שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » מדיני » התמורה שביקש נתניהו כדי להכשיר את אסד
נחשף
ישראל עמדה מאחורי יוזמה אזורית שמטרתה להשיב את הנשיא הסורי לליגה הערבית – ולנתקו מטהרן. בנט עצר את התוכנית, ובמערכת המדינית טענו: "המתווה לא בר יישום"
בשאר אל-אסד | צילום: photowalking, שאטרסטוק

ראש הממשלה נפתלי בנט עצר באחרונה יוזמה אזורית שקידם קודמו בתפקיד בנימין נתניהו, להחזרת נשיא סוריה בשאר אל־אסד לחיק הליגה הערבית ומשפחת העמים. בלב היוזמה עמד הרעיון של השלמה בינלאומית עם ניצחונו של אסד במלחמת האזרחים, בתמורה לסיכום של המעצמות איתו כי יוציא את הכוחות האיראניים מסוריה.

ל"ישראל היום" נודע כי התוכנית ל"הלבנת" אסד הועלתה לראשונה על ידי ישראל, בפסגה שהתקיימה לפני שלוש שנים בירושלים, בין היועצים לביטחון לאומי של ישראל, ארה"ב ורוסיה. כך חושף הבוקר הכתב המדיני של "ישראל היום", אריאל כהנא.

בשיחה עם יועצו דאז של טראמפ ג'ון בולטון ועם נציגו של פוטין ניקולאי פטרושב, הציג ראש המל"ל דאז מאיר בן שבת תוכנית רב־שלבית: אסד יקרא לכל הכוחות הזרים שנכנסו לסוריה לאחר 2011 לצאת מארצו, בנימוק שהם כבר אינם נדרשים; סוריה תתקבל כאחת החברות בליגה הערבית; נסיכויות המפרץ הפרסי, ובראשן האמירויות, ישקיעו בכלכלת סוריה במקום איראן, שגם משתלטת כלכלית על המדינה; במערכת השלטון הסורי יהיו רפורמות שייקבעו בשיחות בווינה, כאשר בסוף התהליך ייערכו בחירות.

התוכנית קיבלה את ברכתו של ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו. בשליחותו, בן שבת הציג אותה לכל המדינות הערביות שישראל מקיימת איתן קשרים, ובכלל זה מדינות המפרץ. מי שהייתה מעוניינת מאוד בתוכנית היא ירדן, וזאת במטרה להשתחרר מהעול הכבד של מיליוני הפליטים הסורים שברחו אליה בשנות הלחימה.

גם מצרים רצתה בתוכנית. מאידך, ישראל לא קיימה כל קשר ישיר או עקיף עם סוריה, ולא שאלה באופן ישיר או עקיף את הנשיא הסורי אם הוא מסכים לה או לא. כך על פי גורם בכיר המעורה בפרטים.

עם תום מלחמת האזרחים בסוריה, בישראל העריכו באותה עת ששלטונו של אסד הוא עובדה מוגמרת. אסד, מאז ועד היום, נהנה במרחב הבינלאומי רק מתמיכתה של רוסיה. במערכת המדינית סברו אז כי בנסיבות שנוצרו, השלמה עם אסד מכאן, ודחיקת רגליה של איראן מכאן, היא התוצאה הטובה ביותר שניתן להשיג.

"באופן עקרוני היתה הסכמה בקרב המדינות השונות שזה הדבר שנכון לעשות, ואולם כתוצאה ממערכות הבחירות התכופות בישראל, ובהמשך בשל חילופי השלטון בארה"ב ובישראל, המהלך לא התקדם", אמר ל"ישראל היום" הגורם הבכיר.

עוד אמר הבכיר כי במל"ל היה ידוע שלאסד אין כוחות משל עצמו, המסוגלים לכפות על איראן להוציא את המיליציות משטחה של סוריה. חרף קושי זה, "השיקול היה התנעת מהלך בינלאומי, מתוך תקווה שבסופו של דבר ייתן תוצאות. אין דרך אחרת להוציא את האיראנים מסוריה. רק שילוב בין מכות צבאיות למהלך מדיני יכול לגרום להם לסגת. בתוכנית הזו המטרה היתה יצירת דה־לגיטימציה לנוכחות האיראנית בסוריה, ולשם כך צריך היה בראש ובראשונה תמיכה והסכמה בין ארה"ב לרוסיה, ואלה אכן הושגו", דברי הבכיר.

ראש המל"ל הנוכחי, ד"ר איל חולתא, קיבל עם כניסתו לתפקיד עדכון מבן שבת על היוזמה. ואולם, בלשכת בנט החליטו שלא להמשיך בקידום התוכנית. עם זאת, הממשלה הנוכחית גם לא מתנגדת ל"הלבנת" אסד, במידה שמדינות ערב יחליטו על כך.

הסוגיה עלתה בפסגה המשולשת בין בנט לנשיא מצרים א־סיסי וליורש העצר של האמירויות מוחמד בן זאיד, לפני שבועיים בסיני. בן זאיד מסר עדכון לשני עמיתיו על הפגישה שקיים עם אסד בארמונו, יום קודם לכן.

בנט הציג עמדה ניטרלית באשר לאסד. הוא לא התנגד לאפשרות שיוחזר לליגה הערבית, אך גם לא תמך ברעיון.

בלשכת בנט סבורים שלאסד אין מסוגלות להוציא את האיראנים מארצו, ועל כן היוזמה לא בת יישום. "עשוי להיווצר מצב שבו נצא קירחים משני הצדדים, גם נהיה שותפים להכשרת אסד וגם נישאר עם האיראנים בסוריה. האיראנים נמצאים שם בהזמנתו, וקשה לראות תרחיש שבו הוא קורא להם לצאת. לכן, מבחינתנו, הסיפור הזה הוא עניין פנים־ערבי, אנחנו לא חלק ממנו", אומר גורם מדיני.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים