שיתוף
תגובות
חדשות » מקומם: במזרח ירושלים גובים הרבה פחות ארנונה מאשר במערב
שיעור הגבייה בשכונות הערביות עומד על 71.3% לעומת האזורים היהודיים של העיר שבהם הוא עומד על 91.5%
בית צפאפא | צילום: ויקיפדיה

שיעורי גביית הארנונה למגורים בשכונות הערביות במזרח ירושלים, נמוכים משמעותית מאלה שבשכונות היהודיות בבירה, כך עולה מנתוני השנתון הסטטיסטי האחרון של ירושלים, שפרסם מכון ירושלים למחקרי מדיניות. את הנתונים ניתח חבר המועצה יוסף שפייזר, שאף פנה בעניין זה לשר הפנים משה ארבל.

מהנתונים עולה כי בשנת 2022 עמד שיעור הגבייה הממוצע של הארנונה למגורים ב־37 שכונות יהודיות על 91.5% (באזורים אלה חיים כ־600 אלף נפש), בעוד שיעור הגבייה הממוצע של הארנונה למגורים ב־19 שכונות ערביות, שבהן מתגוררים כיום כ־400 אלף איש, עמד על 71.3% בלבד.

עוד מבחזית החדשות

משמעות הדבר היא שבשכונות היהודיות שיעור הלא משלמים מכלל חייבי הארנונה למגורים עומד על 8.5%, בעוד בשכונות הערביות שיעור הלא משלמים הוא 28.7%. בשכונות היהודיות מדובר בכ־180 אלף דירות, בעוד בשכונות הערביות מדובר בכ־64 אלף דירות.

שיעור גבייה נמוך במיוחד של משלמי ארנונה למגורים במזרח ירושלים נרשם במחנה הפליטים שועפאט, שמעבר לגדר הביטחון, שם שוררת הזנחה בתחומים רבים. 23% בלבד מתושביה משלמים ארנונה, ובעיסאוויה, הסמוכה להר הצופים – 66% בלבד. רק בבית צפאפא נרשם שיעור גבייה גבוה במיוחד, של 82%, עד 1967 הייתה בית צפאפא מחולקת בין ירדן לבין ישראל.

כאמור, בשכונות היהודיות שיעור המשלמים גבוה פי כמה. כך, למשל, בפסגת זאב משלמים ארנונה כ־96% מהתושבים, בנווה יעקב – 94%, בגילה – 95% ובהר חומה – כ־96%. בשכונות החרדיות שיעור הגבייה נמוך מעט יותר, אך גם בהן הוא גבוה מאשר במזרח העיר. בהר נוף – 93%, בבית וגן – 92%, ברמת שלמה – 88%, בסנהדריה – 87%, ובגאולה־מאה שערים – 81%.

חבר המועצה שפייזר ציין במכתבו לשר הפנים משה ארבל כי העירייה מתקשה לגבות ארנונה מתושבי מזרח העיר בסך עשרות רבות של מיליוני שקלים, וזאת בלי להביא בחשבון בנייה לא חוקית בהיקפים רחבים מאוד, שגם עליה כלל לא נגבית ארנונה.

לדברי שפייזר, "מעבר לעניין העקרוני ולהפקרת המשילות בעיר, עשרות המיליונים יאפשרו לעירייה לשפר את התשתיות עבור תושבי העיר ולפעול למתן שירות טוב ויעיל עבור כלל התושבים". שפייזר מבקש משר הפנים "להיכנס בעובי הקורה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים