שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » וויזה לארה"ב? רק אם פלסטינים-אמריקאים יוכלו לנוע באופן חופשי
גורם במחלקת המדינה האמריקאית אמר ל"אל-ערבייה" כי ישראל עדיין לא הגיעה להסכמה עם ארה"ב על הסוגייה הרגישה ביותר בדרך לקבלת הפטור
ויזה אמריקאית | צילום: פריפיק

גורם במחלקת המדינה האמריקאית אמר אתמול (שבת) לרשת "אל-ערבייה" באנגלית כי "ישראל עדיין לא עומדת בדרישות כדי להתקבל לתוכנית הפטור מוויזה לארה"ב, ועליה לאפשר לאמריקאים-פלסטינים להיכנס לשטחה ולנוע בו באופן חופשי". הגורם הבהיר כי ישראל אמנם עמדה בסף הסירובים הנדרש לבקשות ויזה, פחות מ-3% אך עדיין לא עומדת בכל הקריטריונים שנדרשים לתוכנית.

בכיר אמריקאי אמר ל-ynet כי "יש עבודה בנושא". הגורם שצוטט באל-ערבייה ציין כי "הממשל האמריקאי עובד עם ישראל כדי שתעמוד בדרישות, כמו מתן אפשרויות הדדיות ודומות לכלל האזרחים האמריקאיים מכל מוצא". לדבריו, גם אזרחים אמריקאים ממוצא פלסטיני, כולל אלה שרשומים במרשם האוכלוסין הפלסטיני, זכאים ליהנות מיחס זהה לזה שיקבלו הישראלים בכניסה לארה"ב.

עוד מבחזית החדשות

האמריקאים רואים בישראל אחראית לתת יחס זהה לכל בעל אזרחות אמריקנית, גם אם מוצאו פלסטיני, לובי, עיראקי או איראני. "הדרכון כחול, כחול, כחול", נוהגים לומר בארה"ב, כביטוי שמדגיש את העובדה שבעיניהם כל אזרח אמריקאי זכאי ליחס שווה, בלי קשר למוצאו המקורי. בישראל לעומת זאת, רואים בעיה במתן אפשרות כניסה לאמריקאים ממוצא פלסטיני, כולל כאלה שרשומים במרשם האוכלוסין הפלסטיני. האמריקאים מצידם רוצים למנוע טרטור, חקירות והטרדות של אזרחיהם ומחפשים למצוא מנגנון שיאפשר טיפול בצורה מכבדת בנושא.

מהרגע הראשון שבו דנה ישראל עם ארה"ב על קבלתה לתוכנית הפטור מוויזה נחשבה סוגיית היחס השווה לכל האזרחים האמריקאים לרגישה ביותר. בשב"כ טענו כל העת כי לא יהיו אלה שימנעו את הפטור מוויזה לארה"ב, אך הדברים הללו יצטרכו להיבחן בשטח.

בעיני האמריקאים, הטיפול בבעלי האזרחות האמריקאית לא מסתיים רק בנתב"ג אלא עוסק גם בחופש התנועה שלו בגבולות ישראל. בעיני וושינגטון, ישראל נדרשת לאפשר לאמריקאים ממוצא פלסטיני לנוע בקלות לגדה המערבית אם יבחרו, ולחזור דרך נתב"ג לארה"ב. בישראל יידרשו לטפל בבעלי דרכון אמריקאי בכפפות של משי, ולשנות גישה כלפי מבקרים ממוצאים ערבי ככלל.

התוכנית שגיבשו ארה"ב וישראל אמורה להקל על שני הצדדים למנוע מראש את כניסתם של הממריאים. במסגרת התוכנית, יוכל כל צד לערוך בדיקות מודיעיניות מראש על כל אדם שיגיע לשטחו.

דברי הגורם האמריקאי ל"אל-ערבייה" הגיעו, לאחר שהשבוע שלחו 16 סנאטורים אמריקאים מכתב למזכיר המדינה אנתוני בלינקן ולשר לביטחון המולדת אלחנדרו מיורקס, ובו קראו לממשל ביידן להבטיח שבעלי אזרחות אמריקאית יקבלו יחס שווה. הסנאטורים הבהירו כי הם חוששים מכך שאזרחים אמריקאים שמופיעים במרשם האוכלוסין הפלסטיני לא יזכו ליחס שווה לאזרחים אמריקאים מן השורה. כיום, נדרשים בעלי תעודת זהות פלסטינית עם דרכון אמריקני להגיש בקשה להיתר כניסה לישראל ולטיסה דרך נתב"ג.

עוד מבחזית החדשות

"לא ראינו כרגע הודעות מצד ממשלת ישראל לגבי האופן שבו היא מתכננת לשנות את הפרקטיקות והמדיניות שמשפיעה באופן שלילי על אזרחים אמריקנים, על בסיס דת, מוצא או באופן ספציפי במקרה זה פלסטינים אמריקנים או ערבים אמריקנים", כתבו הסנאטורים. הם ציינו שלכל מדינה יש את הזכות לנקוט כלפי זרים במדיניות שבה היא בוחרת, אך הבהירו כי "אם מדינה מעוניינת בזכות להשתתף בתוכנית הפטור מוויזה שלנו, אין לה את הזכות להפלות אזרחי ארה"ב".

החקיקה שנדרשה להכנסת ישראל לרשימת המדינות הפטורות מוויזה לארה"ב הושלמה בכנסת במרץ האחרון, באיחור ניכר. כעת, מי שאמון על ההתאמות הנדרשות במשטרה, ברשות האוכלוסין וברשות המיסים הוא ראש המל"ל צחי הנגבי, שנבחר להוביל את המשימה. בחודש יולי תגיע משלחת מארה"ב לבחון האם ישראל עמדה בכל הדרישות, ועד לחודש אוקטובר אמור להתקבל הפטור.

החוק שאושר בישראל קבע כי יוקם מרכז לאומי לאיסוף ואבחון נתוני הטיסות והנוסעים הנכנסים לישראל או יוצאים ממנה. הצעת החוק מחייבת קבלת מידע אישי מחברות תעופה לגבי נוסעים בטיסות הנכנסות, היוצאות או העוברות במדינת ישראל. החוק מסמיך שלוש רשויות, שב"כ, המוסד והמשטרה להקים שלוחות של מאגר המידע שינוהלו אצלן, ולארה"ב תהיה גישה אליהן.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
איננו רואים דברים כפי שהם אלא כפי שאנו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים