שיתוף
תגובות
חדשות » זקן אדמורי ארה"ב, האדמו"ר הישיש מרחמסטריווקא איננו
הורם הנזק והוסרה העטרה
אבל כבד ירד על עולם התורה והחסידות, עם הגעת הבשורה המרה על הסתלקות של זקן האדמו"רים בדורנו כבוד קדושת האדמו"ר מרחמסטריווקא זצוק"ל
האדמו"ר מרחמסטריווקא זצוק"ל | צילום: ארי ק, דע וואך

הערב (רביעי) הגיע הבשורה המרה על הסתלקותו לגנזי מרומים של זקן האדמו"רים בדורנו כבוד קדושת האדמו"ר מרחמסטריווקא זצ"ל והוא בן 92 בפטירתו. האדמו"ר זצ"ל היה אחד מגדולי אדמו"רי ארה"ב שעשרות אלפים פקדו את מעונו לעצה וברכה. הרבי הישיש, היה משרידי דור דעה, שזכה להסתופף בצילם של גדולי האדמו"רים בדור הקודם, והיה ממעתיקי השמועה בספריו הנודעים "אמרות טהורות" שהתקבלו בכל שכבות הציבור החסידי.

בשנה האחרונה פונה האדמו"ר מספר פעמים לבית החולים, אך בימים האחרונים הידרדר מצבו והוא השיב את נשמתו ליוצרה כשסביב מיטתו זועקים בני המשפחה והמקורבים את פסוקי הייחוד בבכיות עצומות.

עוד מבחזית החדשות

אך סמלי הוא שהרבי הסתלק לבית עולמו ביום פטירת הרבי ה"נועם אליעזר" מסקולען זצ"ל שיחד עם הרבי מרחמסטריווקא זצ"ל בנו את בורו פארק החסידית.

האדמו"ר זצ"ל, הרה"צ רבי חי יצחק טברסקי זצוק"ל, נולד בירושלים בד' באלול תרצ"א, כבן השני של האדמו"ר רבי יוחנן מרחמסטריווקא זצ"ל ואימו הרבנית אסתר רבקה ע"ה לבית וילהלם. סבו, האדמו"ר רבי מנחם נחום מרחמסטריווקא זצ"ל שכונה "רבי נחומטשע", שימש כסנדק בשמחת הברית ונקרא על שם זקנו רבי יצחק מסקווירא זצ"ל.

בילדותו, לאחר חג הפסח תש"ד, חלה, וסבו האדמו"ר רבי דוד טברסקי הוסיף לו את השם "חי" כסגולה לרפואה, מצבו של הילד הידרדר, ובל"ג בעומר, כשביקר אותו דודו רבי אברהם וילהלם ושמע מהאחות שאפסו סיכוייו לחיות, הוא רקח שמן ומרח על גופו, ואז החלה הטבה במצבו. הילד הבריא, וחודשים ספורים לאחר מכן נערכה שמחת בר המצווה שלו, בשילוב סעודת הודיה על מה שהוגדר כ"נס ההצלה". באירוע השתתפו בין היתר, האדמו"רים רבי ישראל מהוסיאטין, הרבי מבאיאן לייפציג, והאדמו"ר מבילגרייא זצ"ל.

בילדותו למד בתלמוד תורה ובישיבת "עץ חיים", שם התקרב למרן הגאון רבי איסר זלמן מלצר זצ"ל בעל ה"אבן האזל", שאותו החשיב לרבו המובהק. הרבי היה חלק מ"חבורה" בראשות האדמו"ר רבי יוחנן מקרלין סטולין זצ"ל, שכללה בחורים ירושלמים מישיבת "עץ חיים", וגם נהג לנסוע אליו מידי פעם לחיפה.

האדמו"ר זצוק"ל למד בישיבת בעלזא, שם קיבל רבות מהאדמו"ר רבי שלומק'ה מזוועהיל זצ"ל. בנוסף קשר קשרים עם אדמו"רי גור שהתגוררו בשכנותו ברחוב שפת אמת בירושלים, הוא התקרב אל ה"אמרי אמת" וה"בית ישראל", והיה ידידם של ה"לב שמחה" וה"פני מנחם" זצ"ל.

בכ' באדר א' ה'תשי"ד נישא במנהטן לרבנית מרים, בתו של האדמו"ר רבי יעקב יוסף מסקווירא זצ"ל. בחתונה הגדולה השתתפו האדמו"רים בעל ה"ויואל משה" מסאטמר ה"אמרי חיים" מויז'ניץ, וגדולי האדמו"רים של התקופה.

לימים סיפר הרבי זצ"ל כי כאשר דובר השידוך, באה חמותו הרבנית טריינא מסקווירא ע"ה עם בתה לארה"ק, ושאלה את האדמו"ר הרה"ק רבי אהרן מבעלזא זצ"ל על השידוך ור' אהרן עודד אותה לגמור את השידוך כשהוא אומר על הרבי מרחמסטריווקא שבחים נדירים, שהוא בחור ירא שמים, ואף כינה אותו "מושלם".

כאשר בא האדמו"ר זצוק"ל עם אביו רבי יוחנן מרחסמטריווקא לקבל ברכת מזל טוב, אמר לו רבי אהרן מבעלזא "לא יכולתי להתערב בשידוך, כי אביו אמר שלא להתערב בשידוכים, אך בשידוך זה כמעט הייתי מעורב בו. שתפתי ופעלתי הרבה בשידוך, ואמרתי שהוא ירא שמים".

לאחר נישואיו התגורר ליד חמיו האדמו"ר רבי יעקב יוסף מסקווירא זצ"ל בשדרת בדפורד בויליאמסבורג, ולמד עמו בחברותא בכל יום. בשנת תשי"ז, כאשר עבר להתגורר בשיכון סקווירא שייסד חמיו, עבר עמו לשם, ומונה לראש ישיבת סקווירא שם שימש גם כבעל התפילה בימים נוראים.

לאחר פטירת אביו האדמו"ר רבי יוחנן זצ"ל בכ' בכסלו תשמ"ב מונה לאדמו"ר מרחמסטריווקא ארצות הברית, לצד אחיו הגדול האדמו"ר רבי ישראל מרדכי מרחמסטריווקא זצ"ל, שמונה לאדמו"ר בישראל. האדמו"ר ממכנובקא זצ"ל, אז זקן אדמור"י בית טשערנוביל, פרסם מכתב שבו מינה את שניהם וביקשם שלא יסרבו למינוי. הרבי זצ"ל עבר לבורו פארק והחל לכהן כאדמו"ר.

עוד מבחזית החדשות

האהבה והאחווה בינו לבין אחיו הגדול הייתה לשם דבר, הם ערכו טישים משותפים כשנפגשו, ובבלנקים הרשמיים צוין שהחסידות "בנשיאות כ"ק האדמו"רים שליט"א". לאחר פטירת אחיו הנהיג את החסידות בשותפות עם אחיינו הרבי מרחמסטריווקא.

פרק מרכזי בחייו הם סדרת הספרים "אמרות טהורות", עשרה כרכים שהוציא על תורות ששמע מאדמו"רים ורבנים במשך השנים. הספר מבוקש בעולם החסידות ולא יורד משולחנם של גדולי ישראל. הרבי היה ידוע כמקור מוסמך לזיכרונות וסיפורי צדיקים על גדולי ישראל בדור הקודם בתקופה שבה התגורר בירושלים.

מאות היו נוהרים לטישים שהיה עורך בכל שבת ובעיקר בחגים היו נוהרים אליו אלפי תושבי העיר בהיותו זקן האדמו"רים בעיר. המעמד הציבורי האחרון שבו השתתף האדמו"ר מרחמסטריווקא זצ"ל היה בסיום הדף היומי בהלכה של "דרשו" שנערך בשנה שעברה בארה"ב

הרבי הותיר אחריו מאות צאצאים, בחייו שיכל את בנו הרה"צ רבי מרדכי טברסקי זצ"ל שנפטר בי"ט בסיוון תשנ"ב. הותיר את בניו הרה"צ רבי דוד משה, הרה"צ רבי אברהם יהושע העשיל, הרה"צ רבי ישעיהו משולם זושא, הרה"צ רבי יעקב יוסף, הרה"צ רבי מנחם נחום, וחתניו: האדמו"ר מבארנוב מונסי, האדמו"ר מויז'ניץ קאיימישא לייק, והרה"צ רבי מרדכי טברסקי. 

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים