שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » התקיפה באיראן: נפגע מרכז פיתוח אסטרטגי של משמרות המהפכה
למרות הטענות של איראן כי נגרם למבנה "נזק קל בלבד" נגרם נזק גדול למתחם האתר הוא חלק ממתחם צבאי ואזרחי שמהווה "צומת טכנולוגי חשוב" בפרויקט הגרעין
פיצוץ במתקן בעיר איספהאן באיראן | צילום: רשתות לפי סעיף 27א

התקיפה השבוע במתקן הביטחוני באיספהאן שבטהראן ככל הנראה השיגה את מטרתה באופן מדויק, ופגעה במתקן חשוב וייחודי של מערך הפיתוח הביטחוני של משמרות המהפכה. מדובר במתקן הרבה יותר גדול מההאנגר אותו הציגו האיראנים בדיווחים שלהם. רונן סולומון, חוקר מודיעין ובעל בלוג המודיעין "אינטלי טיימס", אמר בשיחה ל-N12 כי המתחם מהווה "צומת טכנולוגי חשוב למשרד ההגנה האיראני".

בדיווח האיראני הוצג האנגר ספציפי שהותקף על ידי רחפן, אך מדובר בחלק אחד בלבד ממתחם גדול ואסטרטגי. שני חלקי המתחם נמצאים משני צידו של הכביש הרחב ברחוב האימאם ח'ומייני באיספהאן, כאשר צד אחד הוא צבאי-ביטחוני והצד השני הוא אזרחי-מחקרי. שני המתחמים מרכיבים את מרכז המחקר והפיתוח הצבאי החשוב עבור שורת פרויקטים ביטחוניים באיראן, המשמש בין היתר את פרויקט הגרעין, המל"טים והטילים הבליסטיים.

עוד מבחזית החדשות

המתחם ממוקם ברחוב האימאם ח'ומייני, אחד הרחובות הגדולים והמרכזיים באיספהאן. במתחם האזרחי ממוקם מכון ה-ISRC, מרכז מחקר החלל האיראני. ובנוסף נמצאים שם מכוני מחקר נוספים בתחומי הכימיה, החומרים והמתכות.

ארגון ה-ISRC נקשר באופן מובהק לתחום החלל, המל"טים והטילים הבליסטיים של משמרות המהפכה. בעבר הוא הציג רחפנים, מנועים למטוסים ופיתוחים נוספים. ריכוז מכוני המחקר באתר מהווה צומת טכנולוגי חשוב עבור משרד ההגנה האיראני, וכלל המעבדות שם נועדו להיות התחנה האחרונה לפני פיתוח של מוצר בפס יצור המוני. יש לציין כי מדובר במרכז מחקר ופיתוח, ולא במתחם יצור.

במקביל למתחם האזרחי, מצידו השני של הכביש נמצא המתחם הצבאי. שם פועלת מזה זמן רב סדנה שמארחת קבוצות פיתוח צבאיות. הסדנה נעזרת בשירותים רבים שהיא מקבלת מהמכונים והמעבדות במתחם האזרחי, ותפקידה ליצור תהליך רצוף של בדיקות, הקמת תהליך פיתוח והגדרת השרשרת הטכנולוגית עבור יצור המוצר בקצב תעשייתי.

האיראנים אמנם הציגו פגיעה נקודתית בגג המבנה וניסו ליצור רושם שלא נגרם נזק רב ושהפעולה לא הצליחה. בפועל, הנקודה אותה הציגו האיראנים היא נקודת החדירה של הרחפן לתוך המבנה. סולומון טוען כי נראה שהאיראנים ערכו את תמונות האתר שנפגע ו"גם אם מסתכלים על התמונות שפורסמו, רואים שהם נערכו מהשלב שהאדם המציג נכנס פנימה ועד השלב שהוא נכנס למחסן אחר, וכלל לא בטוח שהוא עבר במקום שנפגע".

בנוסף, ניתן לראות כי למבנה שהותקף יש צורה תעשייתית שמאפיינת אתרים מאוד ספציפיים באיראן שהותקפו בעבר בתחום החלל. לדברי סלומון "מי שביצע את הפעולה הזו הביא בחשבון שהוא רוצה ליצור פגיעה כירורגית ומדויקת, ולא להשמיד אמל"ח במובן של פיצוץ נרחב, כמו למשל שמוכר מתקיפות בסוריה. ייתכן שהיו באתר ערכות מסוימות, יכול להיות משלוח שהיה מוכן להעברה או אולי מכשור מאוד ספציפי שהיה חשוב לפגוע בו ולהפסיק את פעילותו". בניגוד לתקיפות בסוריה, שם לרוב מדובר במשלוחי ומאגרי נשק, הפעם ככל הנראה מדובר בתקיפה של חלק חשוב בשרשרת הפיתוח של פרויקט אסטרטגי.

עוד מסביר סלומון "קשה לומר מה הייתה המטרה הספציפית של התקיפה. אבל הכוונה הייתה לקחת מהם איזו יכולת מדויקת". לדבריו, בהחלט ייתכן שמדובר במשהו שקשור לרוסים, ובהקשר זה ניתן להצביע על חלקו של הדיאלוג מול האמריקנים, במיוחד על רקע העובדה שהתקיפה בוצעה בשעה שראש ה-CIA ביקר בישראל.

עוד מבחזית החדשות

לדעת סלומון, לא מדובר במל"טים או טילים, מכיוון שלאורך זמן לא רואים מחוץ למתחם תנועה של משאיות או משטחים של משלוחים מוכנים להעמסה. "לא רואים תנועה של פס יצור, מכיוון שלא מדובר במקום שאמור לייצר אלא להקים תוכנית הכנה לפס יצור שיוצא לפועל במקום אחר. מדובר במקום שידוע כבעל אמצעים רבים, שלרוב בכלל אסורים לשימוש צבאי. ברגע שהמתקן הזה פועל בצורה דואלית בין הממד הצבאי לאזרחי, הוא זוכה לאפשרות להפעיל אמצעים המותרים לשימוש רק עבור מחקר אזרחי, אולי באמצעות מנהרה תת קרקעית שעוברת מתחת לכביש".

סולומון טוען כי מוחמד עבדוס, מדען החלל והטילים של משמרות המהפכה שנהרג באופן מסתורי ב-13 ביוני ומותו יוחס לישראל, עבד אף הוא במסגרת מכון ISRC. לדבריו, באותה עת הוא פעל בסוריה בניסיון להקים קו יצור עבור פרויקט דיוק הטילים של חיזבאללה ומשמרות המהפכה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
צחוק משכח כאבים

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים