שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » זה רק נראה תמים: אוקראינה תקפה את רוסיה עם מל"טים קטלניים מקרטון
קרטונים קטלניים
מל"ט מתוצרת "סיפאק" האוסטרלית בנוי מקרטון קל להרכבה ולשיגור שמגיע לטווח 120 קילומטר | עולה 3,500 דולר ליחידה בלבד | קשה לגילוי במערכות המכ"ם
מל"ט הקרטון של אוקראינה | צילום: תקשורת אוקראינית

המלחמה באוקראינה מאלצת את הצדדים הנלחמים למצוא פתרונות יצירתיים כדי להתמודד עם העלויות ההולכות וגדלות. השבוע ביצעה אוקראינה תקיפה חריגה שהביאה לתוצאות מפתיעות. לראשונה במלחמה השתמשו האוקראינים במל"טים מקרטון ל"תקיפת נחיל" ברוסיה והצליחו להשמיד מטוסי קרב שחנו בבסיס בגבול רוסיה-אוקראינה, יחד עם רכיבים של מערכת ההגנה האווירית הרוסית.

מדובר במל"ט מתוצרת חברת "סיפאק" האוסטרלית שבנוי כולו מקרטון המוחזק בגומיות, קל להרכבה ולשיגור ויכול לשאת 5-3 ק"ג חומר נפץ למרחק של 120 ק"מ. הוא נמצא בשירות צבא אוקראינה כבר שישה חודשים, אך שימש עד כה רק לשם להעברת אספקה לחזית. כעת, הוחלט לחמש את המל"ט ולהפוך אותו לכלי תקיפה. עלותו 3,500 דולר ליחידה, והאוסטרלים מספקים כמאה כלי טייס מסוג זה לאוקראינה כל חודש.

עוד מבחזית החדשות

העובדה שהוא עשוי כולו מקרטון למעט המנוע מקשה מאוד על גילויו המוקדם במערכות המכ"מ, שנועדו לזהות מטוסי קרב ותקיפה גדולים ומהירים. ב"תקיפת הנחיל" השבוע השתתפו 16 מל"טים שהצליחו להשמיד ארבעה מטוסי קרב רוסיים מדגם מיג 29 על הקרקע, שני מכ"מים של סוללות נ"מ אס-300 ואס-22 -"פנציר".

הכלי החדש מביא יתרון ייחודי לשדה הקרב. הוא זול, קל להרכבה כמו משחק וקשה לגלות אותו. במחשב הקטן שמותקן בו ועליו מערכת ג'י, פי. אס, מתכנתים את נקודת הציון לתקיפה, מחמשים את מטען הנפץ ומשגרים. הותקנה בו גם מצלמה זעירה שמאפשרת לשדר לאחור תמונה של מטרת התקיפה.

יתרונותיו הגדולים ביותר הם שהוא קטן, טס נמוך ולאט, וחתימת המכ"מ שלו נמוכה מאוד. לדברי היצרן האוסטרלי, המכ"ם יקלוט רכיבים כמו המנועים החשמליים, סוללות ומדחפים, אבל לא את הגוף העשוי קרטון. זה מאפשר יכולת התגנבות מבלי להתגלות ולהוות הפתעה בשדה הקרב.

עוד מבחזית החדשות

בישראל מכירים את האיום הזה כבר שנים. רחפנים ומל"טים פרימיטיביים שמיוצרים בעזה, בלבנון ובסוריה, שמצריכים שינויים במערכי הגילוי כמו מכ"מים ומצלמות אלקטרו-אופטיות, שיודעים לאתר גם כלים מסוג זה. כך הופל בשבוע שעבר טיסן שהמריא מעזה והתקרב לגבול ישראל. בישראל עקבו לאורך כל נתיב הטיסה שלו באמצעות מערך ההגנה האווירית של חיל האוויר והוא יורט באמצעות כיפת ברזל. גם כיפת ברזל עברה שדרוגים והתאמה להתמודדות עם האיום החדש.

בגבול הצפון ובגבול עזה הוקמו חמ"לים חדשים שמחוברים לכל החיישנים שנפרשו לאורך הגבול אמצעי חישה ותצפית שנועדו לגלות בדיוק כלי טייס כאלה. אחרי הגילוי והזיהוי ניתן ליירטם באמצעות כיפת ברזל או באמצעות לוחמה אלקטרונית שיבוש תדרים והשתלטות על כלי הטייס מרחוק.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
הדרך לחלומות רצופה בהשגת מטרות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים