שיתוף
תגובות
חדשות » פוליטי » הניו יורק טיימס תוקף את ממשלת נתניהו המסתמנת: "איום לעתיד ישראל"
מאמר המערכת של ה"ניו יורק טיימס" טוען כי ממשל ביידן צריך לסייע "לכוחות מתונים בפוליטיקה הישראלית" במאבקם נגד הרפורמות שמתכננת הממשלה החדשה
בניין ההנהלה הראשית של הניו יורק טיימס בשדרה השמינית במנהטן | צילום: wikimedia, Haxorjoe

אמש (סוף השבוע) התפרסם מאמר מערכת בעיתון ה"ניו יורק טיימס" הידוע בעמדותיו הליברליות, ובו התייחס רובו ככולו למדינת ישראל ולראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו. המאמר מתח ביקורת קשה על אופי הממשלה והשרים שיהיו חברים בה וקרא לממשל ביידן לנקוט בצעדים כנגד הממשלה המיועדת תוך חיזוק הערכים הדמוקרטיים של ישראל.

כותב המאמר טוען  כי "ממשלת הימין הקיצוני שתעלה בקרוב לשלטון, בראשות בנימין נתניהו, מסמלת שינוי כיוון מהממשלות האחרות שהיו בשלטון בישראל ב-75 שנות קיומה.  בעוד שנתניהו זכה בבירור לתמיכת ציבור הבוחרים הישראלי, ניצחון הקואליציה שלו היה צר ואינו מאפשר מנדט לוויתורים למפלגות אולטרה דתיות ולאומניות שמעמידות את האידיאל של מדינה יהודית ודמוקרטית בסכנה".

עוד מבחזית החדשות

עוד הוסיף כותב המאמר כי "מערכת הניו יורק טיימס היא תומכת חזקה של מדינת ישראל ודוגלת בפתרון שתי המדינות במשך שנים רבות ואנחנו נשארים מחויבים לתמיכה זו. האנטישמיות נמצאת במגמת עלייה ברחבי העולם, ולפחות חלק מהביקורת כלפי ישראל היא תוצאה של שנאה כזו". "ממשלתו של נתניהו, לעומת זאת, מהווה איום משמעותי על עתידה של מדינת ישראל, הכיוון אליו היא הולכת, ביטחונה ואפילו רעיון המולדת היהודית. עמדת הממשלה עלולה להפוך פיתרון זה לבלתי אפשרי מבחינה צבאית ופוליטית ויתכן שפתרון שתי המדינות לא ייווצר לעולם".

לגרסת כותב המאמר "במקום לקבל את התוצאה הזו, על ממשל ביידן לעשות כל שביכולתו כדי להביע את תמיכתו בחברה הנשלטת, על ידי מתן שוויון זכויות ושלטון החוק בישראל, כפי שארה"ב עושה במדינות בכל רחבי העולם. זה יהיה מעשה ידידותי שעולה בקנה אחד עם הקשר העמוק בין שתי המדינות".

"את הקאמבק של נתניהו כראש ממשלה, שנה וחצי לאחר שהודח מתפקידו, אי אפשר להפריד מטענות השחיתות שבאו בעקבותיו. כעת הוא עושה כל שביכולתו להגיע לשלטון, על ידי היענות לדרישת הגורמים הקיצוניים ביותר בפוליטיקה הישראלית".

"הקבינט החדש שהוא מקים כולל מפלגות ימין קיצוני שקראו, בין היתר, להרחיב ולהכשיר את ההתנחלויות באופן שיהפוך את רעיון המדינה הפלסטינית בגדה לבלתי אפשרית. שינוי הסטטוס קוו בהר הבית, עלול לעורר סבב חדש של אלימות ערבית ישראלית ולערער את סמכותו של בית המשפט העליון בישראל וכך לאפשר לכנסת, בית המחוקקים הישראלי, לעשות ככל העולה על רוחו, בלי הגבלות שיפוטיות".

"השרים בממשלה החדשה אמורים לכלול אישים כמו איתמר בן גביר, שהורשע בישראל ב-2007 בגין הסתה לגזענות ותמיכה בארגון טרור יהודי. אשר יכהן ככל הנראה כשר לביטחון לאומי. בצלאל סמוטריץ', שתומך בסיפוח מוחלט של הגדה המערבית, צפוי להתמנות לשר האוצר הבא, עם סמכויות נוספות על ניהול הגדה".

"המהלכים האלה מטרידים, והתגובה העיקרית של ממשל ביידן עד כה הייתה נאום זהיר של שר החוץ, אנטוני בלינקן, בפני קבוצת ההסברה הליברלית J Street ב-4 בדצמבר, שבו הוא הכריז כי ארצות הברית תעסוק במדיניות הישראלית בלבד ולא ביחידים המרכיבים אותה.  

"למפלגות הימין יש רוב מוחלט בכנסת, ונתניהו מקווה שהממשלה החדשה תציל אותו מהעמדה לדין ועונש מאסר אפשרי. בין היעדים של הממשלה החדשה נמצא בית המשפט העליון".

"זאת לא סתם תפנית מאכזבת אצל בעלת ברית ותיקה. מערכת היחסים בין ישראל לארצות הברית היא כבר מזמן מערכת יחסים שחורגת מהגדרה של ברית צבאית או של ידידות דיפלומטית. לשתי המדינות ערכים משותפים שיצרו קשרים חזקים ועמוקים".

עוד מבחזית החדשות

"ישראל נעה ימינה בשנים האחרונות. בין השאר, בשל חשש מפשיעה, בפרט לאחר אלימות ערביי ישראל בשנה שעברה. ישראלים רבים מביעים גם חשש שתהליך השלום יכשל בגלל חוסר עניין בשלום בקרב מנהיגים פלסטינים, חשש שגבר בשל שליטת חמאס בעזה מאז שנת 2007 והתחושה שאחיזתו של אבו מאזן ברשות הפלסטינית תגיע לסופה ללא יורש מוסכם".

את המאמר מסכם הכותב "כל דבר שיערער את האידיאלים הדמוקרטיים של מדינת ישראל, בין אם זה סיפוח של שטחים ביו״ש בשליטה יהודיות או בהכשרת שטחים ומאחזים בלתי חוקיים, יערער את האפשרות של פתרון שתי המדינות. התמיכה של ארצות הברית בישראל משקפת את החשיבות ששתי המדינות מייחסות לערכים הדמוקרטיים. הנשיא ביידן ונתניהו צריכים לעשות כל מה שביכולתם כדי לאשר מחדש את המחויבות הזאת".

הצטרפו ועקבו אחר

3 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמונה זה לעלות במדרגה הראשונה, למרות שלא רואים את כל גרם המדרגות

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים