולי לגלות עד כמה רחוק אפשר ללכת

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים