שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » זהו איש הסוד של נתניהו: רון דרמר, השר לעניינים אסטרטגיים
דרמר, כיהן בעבר כשגריר ישראל בארה"ב, הוא נחשב לאיש סודו הקרוב ביותר של נתניהו, שמצידו סומך עליו בעיניים עצומות ואף התבטא ואמר כי בבוא העת הוא מתאים להחליפו
השר לעניינים אסטרטגיים רון דרמר | צילום: שריה דיאמנט, מקור ראשון

רון דרמר, השר החדש לעניינים אסטרטגיים וחבר הקבינט המדיני ביטחוני, הוא החבר הקרוב ביותר ונחשב לאיש אמונו וסודו של נתניהו. נתניהו סומך עליו בעיניים עצומות למרות שהוא סיבך אותו, בין היתר כאשר הטעה אותו לחשוב שמיט רומני ינצח בבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2012.

לדרמר יש היכרות מעמיקה עם צמרת הקונגרס, דמוקרטים ורפובליקנים כאחד.  כשגריר ישראל בארה"ב היה דרמר היה מיודד מאוד עם הנשיא ג'ו ביידן, שכיהן בתקופה ההיא כסגנו של אובמה, ואף הזמין אותו לליל הסדר בביתו. ביידן גם היה אורח הכבוד באירועי יום העצמאות שיזם דרמר. 

דרמר בן 51 נולד במיאמי ביץ' שבפלורידה. אמו נולדה בארץ ישראל המנדטורית, להורים שברחו מפולין וגרמניה לפני מלחמת העולם השנייה. אביו, ג'יי דרמר, היה עורך דין יליד ניו יורק, שב-1967 נבחר מטעם המפלגה הדמוקרטית לראשות העיר מיאמי ביץ'. הוא כיהן בתפקיד שתי קדנציות, ולימים כיהן בתפקיד אחיו של דרמר, דייוויד, במשך שלוש קדנציות, אף הוא מטעם המפלגה הדמוקרטית.

דרמר למד כלכלה בארה"ב ובאוניברסיטת אוקספורד באנגליה. ב-1993 עבד עבור נתן שרנסקי בקמפיין הבחירות של "ישראל בעלייה" עם הסיסמה "נאש קונטרול" שהצליחה מאוד. דרמר המשיך לכהן כיועצו האסטרטגי של שרנסקי, ועבד איתו גם כשמונה לשר התמ"ת. ב-1997 עלה דרמר לארץ ובהמשך שימש כיועצו של שרנסקי כאשר כיהן כשר הפנים בממשלת אהוד ברק, ובאותה תקופה הכיר את נתניהו והפך ליועצו ואחד מכותבי הנאומים שלו. 

דרמר צבר ניסיון בכתיבת נאומים עבור שרנסקי ונתניהו. וב-2004 כתב יחד עם שרנסקי את הספר "יתרון הדמוקרטיה", שזכה לתגובות אוהדות אצל בכירי הממשל בארה"ב, ובראשם  ג'ורג' בוש שכיהן כנשיא באותה תקופה. אחת מהעמדות בספר גרסה, שעל הרשות הפלסטינית להפוך לדמוקרטיה בטרם כל משא ומתן, אומצה על ידי מזכירת המדינה האמריקנית קונדוליסה רייס כעמדתו הרשמית של הממשל.  בוש אף הזמין את שרנסקי ודרמר לפגישה בבית הלבן, ובמהלכה הצהיר כי תכניו מייצגים במדויק את תפישת עולמו בנושא מדיניות חוץ. 

עוד מבחזית החדשות

ב-2003 שימש דרמר שימש כיועצו האסטרטגי של נתניהו, כשנתניהו כיהן כשר האוצר בממשלתו של אריאל שרון. ב-2004 מינה אותו נתניהו לתפקיד הציר הכלכלי של ישראל בוושינגטון, תפקיד שבו כיהן עד אמצע 2008. כשנכנס לתפקידו ב-2005, הוא נאלץ לוותר על אזרחותו האמריקנית לטובת אזרחות ישראלית בלבד. בבחירות לכנסת ה-18 ב-2009, שימש דרמר  כיועץ לקמפיין של נתניהו, ולאחר שנבחר מונה ליועץ מדיני בכיר במשרד ראש הממשלה. באוקטובר 2013 החל לכהן כשגריר ישראל בארה"ב, תפקיד בו כיהן עד ינואר 2021. 

לאורך כל השנים, המשיך נתניהו להיעזר בדרמר בכתיבת נאומים באנגלית ובעברית, ובעיקר להסתמך על עצותיו. בעבר התבטא נתניהו בשיחות סגורות כי הוא רואה בדרמר את אחד האנשים המתאימים להחליפו כראש הממשלה בעתיד, לצד ראש המוסד יוסי כהן. יש לציין כי נתניהו מעולם לא הכחיש את הדברים. 

נתניהו, שמייחס חשיבות גדולה למילה הנאמרת והכתובה, רואה בדרמר את יד ימינו בניסוח הנאומים והמסרים שלו, ונוהג לשוחח עמו באנגלית בלבד. גם כשכיהן כשגריר בארה"ב, היה דרמר מגיע כמה פעמים בחודש לארץ, והיה לו חדר קבוע ליד משרדו של ראש המל"ל כדי שיוכל לשבת בו. בעת ששימש כיועץ מדיני, נהג נתניהו נהג להזעיק את דרמר לביתו יום ולילה, בימי שישי ושבת ודרמר היה מתייצב לכל קריאה, כאשר משפחתו שילמה על כך מחיר כבד. בשנה האחרונה התקרב דרמר לנתניהו אף יותר וסייע לו בהכנת הביוגרפיה שכתב. דרמר מקורב מאוד גם לשרה רעייתו. 

נתניהו רצה לשלב את דרמר בממשלה בכל מחיר. בהתחלה הציע לו את תפקיד ראש המל"ל, אך דרמר סירב. לאחר לחצים מצד נתניהו, דרמר הסכים להיכנס לממשלה אך רק בתנאי שיקבל את תיק החוץ. נתניהו שקל למנותו לתפקיד, אך נרתע מהביקורת הפנימית בליכוד.

בסופו של השתכנע דרמר להתמנות לתפקיד השר לעניינים אסטרטגיים, למרות שהמשרד נסגר על ידי ממשלת לפיד ומוזג לתוך משרד החוץ. כעת יוחזרו הסמכויות ממשרד החוץ לידיו של דרמר. 

עוד מבחזית החדשות

דרמר, שהיה מעורב בגיבוש הסכמי אברהם ומחשב לבן בית בבית הלבן אצל דונלד טראמפ, יהיה איש הסתרים של נתניהו לממשל האמריקאי וישמש למעשה כשר החוץ לענייני ארה"ב, איראן ונושאים רגישים נוספים. נתניהו גם מתכנן כי דרמר ישמש כדמות מפתח במגעים עם סעודיה, עומאן ומדינות מוסלמיות נוספות.  

בנוסף, יהיה דרמר כאמור חבר בקבינט המדיני ביטחוני, וישמש כנציג שנתניהו יכול לסמוך עליו. מינויו של דרמר מאיים מאוד על מעמדו של שר החוץ אלי כהן, שכן בעוד שנתניהו ישמש כשר החוץ האמיתי בנסיעותיו לחו"ל ובמגעים שיקיים להרחבת הסכמי אברהם, אלי כהן יצטרך לשמור שדרמר לא יגזול את הסמכויות שיישארו לו כשר החוץ. 

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
בנה את החלומות של עצמך, אחרת מישהו אחר ישכור אותך כדי לבנות את החלומות שלו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים