שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » התובע הכללי באוקראינה: רוסיה משתמשת בטקטיקת "אדמה חרוכה" "כמו היטלר"
תיעוד
עשרות יישובים במחוז חרסון הוצפו במים לאחר השמדת סכר נובה קחובקה | • באירופה ובקייב ומאשימים את מוסקבה: "פשע מלחמה שרוסיה ושלוחיה יישאו באחריות אליו"
ההצפות במחוז חרסון | צילום: רשתות - לפי סעיף 27א'

ברוסיה ובאוקראינה ממשיכים בחילופי האשמות הדדיים, בנוגע לאחריות לפיצוץ הסכר בתחנת הכוח ההידרואלקטרית בנובה קחובקה שבמחוז חרסון הלילה (שני). בשעות שחלפו מאז הפיצוץ הדרמטי החלו הצפות חמורות באזורים שונים בחרסון, שהשליטה בו מתחלקת בין רוסיה ואוקראינה משתי גדות נהר הדנייפר.

ההצפות באזור חרסון | צילום: רשתות – לפי סעיף 27א'

ההערכה היא שיותר מ-20 אלף בני אדם נמצאים באזורים החשופים לסכנת הצפה חמורה, בעשרות יישובים שונים. סוכנות הידיעות הרוסית טאסס דיווחה שעשרות אלפי תושים מפונים מבתיהם, ושגובה המים עלה ביותר מ-10 מטרים. כלי התקשורת הרוסיים מדווחים שגובה המים אף צפוי להוסיף ולעלות.

עוד מבחזית החדשות

גם בצד האוקראיני, בגדה המערבית של הנהר, יש שיטפונות כבדים, ואזורים רבים כוסו בתוך זמן קצר במים. גם בצד הזה מפנים קרוב ל-16 אלף תושבים. כזכור, רק בנובמבר הצליח צבא אוקראינה לשחרר את חרסון מידי הכיבוש הרוסי. למרות הדחיפות בה יש לפנות את אזרחי חרסון, הרשויות באוקראינה מדווחות כי גם בשעות האחרונות הרוסים ממשיכים להפגיז את האזור ומקשים על פינוי האזרחים.

בינתיים, באוקראינה הודיעו כי תחנת הכוח ההידרואלקטרית בנובה קחובקה הושמדה לחלוטין. לגבי תחנת הכוח הגרעינית בזפוריז'יה, הגדולה ביותר באירופה, ניכר כי לפי שעה אין חשש לסכנה גרעינית מיידית. חברת האנרגיה האוקראינית "אנרגואטום" הודיעה כי בשלב זה המאגר המיועד לקירור הפעילות הגרעינית בתחנה מלא לגמרי, ואין חשש שהמים בו יגמרו בקרוב.

הסוכנות הבין-לאומית לאנרגיה אטומית הודיעה כי פקחי הסוכנות "עוקבים מקרוב" אחר הסיטואציה בתחנת הכוח, ואין חשש לאיום גרעיני בטווח הזמן הקצר. זמן קצר לאחר פיצוץ הסכר כבר הופסקה פעילות ששת הכורים הגרעיניים בתחנת הכוח, אולם עדיין יש צורך במאות אלפי גלונים של מים במטרה למנוע התחממות והתפרצות של מוטות הדלק הגרעיני שנמצאים שם.

הבוקר, אחרי שאזהרותיו התממשו, הודיע זלנסקי כי כינס דיון חירום של בכירי ממשלתו. זלנסקי האשים כי "טרוריסטים רוסים" פוצצו את הסכר. "השמדתו מוכיחה בפני העולם כולו מדוע חייבים לסלק אותם מכל פינה באדמת אוקראינה. אסור להשאיר להם אפילו מטר אחד, בגלל שהם משתמשים בכל מטר עבור טרור. רק ניצחונה של אוקראינה יבטיח ביטחון. והניצחון יגיע. הטרוריסטים לא יצליחו לעצור את אוקראינה עם מים, טילים ושום דבר אחר", כתב זלנסקי ברשתות החברתיות.

למרות שברוסיה מאשימים את אוקראינה, וטוענים כי משגר רקטות של הצבא האוקראיני אחראי לפיצוץ בסכר, באירופה כבר מצטרפים לקייב ומפנים אצבע מאשימה לעבר מוסקבה. שארל מישל, נשיא מועצת האיחוד האירופי אמר כי פגיעה במתקני תשתית אזרחיים היא פשע מלחמה, ורוסיה ושלוחיה יישאו באחריות לכך.

מושל רשויות הכיבוש הרוסיות בחצי האי קרים הודיע הבוקר כי ניכר שלא צפויה סכנת הצפות גם שם. יחד עם זאת, קיים חשש לפגיעה באספקת מי השתייה של תושבי חצי האי, שסופח לרוסיה בשנת 2014. התובע הכללי באוקראינה הודיע כי בלשכתו פתחו בחקירה בעניין, והזהיר כי אלפי בני אדם יישארו ללא קורת גג. הוא האשים את רוסיה בשימוש בטקטיקה של "אדמה חרוכה", ואמר כי היא עושה זאת "כמו היטלר". עוד הוסיף התובע אנדריי קוסטין: "סופו של המשטר הרוסי העברייני יכול להיות רק אחד, תבוסה ובית דין".

הסכר בנובה קחובקה הוא סכר מרכזי ביותר באוקראינה, ואחד משישה סכרים שהוקמו על גבי נהר הדנייפר: אורכו 3.2 ק"מ והוא מתנשא לגובה של 30 מטרים. הוא נבנה בתקופה הסובייטית, ב-1956, ולצד החשמל הקריטי שמייצרת התחנה ההידרואלקטרית בסכר, הוא מהווה מקור מים חשוב לשתייה וחקלאות באזור כולו. נפחו של המאגר שיוצר הסכר הוא 18 מיליון קוב של מים, וכעת אלו מתפרצים במורד הנהר. המים במאגר הזה שימשו גם תושבי חצי האי קרים, וכן את תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, התחנה הגדולה ביותר מסוגה באירופה שנמצאת גם היא תחת שליטה רוסית.

הצטרפו ועקבו אחר

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אושר הוא האומנות לקלוע זר פרחים, מהפרחים שבתחום השגותינו

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים