שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הקרב על הוועדה לבחירת שופטים יוכרע היום
סיקור נרחב
בשעה 11:30 תתחיל הצבעה החשאית שבה יבחרו הנציגים לוועדה | רה"מ תומך בנציגת יש עתיד קארין אלהרר | גוטליב: "אסור שיש עתיד תקבל תמונת ניצחון"
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפתח ישיבת הממשלה | צילום: חיים צח / לע"מ

הבוקר (רביעי) יקיימו חברי הכנסת הצבעה חשאית, ויבחרו את נציגי הוועדה למינוי שופטים. כל אחד מחברי הכנסת יבחר שני מועמדים.

עמדת ראש הממשלה בנימין נתניהו היא, תמיכה בנציג לקואליציה ונציג לאופוזיציה, כשמועמדת המובילה היא ח"כ קארין אלהה מיש עתיד. ראש הממשלה מעדיף להגיע לפשרה שתאפשר את חזרתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי לממשלה, כמו גם חקיקה מיידית של סעיפים שיש עליהם הסכמה. לדברי גורם בליכוד "הדילמה היא עימות קשה עם הימין או בתוך המדינה פנימה, באירוע שיקרע את החברה הישראלית" לדבריו "בשני המקרים יהיה מחיר קשה".

עוד מבחזית החדשות

אמש צייצה ח"כ טלי גוטליב וקראה להצביע עבורה ולנציג נוסף מהקואליציה. "זו תהיה בושה והשפלה לבחור בנציג ממפלגת יש עתיד לוועדה למינוי שופטים", כתבה, "אסור שיש עתיד תקבל תמונת ניצחון שלא מגיעה לה ושאין דרך להסביר אותה. בואו נאפשר לעצמנו תמונת ניצחון לגאוות ליבם של אנשי הימין. ימין גאה זו לא מילה גסה".
גם קטי שטרית מהליכוד כתבה: "חודשיים של דיונים וישיבות בבית הנשיא מגיעים מחר לשיאם, הגענו להסכמות על הוועדה לבחירת שופטים, על חוק היועמ"שים, על עילת הסבירות ועל כל מה שלפני חודשיים לא האמנו שנוכל להסכים עליו. אז למה בכל זאת באופוזיציה מפחדים מיום המחר? כיוון שמחר תתגלה המטרה האמיתית של המחאה שלוחת הרסן המלווה את ימי הדיונים, האם בסופו של יום הם רוצים שלום, או מלחמה".

לעומת זאת, ח"כ אורית פרקש הכהן, שהייתה חברה מטעם המחנה הממלכתי בצוות המשא ומתן בבית הנשיא, כתבה: "אחרי חודשים של מאמצים גדולים שהשקענו למניעת הקרע בעם ולחזרה למסלול שפוי ואחראי כלפי אזרחי ישראל וכלכלתה, מחר הוא יום מבחן למנהיגות של נתניהו. מנהיג שנגרר אחרי קיצונים – בן גביר, רוטמן ואמסלם, או מי שמחויב באמת לטובתה של ישראל ולרצון הציבור, זה שדורש הסכמות רחבות".

הבחירות לנציגי הוועדה הן רק שלב אחד בדרך שעוד מחכה לאופוזיציה. בשלב הבא היא תיאלץ לוודא שהוועדה מתכנסת, אף ששר המשפטים יריב לוין מערער על הלגיטימיות שלה, ואולי מורכב מכך, לוודא שהוועדה לא משותקת ושאכן מתמנים שופטים. ההערכה בשני הצדדים היא שאם ייבחרו נציגי אופוזיציה וקואליציה, השיחות יימשכו ביתר רצינות מתוך רצון להביא להסדר מוסכם.

החשש הכבד בשני הצדדים נובע מהעובדה שההצבעה היא חשאית, כך שלא ניתן לעקוב אחרי המשמעת הקואליציונית.

בקואליציה, כאמור, בוחנים את האפשרות להעמיד שני מועמדים, ומביאים בחשבון את הבחירות לראש לשכת עורכי הדין שיתקיימו בעוד שבוע. בכירים בקואליציה מעריכים כי אם אפי נוה ייבחר לעמוד בראש הלשכה, הוא ישתף פעולה עם נתניהו, וכך יושג רוב בבחירת נשיא בית המשפט העליון הבא. לעומת זאת, החלטה כזאת תביא לפיצוץ שיחות ההידברות בבית הנשיא. נתניהו ובכירי הקואליציה טרם קיבלו החלטה בנושא, והם צפויים להודיע על כך בקרוב.

עוד מבחזית החדשות

בקרב האופוזיציה, הביקורת על יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ גוברת בעיקר סביב האפשרות שיסכים למתווה שיחזיר את דרעי לממשלה. באופוזיציה סבורים כי אם דרעי ישוב לממשלה בחסות ההסכם, היא תחזיק מעמד זמן רב ותשמור על יציבות.

היום, ב-09:00 בבוקר, יתקיים מפגש של ראשי הקואליציה טרם ההצבעה. ב-11:00 תיפתח מליאת הכנסת, מזכיר הכנסת יכריז על חברי ועדת הקלפי, וב-11:30 תחל ההצבעה החשאית שתימשך כשלוש שעות, ותקבע גם את הרכב נציגי הוועדות לבחירת דיינים וקאדים. בהמשך תספור ועדת הקלפי את הקולות, ולאחר מכן יכריז יו"ר הכנסת אמיר אוחנה על תוצאות ההצבעה.

אם הקואליציה תבחר להרוויח זמן נוסף, היא תוכל לדחות את ההצבעה בכמה שעות ולהתחיל את הישיבה בדיון בהצעות החוק הפרטיות שיעלו להצבעה בקריאה טרומית, כמדי יום רביעי. כך או כך, ההצבעה החשאית חייבת להסתיים עד תום המליאה. עד תחילת ההצבעה יוכלו חברי כנסת למשוך את מועמדותם.

בכל מקרה, אם בקואליציה יחליטו על שני מועמדים, נדרשת לכל הפחות חברת כנסת אחת. לאחר ספירת הקולות, אם יתברר ששני המועמדים שקיבלו את מרב הקולות הם גברים, תתקיים מיד הצבעה נוספת. בהצבעה יועמדו לבחירה רק חברות הכנסת שהיו מועמדות בהצבעה הראשונה, והמועמדת שזכתה ברוב הקולות תהיה נציגת הכנסת במקום המועמד שהגיע למקום השני.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
מי שלא מרוצה מהיחס שהוא מקבל, שיבדוק איזה יחס הוא נותן

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים