שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » הערכה בוושינגטון: אוקראינה אכן תקפה את הקרמלין בכטב"מים
בוושינגטון מוטרדים מהתקיפות ההולכות ומתרבות של אוקראינה בעומק רוסיה | ארה"ב חושדת שיחידות אוקראיניות פועלות ללא ידיעתו של הנשיא זלנסקי
הפיצוץ בקרמלין

העיתון "ניו יורק טיימס" חשף אתמול (רביעי) כי בכירים אמריקנים מעריכים, כי כוחות הביטחון של אוקראינה אכן ביצעו את מתקפת הכטב"מים על הקרמלין בתחילת החודש. גורמים רשמיים בוושינגטון אמרו לעיתון כי סביר להניח שאחת מיחידות הצבא או המודיעין המיוחדות של אוקראינה שיגרה את הרחפנים, שאחד מהם התפוצץ על גג בניין בקרמלין.

לפרסום ב"ניו יורק טיימס" יש חשיבות רבה, משום שרבים פקפקו עד כה בטענת מוסקבה שקייב היא שביצעה את המתקפה. אחרי חשיפת התקרית ב-3 מאי רמזו בכירים באוקראינה כי מדובר במבצע "דגל אדום", כלומר במתקפה מבוימת שיזמה רוסיה עצמה כדי להשתמש בה כתירוץ למתקפה חדשה ונרחבת על אוקראינה. לעומת זאת רוסיה הצהירה אחרי מתקפת הכטב"מים, כי היא רואה במעשה ניסיון התנקשות בפוטין, וכי תגיב על כך בזמן ובמקום שתמצא לנכון. פוטין עצמו לא היה בקרמלין בזמן המתקפה, ולא נשקפה לו כל סכנה.

עוד מבחזית החדשות

הספקות בנוגע לטענות הרוסיות שאוקראינה ביצעה את התקיפה התעוררו בשעתו גם בשל העובדה שמוסקבה שוכנת בעומק רוסיה, ואילו קייב הסתפקה עד כה בתקיפות כטב"מים בעיקר באזורים הסמוכים לגבול בין המדינות או בשטחים שרוסיה כבשה מידי אוקראינה בעשור האחרון, כגון חצי האי קרים. בנוסף, מתקפה על הקרמלין עלולה הייתה לגרור תגובה קשה מצד רוסיה, והיו שהניחו כי אוקראינה לא תרצה בכך, וגם לא תרצה לעורר את כעסה של ארה"ב, שאינה רוצה לראות תקיפות אוקראיניות בעורף הרוסי.

בדיווח ב"ניו יורק טיימס" אמש נכתב כי סוכנויות המודיעין האמריקניות מעריכות שקייב אכן שיגרה את הכטב"מים אל הקרמלין, גם אם לא ברור להן איזו יחידה ביצעה את המתקפה ואם הנשיא האוקראיני וולודימיר זלנסקי והצמרת הביטחונית שלו היו מודעים למבצע. לפי העיתון, יש גורמים אמריקאיים שמעריכים כי זלנסקי לא היה מודע לתוכנית לתקוף את מעונו של פוטין.

לפי "הטיימס", את ההערכה החדשה גיבש המודיעין האמריקאי באמצעות יירוט שיחות שבהן גורמים רשמיים רוסיים האשימו את אוקראינה ושיחות אחרות שבהן בכירים אוקראינים הודו כי הם מעריכים שארצם אחראית למתקפה. לפי הגורמים האמריקאיים הרשמיים ששוחחו עם העיתון, מידת הביטחון שלהם שממשלת אוקראינה אישרה ישירות את ההתקפה על הקרמלין "נמוכה", אך לדבריהם הסיבה לכך היא שלסוכנויות המודיעין אין עדיין ראיה ספציפית החושפת אילו גורמי ממשל או יחידות אוקראיניות היו מעורבות במבצע.

ב"ניו יורק טיימס" הדגישו כי ההתקפה על הקרמלין מצטרפת לשורת תקיפות מסתוריות בעורף הרוסי שיוחסו לאוקראינה ושגרמו אי נוחות לארה"ב, ספקית הנשק הגדולה ביותר לקייב. הדאגה האמריקאית היא מהאפשרות שרוסיה תאשים את וושינגטון באחריות ישירה למתקפות הללו, ובמסגרת מבצעי נקמה תרחיב את המלחמה אל מחוץ לגבולות אוקראינה.

על פי הגורמים, ארה"ב חושדת שמתפתחת מגמה שבה יחידות אוקראיניות יוצאות לפעולות מוגבלות בתוך שטח רוסיה או משגרות משתפי פעולה שפועלים בשליחותן, ללא פיקוח וללא ידיעתו של הנשיא זלנסקי.

הבכירים האמריקאים מאמינים, שאוקראינה הייתה אחראית בשנה האחרונה גם לחיסולה של דריה דוגינה, בתו של הלאומן הרוסי ומקורבו של פוטין אלכסנדר דוגין, להתנקשות בבלוגר הצבאי הרוסי ולדלן טטרסקי ולהתקפות על עיירות רוסיות הסמוכות לגבול עם האוקראיני, האחרונה שבהן ביום שני השבוע.

הבוקר הודיע שירות הביטחון הרוסי FSB כי עצר שני אוקראינים בחשד שהתכוונו לפוצץ עמודי חשמל בתחנת כוח גרעינית בשטח רוסיה. בחודשים האחרונים דווח על שורה ארוכה של פיצוצים מסתוריים שבהם הופלו עמודי חשמל בעומק הרוסי, והחשד היה כי מדובר בפעולות נקם של אוקראינה או של משתפי פעולה נגד משטרו של פוטין. עוד דווח לאחרונה לפחות על שני פיצוצים מסתוריים שגרמו לרכבות משא לסטות ממסילות ברוסיה.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים