שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » חוק בן גביר: השר המיועד הסכים לקבל שני תיקונים מינוריים בחוק
השר המיועד לביטחון לאומי הסכים לשני תיקונים בחוק, פרסום פומבי של מדיניותו ולמתן סקירה בוועדה לביטחון הפנים בכנסת | בן גביר; "לא יהיו עוד שינויים"
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר | צילום: ערוץ הכנסת

השר לביטחון לאומי המיועד איתמר בן גביר הודיע היום (רביעי) בוועדה המיוחדת להצעת החוק לתיקון פקודת המשטרה, המכונה חוק בן גביר, כי הוא מוכן לקבל שני תיקונים שהוצעו על ידי האופוזיציה לחוק לתיקון פקודת המשטרה. לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה בשבוע הבא.

בתום דיון שארך כשמונה שעות, הסכים בן גביר לשני שינויים בחוק ואמר כי לא יהיו עוד שינויים בהצעת החוק. אחרי התייעצויות שערך בנושא, הסכים בן גביר להצעת השרה אורית פרקש הכהן (המחנה הממלכתי) שמדיניותו תפורסם באופן פומבי באתר המשרד לביטחון הפנים ותהיה פתוחה לציבור. בנוסף, הסכים בן גביר להצעתה של ח"כ מירב בן ארי (יש עתיד) שעל פיה הוא יגיע מידי פעם לוועדה לביטחון הפנים בכנסת לצורך מתן סקירות.  

עוד מבחזית החדשות

לדברי בן גביר "השינויים האלה מגלמים עוד שקיפות ועוד אור שמש", "מלבד זה לא יהיו שינויים בהצעה שלפניכם. אני אומר את זה עכשיו כדי שלא תהיה אי הבנה. אני מתכוון לקיים ישיבה משפטית עם הצוות שלי ונקבל החלטות".

"שמעתי כל אחד שהיה בחדר, אני בא בלב פתוח. כולנו מסכימים שפקודת המשטרה משנת 1926 חייבים לשנות אותה ולהתאים אותה למציאות של היום, אני לא חושב שהפערים בינינו הם כל כך גדולים. רשמתי את ההערות, אני שומע, קורא ונקבל החלטות".

יש לציין כי חברי הכנסת יכולים להגיש הסתייגויות להצעת החוק עד מחר בשעה 7:00 בבוקר והדיון בנושא יתחדש מחר ב-8:00. מאחר וקיימים סעיפים בעייתיים בנוגע למעורבות של השר בחקיקות והעמימות סביב סעיפי הכפיפות, יש צפי להגשת מאות הסתייגויות. 

ח"כ גלעד קריב (העבודה) אמר היום "ההסתייגויות צריכות להיות רק אחרי שמסתיים הדיון". וח"כ בן גביר ענה לו "אז בוא אני אעזור לך, זאת ההצעה, אם יהיו שינויים – נעדכן". ח"כ בן ארי אמרה: "אז אם החוק משתנה צריך לעשות דיון מחדש". 

עו״ד גיל לימון, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה, טען שמדובר בשינויים שלא נותנים מענה לבעיות שעלו בדיון. לדבריו "הנוסח שהונח בפני הוועדה לא מאזן כראוי בין סמכויות השר לבין העצמאות המקצועית של המשטרה, ולכן לא מתיישב עם עקרונות יסוד של משטר דמוקרטי". 

"יש פה חשש אמיתי מפני השפעה של שיקולים פוליטיים על הפעילות של המשטרה בתחומים הרגישים ביותר שקשורים לזכויות אדם, חופש ביטוי, חופש ההפגנה, זכויות חשודים ונאשמים. אנחנו רצים כל הזמן ותוך כדי השיחה והדיון מנסים לתת מענה ולא מצליחים לתת מענה לכל הדברים שעולים". 

בדיון המשיכו היועצים המשפטיים לבקש להוסיף לחוק סעיפים שונים, כדי להבהיר את הנוסח הכללי שלפיו השר יתווה מדיניות חקירות, בעוד בן גביר הכחיש שיתערב בתיקים. הצעת החוק, שעברה אתמול במליאת הכנסת בקריאה ראשונה, שונה מהנוסח המקורי, אך בן גביר מתנגד לשינויים נוספים. לדוגמה, להוספת סעיף שבו יצוין כי החלטות המשטרה לא יושפעו ממניעים פוליטיים או אידיאולוגיים.

גם היום, בייעוץ המשפטי לממשלה התעכבו במיוחד על הסעיף שמטריד אותם "השר רשאי להתוות מדיניות כללית בתחום החקירות, לרבות קביעת סדרי עדיפויות עקרוניים, לאחר ששמע את עמדת הייעוץ המשפטי לממשלה ולאחר התייעצות עם המפקח הכללי והמפקדים במשטרה בנושא החקירות". אמרה המשנה ליועמ"שית, עו"ד עמית מררי בדיון, והוסיפה כי קיים חשש גדול שהסעיף הזה יבטל את עצמאות המשטרה בכל הנוגע לחקירות ושבפועל השר יהיה זה שיחליט מה חוקרים ואיך. לדעת מררי "צריך להציף את הקשיים ולראות איך מרככים אותם, כדי שיהיה איזון ראוי בחוק". 

סגן השר לביטחון הפנים בממשלה היוצאת, יואב סגלוביץ, מחה על העיסוק ב"סמנטיקה של הניסוח" בחוק, וטען כי בשום מקום במדינת ישראל לא מעוגנת מדיניות השר בחקיקה. "מדובר במדיניות שר ללא גבולות וללא סייג, מדיניות מעומעמת שלא מחויבת בפרסום ודיון ציבורי טרם ביצועה", עוד אמר סגלוביץ  "מדברים פה על מערכת הכפיפויות בין השר למפכ"ל, אבל מה בין השר לממשלה? מדיניות שר שהיא מעל למדיניות הממשלה כובלת את האחריות המשותפת. אין שום התייחסות לכך בחוק". לטענתו "זה הליך לא ראוי וצריך לעצור אותו, לא מגחמה פוליטית, אלא כי זה לא טוב לאזרחי ישראל. אנחנו עושים פה עבודה לא מקצועית ולא רצינית. תבואו עם נתונים, תבדקו איפה עוד יש במדינת ישראל מדיניות שר בחקיקה".

לעומת זאת, בן גביר האשים את חברי האופוזיציה העתידית, שהם חוזרים על טענותיהם פעם אחר פעם "אפשר להגיד "אני לא מקבל" ואני יכול לנסות לשכנע אחרת, אבל בסוף תהיה הצבעה דמוקרטית וזהו" טען בן גביר. עוד אמר בן גביר כי משמעות הסעיף שנוגע למעורבות השר בחקירות היא לא שהוא יתערב בכל חקירה. הוא פנה לייעוץ המשפטי לממשלה ואמר "תציעו נוסח חלופי, תביאו הצעת חוק נגדית, ואני אבדוק אותה".

עו"ד לימון, המשנה ליועמ"שית הגיב "אבל הצענו, זה עלה לאתר הוועדה". אך בן גביר טען "בנוסח הזה דנו, שמעתי, התייחסתי ועשיתי כמה תיקונים, נתתי את דעתי". 

ח"כ קריב אמר "אנחנו רוצים להבין מה המשמעות של המונח "מעורבות בתיקים" ויועמ"ש הוועדה מטעם הכנסת, עו"ד מירי פרנקל שור, השיבה כי "לסעיף הזה אנחנו מתנגדים" – והוסיפה שהיא בעד הוספת סעיף הממלכתיות, שימנע ממעורבות של שיקולים פוליטיים במדיניות המשטרה. 

עו"ד פרנקל שור הציעה להוסיף סעיף שעל פיו הכתוב בחוק לא יגרע מחובותיהם של המשטרה ושל כל שוטר למלא את תפקידם ולהפעיל את סמכותם על פי דין. לדבריה, "אני חושבת שזה נותן מענה לעניין הסמכות להורות שלא לחקור". עו"ד לימון ענה כי "המונח של כפיפות לשר לא עולה בקנה אחד עם הסעיף שאת מציעה להוסיף. יש חשיבות רבה להוסיף את סעיף הממלכתיות, וההצעה שלנו היא להוריד את הסעיף של הכפיפות".

עוד מבחזית החדשות

יו"ר הוועדה, ח"כ אופיר כץ (הליכוד), אמר בדיון כי "את ההצעה למחוק שמענו, ובן גביר לא קיבל אותה. יש לכם הצעה חלופית?". מררי השיבה לו כי "בלוח הזמנים הקצר של הוועדה, אין לנו פתרון. אנחנו רק אומרים שיש התנגשות בסעיפים". עו"ד לימון הוסיף ואמר כי "היחס בין הסעיף שאומר שהמשטרה כפופה למרות הממשלה, כפופה לשר והשר מתווה את המדיניות שלה, אנחנו לא מכירים בחוק דבר כזה. מה זה אומר, האם יכול לקרות מצב שהממשלה אומרת את דברה והשר קובע מדיניות אחרת? אלה דברים שצריך לעסוק בהם". עו"ד פרנקל שור הציעה שמדיניות השר והעקרונות הכלליים יופיעו באתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים ויהיו פתוחים להערות הציבור. 

השרה אורנה ברביבאי מיש עתיד טענה בדיון כי "מקסימום הפשרות שעשה בן גביר הן ביצירת עמימות ולא בהגדרה ברורה של גבולות הסמכות והאחריות בין המשטרה לשר הממונה עליה. גם אחרי התיקונים למשטרה אין הגדרה ברורה לתחום האחריות שלה, זה יוצר בלגן".

לעומת זאת, חבר הכנסת גדי איזנקוט מהמחנה הממלכתי אמר כי "אני חושב שצריכה להיות אמירה שהמשטרה נתונה למרות הממשלה ופועלת בהתאם לחוק. כרמטכ"ל נתקלתי יותר מפעם אחת במצב שבו אמרתי לדרג המדיני שמשהו מנוגד לחוק, וציינתי שיש התנגדות מהותית בין הכפיפות שלי לממשלה לבין החובה שלי לפעול בהתאם לחוק. וזה לא מופיע כאן".  

חה"כ בן ארי אמרה כי צריך לחשוב על מתווה הגיוני יותר לקראת קריאה שנייה ושלישית, והוסיפה כי היא מקווה שבן גביר לקח חלק מהדברים לתשומת ליבו.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים