שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הפסגה הערבית: אסד יהיה נואם הכבוד לאחר 12 שנות נידוי
נשיא סוריה, שדונלאד טראמפ כינה "חיה" כי השתמש בנשק כימי נגד מתנגדיו, חוזר לחיק מדינות ערב, אחרי 12 שנות בידוד | לפסגה הגיעו גם זלנסקי ואבו מאזן
הנשיא אסד בסעודיה | צילום: תקשורת סורית

בוועידת הליגה הערבית שאירחה קטאר לפני עשור, ישב על הכיסא הסורי נציג האופוזיציה. ב-2018 אמיר קטאר אמר שהאזור לא יכול לסבול "פושע מלחמה" כמו בשאר אסד. אבל היום (שישי), 12 שנים אחרי תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, אסד יהיה אורח הכבוד שינאם בכינוס ה-32 של הליגה הערבית.

הנסיך בנדר מקבל את פניו של אסד | צילום: תקשורת סורית
אסד ונשיא האמירויות | צילום: תקשורת סורית

קבלתה מחדש של סוריה לליגה הערבית היא אולי הסימן המובהק ביותר לכך שהבידוד של אסד נגמר. עם נחיתתו בעיר המארחת, ג'דה שבסעודיה, התקבל הנשיא הסורי על ידי סגן מושל מכה, הנסיך באדר בין סולטאן, ועל ידי מזכ"ל הליגה הערבית אחמד אבו אל רייט.

עוד מבחזית החדשות

לפני הפסגה הערבית, שמכונה "פסגת ההתחדשות והשינוי", ארצות הברית הדגישה את התנגדותה לנורמליזציה בקשרים עם דמשק. "אנחנו לא חושבים שצריך להעניק לסוריה כניסה מחודשת לליגה הערבית", אמר סגן דובר מחלקת המדינה האמריקאית.

אבל למרות העמדה האמריקאית, אסד כן הגיע לסעודיה, ונוכחותו בפסגה מראה על שינוי הכיוון הדרמטי ביחס למי שנשיא ארצות הברית בעבר דונלד טראמפ כינה "חיה" בעקבות השימוש שעשה אסד בנשק כימי ב-2018 , דבר שהוא הכחיש כמובן. אסד כמעט ולא עזב את מדינתו מאז פרוץ המלחמה בשנת 2011, ומאז ועד 2022 יצא ממנה רק לאיראן ולרוסיה. בשנה שעברה הוא הגיע לאיחוד האמירויות, ביקורו הראשון במדינה ערבית מאז 2011.

אסד עדיין אינו שולט על חלקים גדולים מסוריה. כוחות טורקיים מוצבים בצפון-מערב המדינה, שבשליטת המורדים. קבוצות כורדיות שולטות על חלקים במזרח ובצפון-מזרח סוריה, ובכלל זאת גם על שדות נפט ומקבלים סיוע מהכוחות האמריקאיים שמוצבים שם.

גם נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי נחת בג'דה. עם הגעתו לסעודיה אמר נשיא אוקראינה כי מטרותיו הן לדון בתוכנית השלום האוקראינית לסיום המלחמה, בהגנה על הקהילה המוסלמית באוקראינה ובחזרת אסירים פוליטיים מחצי האי קרים, שסופח על ידי רוסיה. זלנסקי מנסה לגייס תמיכה במלחמה ממדינות המפרץ, שניסו להישאר ניטרליות בעימות בין אוקראינה לרוסיה, למרות הלחץ מהמערב על יצרניות הנפט לסייע בבידוד מוסקבה, אחת מחברות אופ"ק, ארגון המדינות המייצאות נפט.

מג'דה ימשיך זלנסקי ליפן, לפסגת המדינות המתועשות, ה-G7. בפסגה, הנערכת בעיר הירושימה, ארצות הברית ויתר המעצמות מתכננות לחשוף סנקציות חדשות נגד רוסיה, במטרה להקשות עליה לקבל את הציוד והחומרים שאותם היא צריכה לשדה הקרב.

לפסגה בסעודיה הגיע גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, מלווה בין היתר במזכיר הוועד הפועל של אש"ף חוסיין א-שייח, בשר החוץ ריאד אל-מאלכי וראש המודיעין הכללי מאג'ד פרג'. אחת מהמטרות המוצהרות של הפסדה היא "להגביר את התיאום בין מדינות ערב בנוגע למאמצים לשמור על ביטחון ויציבות האזור, ולקדם אינטרסים ערביים, במיוחד לאור ההפרות היומיומיות נגד המקומות הקדושים בישראל".

לפני תחילת הפסגה גינה משרד החוץ הסעודי את עלייתם של השר יצחק וסרלאוף ושל חברי כנסת להר הבית: "אנחנו מתנגדים לכלל ההפרות והפרובוקציות הללו, ומביעים תמיכה בכל מאמץ להגיע לפתרון הסוגיה הפלסטינית".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
חכמה אמיתית היא לדעת שאתה לא יודע כלום...

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים