שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » חוקר בנושא איראן: באיראן עוקבים אחרי הדרמה הפוליטית "עלולים לעשות דברים שלפני כן לא העזו"
התגובות באיראן
בני סבטי טוען כי "העימות הפנימי שמעורר שמחה באיראן עשוי להעניק להם מוטיבציה לפרובוקציה ביטחונית" | "המשבר בלב המשטר הציוני חמור מזה שבליבו של ראש הממשלה"
בני סבטי חוקר ומרצה לנושא איראן | צילום: צילום מתוך פייסבוק

הדרמה הפנימית בישראל מעסיקה רבים מאוד בעולם, ובהם גם את אויבינו באיראן. לאורך כל השבועות האחרונים זוכים אירועי המחאה והעימות בחברה הישראלית לסיקור נרחב בתקשורת האיראנית. גם בכלי התקשורת המרכזיים המקורבים למשטר, וגם בקרב בכירים בפוליטיקה. לצד הסוגיה הפוליטית בישראל, עוסקים באיראן גם בבעיות הבריאות של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

בשבוע שעבר כתב מוחמד איאמני, עורך העיתון כיהאן, המקורב מאוד למשטר האיראני ולמנהיג העליון עלי ח'אמינאי: "נתניהו לא חש בטוב… ברור שאנו מייחלים להסתלקותו… אבל דווקא הוא והישארותו ויצירת המחלוקות על ידו מזרזים את נפילת כל ישראל",

עוד מבחזית החדשות

בכתבה שפורסמה ב-N12, טען בני סבטי, מרצה וחוקר איראן במכון JISS וממקימי דובר צה"ל בפרסית, מדגיש עד כמה מדובר באמירה חריגה באיראן: "אותו אדם שבמשך שנים נתפס בתור האיום הכי גדול על איראן – כעת נטען שהוא טוב למען חיסול ישראל".

ד"ר תמר עילם גינדין, מומחית לאיראן ממרכז עזרי באוניברסיטת חיפה ובעלת ההסכת "איראניום מועשר", מצטטת את העיתונאי אחמד זיד-אבאדי, הטוען אף הוא כי דווקא נתניהו גורם נזק לישראל. "נתניהו בשירות הרפובליקה האיסלאמית! הרפובליקה האיסלאמית לא יכולה להשמיד את ישראל, אבל נתניהו יכול, וזה בדיוק מה שהוא עושה כרגע".

עוד כותב זיד-אבאדי, שכתב דוקטורט בנושא "דת וממשלה בישראל": "אם נתניהו לא ייסוג מהחלטתו לשינוי החוק להפחתת כוחו של בית המשפט העליון של ישראל, הוא יעשה שירות חסר תקדים להתגשמות הסיסמאות של הרפובליקה האיסלאמית להשמדת ישראל. אנוכיות וקיצוניות של מנהיגי מדינה אף פעם לא עוזרות לעם שלהם, אבל עושות שירות גדול לאויב!"

נאסר כנעאני, דובר משרד החוץ של איראן, התייחס אתמול לאשפוזו השני של ראש הממשלה נתניהו במהלך סוף השבוע, ולעג להשתלת קוצב הלב שלו. "המשבר בלב המשטר הציוני חמור יותר מזה שבליבו של ראש הממשלה".

לדברי סבטי מציין כבר בפברואר החלו באיראן לעסוק בהרחבה בסוגיות הפנימיות של ישראל. לטענתו, באיראן עוקבים באופן מסורתי אחר עימותים פנימיים בליבן של מדינות שונות, מה שפעמים רבות מסייע להן בעיקרון "יצוא המהפכה" כפי שעשו בלבנון, סוריה, תימן, עיראק ועוד. "כמובן, שכשמדובר בישראל הדברים מועצמים פי כמה וכמה".

"כשאיראן מזהה שבתוך ישראל יש חוסר יציבות, היחלשות, עימות פנימי, זה הפרי הכי טוב שיכול ליפול לידיהם", טוען סבטי. "מצד אחד הם רואים אויב שלתפיסתם הוא מוחלש ואינו מסוגל לממש את האיומים שלו עליהם בכל הקשור לתקיפה במתקני הגרעין, ומנגד הם רואים שגם הברית שלנו עם ארה"ב בסכנה". סבטי מסביר שהתפיסה באיראן, שלדבריו עשויה להתברר כמיסקלקולציה היא, שישראל נחלשת, ושהמתיחות עם ארה"ב גוברת, וזה מדרבן אותם.

עוד מבחזית החדשות

עוד אמר סבטי כי האיראנים "נאלצים לחפש סדקים אצל האויבים דווקא בשל החולשה הפנימית שלהם". ולכן הוא מעריך כי העימות הפנימי שמעורר שמחה באיראן עשוי להעניק להם מוטיבציה לפרובוקציה ביטחונית מול ישראל. "התהודה שרואים בצפון זה לא רק מחיזבאללה, אלא גם בעידוד מסיבי של איראן".

"הם מזהים את הסיטואציה כחולשה בשל המצב הפנימי בישראל, ורואים בזה אפילו ניצחון קטן", מוסיף סבטי. "בשל ההיבריס הזה הם יכולים לעשות דברים שלפני כן לא העזו, שעלולים להוביל לידי מיסקלקולציה."'הנה הם קרועים, הצבא לא מתפקד, ואנחנו יכולים להשיג הישג". זה עובר במוח של כל איראני ומישהו מהקבוצות האלה, וזו הסכנה למדינת ישראל. ישראל צריכה להבין שכל האזור מסתכל עלינו".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים