שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » זלנסקי זכה לתשואות בפרלמנט האירופי: העלה שוב את בקשתו למטוסי קרב
נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי | צילום: דוברות נשיא אוקראינה

זלנסקי התקבל כגיבור בפסגת האיחוד האירופי: "אנחנו מגינים גם עליכם"

אחרי שביקר בלונדון ופריז הגיע נשיא אוקראינה לבריסל, וזכה לתשואות מ-27 מנהיגי האיחוד ומחברי הפרלמנט האירופי, שחלקם לבשו לכבודו בגדים בצהוב ובכחול. בהצהרה נפיצה טען: "מנהיגים אירופים מוכנים לספק לנו מטוסי קרב". היום ישוב לקייב, רוסיה עוקבת אחר תנועותיו: בטלוויזיה הוצג מסלול הטיסה שלו. הבית הלבן מכחיש דיווח בבלוג: "ארה"ב לא פוצצה את צינורות נורדסטרים"

נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הגיע היום (חמישי) לבריסל וזכה לקבלת פנים חמה ממנהיגי האיחוד האירופי ולתשואות מצד חברי הפרלמנט האירופי שנעמדו לכבודו. זלנסקי ניסה לשכנע את אירופה להמשיך לעמוד לצידו, והדגיש כי המלחמה נגד רוסיה מגינה גם על שאר מדינות היבשת.

בבריסל נשא זלנסקי דברים בפני מנהיגי 27 מדינות האיחוד האירופי, וקרא להדק את הסנקציות על מוסקבה ולמצות את הדין עם המנהיגים הרוסים האחראים להרג באוקראינה. "אי אפשר לחשוב על אירופה חופשית בלי לחשוב על אוקראינה חופשית", אמר להם. "אירופה חופשיה, אירופה תהיה חופשיה ואירופה מאוחדת. אנחנו מגינים גם עליכם".

בפרלמנט האירופי זכה זלנסקי ליחס אוהד מהמחוקקים, שחלקם לבשו בגדים בכחול ובצהוב, צבעי הדגל האוקראיני. בנאומו בפרלמנט נמנע זלנסקי, מלפרט את הציוד הצבאי לו הוא מצפה מהמערב, ובמקום זאת העלה על נס את הסיוע של האירופים שמארחים מיליוני פליטים אוקראינים. "אני מבקש להודות לכם, לכולכם, על שעזרתם לעם שלנו, לאזרחים הפשוטים שלנו שנעקרו מבתיהם והגיעו לכאן", אמר.

יחד עם זאת, זלנסקי העלה שוב את בקשתו לקבלת מטוסי קרב מהמערב בפגישותיו עם מנהיגי בריטניה, צרפת וגרמניה שלפי שעה לא הסכימו, לפחות לא במוצהר לספק לו מטוסים שכאלה, למרות שבריטניה לא שללה אפשרות כזו בעתיד.

בשיחה עם עיתונאים אחר הנאום בפרלמנט האירופי היום, אמר זלנסקי כי שמע מכמה מנהיגים של מדינות האיחוד שהם מוכנים לספק לארצו כלי טיס אך לא פירט מעבר לכך. "אני לא רוצה לאפשר לרוסים להיערך, ויש סיכומים שאי אפשר לחשוף", אמר הנשיא האוקראיני. מספר דקות קודם לכן צייץ בטוויטר ראש הסגל של זלנסקי, אנדריי ירמאק, כי "שאלת הנשק ארוך הטווח ומטוסי הקרב לאוקראינה נפתרה, פרטים בקרוב", אך בהמשך הוא ערך את הציוץ וכתב רק כי שאלה זו "יכולה להיפתר".

אף שמדינות המערב נמנעות לפי שעה מלשלוח לאוקראינה מטוסי קרב וכלי נשק אחרים שיכולים לאפשר לה לתקוף את עומק רוסיה, בקרב הסובבים את זלנסקי הסתמנה במהלך המסע האווירה שאת הטאבו הזה אפשר יהיה לשבור. יו"ר הפרלמנט האירופי, רוברט מצולה, אמרה למשל כשהציגה היום את זלנסקי לפני נאומו: "אתם צריכים לנצח, וכעת מדינות האיחוד האירופי חייבות לשקול מהר, כצעד הבא, לספק לכם מערכות ארוכות-טווח ומטוסים שלהם אתם זקוקים כדי להגן על החירות שלכם".

רוסיה מצדה הזהירה כי אם בריטניה ומדינות אחרות במערב יספקו לקייב מטוסי קרב, האוקראינים הם אלה שיסבלו, וכי הקו המפריד בין סיוע מערבי לאוקראינה לבין מעורבות מערבית ישירה במלחמה הולך ונעלם: "אפשר רק להצטער על כך ולומר שמעשים כאלה יובילו להסלמה במתיחות ולהארכת העימות, ויהפכו אותו לכואב יותר ויותר עבור אוקראינה", אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב.

רוסיה, יצוין, עוקבת באדיקות אחרי תנועותיו של זלנסקי, ואתמול הוצג בטלוויזיה הרוסית מסלול הטיסה של מטוס חיל האוויר שלקח את הנשיא האוקראיני ללונדון, כפי שתועד באתר למעקב אחרי נתוני טיסות. המנחה הרוסי ציין כי המטוס המריא מבסיס חיל האוויר בפולין, שכנתה של אוקראינה, שמשמש להעברת משלוחי נשק מהמערב לקייב. עדיין לא ברור באיזו דרך ישוב זלנסקי לאוקראינה, אך סביר להניח שגם הפעם יזכה לליווי מערבי.

את הביקור של זלנסקי בבריסל מלווה גם שאלת צירופה של אוקראינה לאיחוד האירופי. בשנה שעברה, ימים אחרי הפלישה של צבא פוטין לשטחה, הגישה אוקראינה בקשת להתקבל לחברות, צעד שעד זמן קצר לפני כן נתפס ככזה שלא יעלה על הדעת, בשל האיום הרוסי על קייב.

קבלה לחברות באיחוד האירופי היא תהליך שנמשך שנים ארוכות, ולא סביר שאוקראינה תהפוך לחברה בעתיד הנראה לעין, אך גורמים אוקראיניים רשמיים הביעו תקווה שהשיחות על הצירוף יחלו כבר השנה. בנאומו היום בפרלמנט האירופי אמר זלנסקי כי האיחוד האירופי לא יהיה שלם בלעדי אוקראינה.

חלק ממדינות האיחוד רוצות להתחיל בשיחות על צירוף אוקראינה בהקדם האפשרי כדי להפיח בעם האוקראיני תקווה ועידוד, אך מדינות אחרות נוקטות קו זהיר בהרבה, ומדגישות את האתגרים שבהם חייבות מדינות מועמדות לטפל לפני תחילת השיחות על צירופן, בין השאר השחיתות.

בתוך כך, הבית הלבן הכחיש הלילה את הדיווח שפרסם בבלוג שלו העיתונאי החוקר האמריקני סימור הירש, ולפיו ארה"ב היא שפוצצה בשנה שעברה בחשאי צינורות בפרויקט הגז התת-ימי "נורדסטרים" בצפון אירופה. הירש טען בדיווחו כי הנשיא ביידן הוא שהורה לבצע את הפיצוצים. המועצה לביטחון לאומי ומחלקת המדינה של ארה"ב מסרו הלילה כי מדובר בדיווח "שקרי לגמרי" וכי זוהי "בדיה מוחלטת".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים