שיתוף
תגובות
חדשות » חשיבה מחוץ לקופסה: הצלחה מדהימה למרתון דרכון
רק לפני חודשיים היה צורך להמתין לפחות חצי שנה לתור עבור הנפקת דרכון | הפתרון היצירתי של משה ארבל אפשר ל-400 אלף איש לזכות בדרכון בזמן קצר
הנפקת דרכון ביומטרי | צילום: הנפקת דרכון דיגיטלי | צילום: פנג'יה

מרתון הדרכונים, שהחל לפני מעט יותר מחודש, צפוי להסתיים ביום חמישי הקרוב, ה־29 ביוני. המרתון החל כפתרון נקודתי למשבר הדרכונים, כדי לאפשר לישראלים שרוצים לטוס לחופשת הקיץ בחו"ל לעשות זאת.

למרות הציפיות הנמוכות, התגלה המבצע כהצלחה גדולה. בחשיבה יצירתית "מחוץ לקופסה" ובשיתוף פעולה ביצועי עם כלל הגורמים, הצליח השר משה ארבל ורשות האוכלוסין לשפר דרמטית את הבעיה האקוטית אפילו אם רק באופן זמני.

עוד מבחזית החדשות

על פי נתוני רשות האוכלוסין, מתחילת פרויקט "מרתון דרכון" ב־14 במאי, קיבלו 390,414 איש שירות בכלל הלשכות. מתוכם, 193,579 קיבלו שירות בארבע הלשכות הגדולות ובמרכז להנפקת דרכונים בבני ברק.

מדובר בהספק מרשים במיוחד. בתחילת המבצע, הוצב יעד מספרי של 300,000 דרכונים עד ה־15 ביוני, אך משמספר זה הושג לפני הזמן, הוארך המרתון בשבועיים נוספים עם יעד מספרי של 400,000 דרכונים. גם הצבת היעדים בשקיפות הייתה יוצאת דופן.

המרתון דרש שיתוף פעולה מצד ועד רשות האוכלוסין, שנאלץ להתגמש בנושאים רבים, כמו הרחבת משמרות גם לאחר הצהריים ולערב בתמורה לתוספת שכר, העברת עובדים בין מחלקות והכנסת מדידה מספרית ללשכות השונות.

נושאים אלו בדרך כלל קשים לביצוע במשרדים ממשלתיים מקובעים, אך משרד הפנים והשר משה ארבל, בסיוע האוצר, הצליחו להביא לידי החלטה את הצבת המצלמות שתיעדו בכל שעות הפעילות את אורך התור, ושידורן ברשת בכל עת, כך שהפונים ללשכות יכלו לתזמן את זמן הגעתם. גם פעולה זו היא חשיבה יצירתית מחוץ לקופסה.

הבעיה האקוטית של רשות האוכלוסין, שהובילה להחלטה לצאת למרתון הדרכונים, הייתה המחסור החריף בתורים. לפני חודשיים בלבד היה צורך להמתין לתור כחצי שנה בלשכות בבאר שבע ובחיפה, ואילו בתל אביב לא היו תורים כלל.

מרתון הדרכונים גרם לשינוי דרמטי בנושא הדרכונים, אם כי לא פתר את בעיית המחסור בתורים, אך נכון להיום ניתן לקבוע תור לעוד כשבוע וחצי בלשכות מסוימות.

למרות זאת, הפתרון האמיתי צפוי להיות ממכונות להנפקה עצמית של דרכונים, שמשרד הפנים אמור לפרוס ברחבי הארץ, אך נכון להיום קיימת רק מכונה אחת בלשכה בקריות שמשמשת כפיילוט. מנכ"ל רשות האוכלוסין אייל סיסו אמר שהמכונות הראשונות להנפקת דרכונים יגיעו ללשכות הגדולות בתל אביב ובבאר שבע במידה והפיילוט בקריות יעבוד.

הצטרפו ועקבו אחר

2 תגובות

  1. לצערי, התיאור לא מדוייק. ברוב רשויות האןכלוסין התורים הם לנובמבר-דצמבר. רק למי שטס ב-6 השבועות הקרובים יש כנראה תור מוקדם יותר. ואם אדם ירצה לנסוע בספטמבר? יחכה עד נובמבר והלאה? כמו כן יש אפשרות לקבוע רק תורים לדרכון ביומטרי ולא רגיל.

  2. יש לי שכנה שעובדת במשרד הפנים בחיפה, והיא עובדת בגלל המרתון לפי משמרות, ואומרת שהיא ועובדי המשרד שמנפיק דרכונים ותעודות זהוי, די מרוצים מסידור של עבודה במשמרות, נותן להם תמרון לקניות, סידורים, להפגש עם הנכדים, … מקווה שכולם יצאו נשכרים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים