שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » ועדת החוקה דנה בחוק היועמ"שים; טלי גוטליב: "אנחנו פקידי ציבור שעושים את תפקידנו"
הוועדה בראשות חה"כ שמחה רוטמן דנה היום בהצעת החוק שתהפוך את היועצים המשפטיים למשרות אמון, שעצתם לא תחייב את השרים. בוועדה פרץ דיון פנים קואליציוני סוער
יו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט ח"כ שמחה רוטמן | צילום: ערוץ הכנסת

ועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות חה"כ שמחה רוטמן דנה הבוקר (שני) בהצעת "חוק היועמ"שים". על פי ההצעה, תפקיד היועץ המשפטי במשרדי הממשלה יהפוך למשרת אמון, כך ששר לא יהיה מחויב לפעול על פי הנחיות היועץ ובנוסף, יוכל לבחור לעצמו עו"ד פרטי שייצג אותו בבג"ץ אם יהיה צורך בכך.

כבר עם תחילת הדיון, התפרצו חברי האופוזיציה בקריאות ביניים תכופות, והיקשו על יו"ר הוועדה לנהל את הדיון. חברי האופוזיציה זעמו על כך שרוטמן עקף את הייעוץ המשפטי של הוועדה ושלח לעיונם נוסח הצעת החוק שגיבש בעצמו. לשאלת חברי הכנסת אם ההליך תקין, השיבה יועמ"שית הכנסת שגית אפק "מוקדם עדיין לדבר על כך".

עוד מבחזית החדשות

חה"כ גלעד קריב, יו"ר ועדת החוקה לשעבר, האשים את רוטמן ואמר: "אתה ידוע כשמרן ואתה אדם שמעריך מאוד את המסורת ואתה בימים האחרונים מתגלה כרפורמטור דרמטי, אני אפילו שוקל להעניק לך הסכמה לאור החיבה היתירה שלך לרפורמות. רק שבמקרה שלנו אתה מבצע רפורמות במנהגים מקודשים של הבית הזה, דורס אותם ברגל גסה" מחה קריב.

לטענת קריב, לדיון הקודם בהצעת החוק הוקצתה רק שעה, כאשר 40 דקות מתוכה הוקדשו לדברי הפתיחה של רוטמן ולוין. לדברי קריב "זה המשיך לכותרת שערורייתית שאתה נותן לדיון – "מחזירים את הצדק למערכת המשפט", שמשקפת את עמדת הקואליציה ולא משקפת הליך של חקיקה. אני לא זוכר כותרת כזו של רצף דיונים".

חה"כ אריאל קלנר (הליכוד) תמך בהצעת החוק ואמר: "כל הנושא של הכפפת הרשויות הנבחרות לרשות בלתי נבחרת פוגעת בשיח הדמוקרטי וכמובן שפוגעת גם בביטוי של הרוב שרוצה לבטא כאן מדינה יהודית. לאומית, ציונית". חברי האופוזיציה השיבו לו: "גם דמוקרטית".

חברת הכנסת טלי גוטליב (הליכוד) תקפה את הייעוץ המשפטי של הכנסת ועוררה את זעמם של חבריה לקואליציה. גוטליב האשימה את הייעוץ המשפטי של הכנסת ואמרה: "באיזו תעוזה אתם מעיזים לנסח מכתב ליו"ר הוועדה שבה אתם כותבים שסקירת המצב המשפטי שהוא נותן לא מדויקת?". חה"כ ינון אזולאי ניסה להסביר לה כי היועצים המשפטיים עובדים עבור חברי הכנסת, אך גוטליב השיבה לו בצעקות: "אל תחנך אותי! אתה חי בסרט. הם הגנו עליך? הם הגנו על חוק דרעי? אני הגנתי על חוק דרעי".

היועצת המשפטית לכנסת שגית אפק השיבה לגוטליב: "המטרה של מיסוד ייעוץ משפטי לכנסת הייתה לחזק את עצמאותה של הכנסת, במובן הזה שלחברי הכנסת יהיה ייעוץ משפטי אובייקטיבי, ענייני, שיחזק את המעמד שלה לא רק בתוך הבית הזה – אלא גם ביחס לרשות המבצעת והשופטת".

עוד אמרה אפק: "באותם ימים שהדבר נחקק אחד המשפטים שנאמרו היו דבריו של הנשיא לשעבר וחבר הכנסת לשעבר ריבלין שאמר שייתכן שהיועץ המשפטי לעתים יטעה, אבל במקום שבו יש מרכבת כוחות פוליטית, זה מושך זה לכיוונו של זה, חשוב שיהיה אדם אחד בבית הזה שהוא יהיה ללא פניות, ייתן ייעוץ אובייקטיבי, ישמור על כללי המשחק. וגם אם לעתם ייתן לנו פרשנות משפטית כזו או אחרת, אנחנו נדע שזה יהיה מהמקום הנקי והאובייקטיבי ביותר".

עוד מבחזית החדשות

בשלב השני של הדיון הצטרפו גם שר המשפטים יריב לוין, והשר לשעבר פרופ' דניאל פרידמן. פרידמן אמר כי אינו תומך בהפיכת היועצים המשפטיים לממשלה לעמדת משרת אמון. לדבריו "לא צריך להגדיל את היקף המינויים הפוליטיים. צריך להתייחס בכבוד ליועצים המשפטיים, גם אם לא מקבלים את דעתם. המילה האחרונה, בין אם מקובלת או לא, היא של בית המשפט. אף אחד לא חולק. בסופו של דבר צריכה להיות עמדה אחידה של הממשלה, גם אם זו לא זהה לעמדת היועמ"ש".

השר לשעבר פרופ' שמעון שטרית, התנגד גם הוא להצעת החוק ואמר: "אנחנו נמצאים בימים שבהם המערכת הפוליטית פועלת בדרך נחפזת, באווירה של עימות ואף עוינות כלפי הרשות השופטת ומערכת המשפט ובכלל". לדבריו "ההצעות מכוונות לדבר אחד,להגדיל את כוח הממשלה, ולצמצם את הכנפיים של מערכת המשפט. זה מעלה בעיני את החשש שאין רק כוונה לשינוי ותיקון, אלא גם כוונה מערכתית להחליש את האיזונים שהתקיימו במדינה עשורים רבים".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים