שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » חה"כ אחמד טיבי בוועדה: "קוראים לזה חוק דרעי אבל זה גם חוק בן גביר"
הנשיא הרצוג ממשיך לפעול להידברות בין הצדדים | הוועדה המיוחדת דנה בחוק הנבצרות, פסקת ההתגברות ו"חוק דרעי 2" | טיבי: "מול עיני יש את דומא ומשפחת דוואבשה "
ח"כ אחמד טיבי | צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

גם היום, המשיך נשיא המדינה יצחק הרצוג , לקרוא להרגעת הרוחות ולקיום הידברות בין הצדדים. הנשיא אף הציג מתווה מעודכן לתוכניתו, ולפיו יחולו שינויים בוועדה למינוי שופטים ובפסקת ההתגברות בדמות ביטול הווטו של השופטים בוועדה למינוי שופטים, אבל לא יהיה רוב אוטומטי לקואליציה. בנוסף, פסקת ההתגברות תדרוש רוב של יותר מ-61 חברי כנסת.

במקביל, ימשך הליך החקיקה בכנסת. ביום ראשון תדון ועדת החוקה בפסקת ההתגברות ברוב של 61 שאושרה לקריאה ראשונה אתמול, ובאפשרות של בג"ץ לפסול חוקים רגילים רק ברוב של 80% מהשופטים, רק במקרה שהחוק סותר הוראה ישירה של חוק יסוד. בוועדה יצביעו על ההסתייגויות. ביום שני, ידונו במליאה בתיקון תקנון של בחירת הנציגים לוועדה לבחירת שופטים, בצו האזרחות ובחוק החמץ בקריאה ראשונה. בימים שלאחר מכן בשל חג הפורים, לא ברור אם הוועדות יתכנסו כדי להמשיך ולדון בהצעות החוק.

עוד מבחזית החדשות

הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה התכנסה הבוקר לדון בהצעת "חוק דרעי 2", ובהמשך החלה לדון בהצעת חוק יסוד: הממשלה, תיקון נבצרות ראש הממשלה של חה"כ אופיר כץ וחברי כנסת נוספים, בהכנה לקריאה ראשונה.

התיקון של נבצרות רה"מ שמובא בהצעת חוק יסוד: הממשלה, אושר בקריאה טרומית במליאת הכנסת אתמול. על פי ההצעה, נבצרות ראש ממשלה תחול רק במקרה של אי מסוגלות פיזית או נפשית של ראש הממשלה. במסגרת ההצעה, היועץ המשפטי לממשלה לא יוכל להכריז על נבצרות, אלא רק ראש הממשלה עצמו או רוב של 75% מחברי הממשלה, בנוסף לאישור של 90 חברי כנסת. בנוסף בג"ץ לא יוכל לדון בעתירות הקשורות לנבצרות.

במצב כיום, אופן ההכרזה על נבצרות לא מוסדר באופן ברור בחוק. הפעם היחידה שבה נבצר מראש ממשלה לכהן בתפקידו הייתה בנסיבות אחרות, בכהונתו של אריאל שרון ז"ל. בנוגע לנבצרות בהקשרים של הליכים פליליים וניגוד עניינים, האפשרות הזו הוזכרה בכמה הזדמנויות בפסיקה.

הבוקר כאמור, דנה הוועדה המיוחדת לתיקונים לחוק יסוד: הממשלה בהצעת "חוק דרעי 2", הצעת חוק יסוד: הממשלה בהכנה לקריאה ראשונה. הוועדה שבראשה עומד יו"ר הקואליציה חה"כ אופיר כץ מהליכוד, דנה בהצעת החוק שאושרה בקריאה טרומית ב-22.2.23. במהלך הדיון הודיע יו"ר הוועדה כץ כי הצעת החוק לא תעלה בשבוע הבא לקריאה ראשונה במליאת הכנסת.

בפתח הוועדה התייחס היו"ר כץ לדבריו של חה"כ צביקה פוגל בנושא חווארה, וטען כי הוא "לא מתחבר לדברים שהוא אמר". חה"כ אחמד טיבי הגיב שזה חמור ש"יש חברים בקואליציה שתמכו וקראו לשרוף".

לדברי טיבי "מול עיניי יש את דומא ומשפחת דוואבשה ואת מוחמד אבו חדיר. רמטכ"ל ידע, תושבי חווארה ידעו וחששו ובכל זאת זה קרה. ראיתי חלק מהמתנחלים ואנשי הצבא מחלקים מרק אחד לשני. אני חושב שלקרוא יישוב זה בעייתי. ישראל עשתה הון פוליטי מהאמירות של גורם זה או אחר בנושא של קריאות איראן למחוק את ישראל". 

עוד מבחזית החדשות

"הדבר החמור ביותר בהפגנה אתמול היה שמפגין איבד את אוזנו. הוא לא התעמת עם שוטרים, ירו עליו, זה חמור ביותר", אמר חה"כ טיבי. "אני מתנגד לעירוב אנשי משפחה, אבל היחס אל המפגינים אתמול קיבל מפנה כאשר השר לביטחון הפנים הגיע לחפ"ק ונתן הוראות. ראו את השינוי. הכוח של המשטרה היה בלתי סביר לחלוטין. השימוש במילה אנרכיסטים, ההשוואה של ראש הממשלה בנאומו באומה בין הפרוגרומיסטים בחווארה ובין המפגינים בת"א. איזו מן השוואה זו? נפלתם על הראש? הוא עושה שנמוך לפשעים ולאלימות ומעצים ומתאר את המפגינים כפושעים. זה עושה ראש ממשלה שרוצה להסית נגד חצי מהציבור".   

חה"כ טיבי התייחס במסגרת הדיון על הצעת החוק גם למינוי של בן גביר לשר לביטחון לאומי. "קוראים לזה חוק דרעי אבל זה גם חוק בן גביר. השאלה אם החוק הזה ימנע ביקורת על מינוי בן גביר. אני מבקש התייחסות גם למינוי של בן גביר ומינוי שרים אחרים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
היכולת החשובה בחיים היא היכולת להשתנות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים