שיתוף
תגובות
חדשות » חדשות בעולם » המרגל הידוע ביותר בתולדות ה-FBI, נמצא מת בתאו בכלא
הסוכן הכפול שבמשך 22 שנה מכר אלפי מסמכים מסווגים, שהכילו סודות מדינה, לקג"ב ולרוסיה, נמצא ללא רוח חיים בתאו בכלא בקולורדו
FBI | צילום: דוברות ה-FBI

שירות בתי הסוהר בקולורדו הודיע היום (שני) כי, רוברט הנסן, סוכן ה-FBI שריגל עבור מוסקבה וגרם לארצות הברית נזק ביטחוני ומודיעיני מהחמורים בתולדותיה, נמצא היום (שני) מת בתאו בכלא השמור שבו הוחזק בעשרים השנים האחרונות. הנסן, שהלך לעולמו בגיל 79, נעצר בשנת 2001 והודה כי במשך שנים מכר חומרים מסווגים ביותר לברית המועצות, ואחרי שזו התפרקה, לרוסיה. בין השאר חשף בפני הסובייטים סוכנים כפולים שריגלו עבור וושינגטון, ומסר פרטים על ההכנות של ארה"ב למלחמה גרעינית אפשרית.

בתקשורת האמריקאית דיווחו כי הנסן נמצא מחוסר הכרה בתאו מעט לפני השעה 7:00 בבוקר (שעון מקומי), וכי צוות רפואי שהוזעק למקום ניסה לבצע בו פעולות החייאה, אך בסופו של דבר נקבע מותו. לפי שעה לא ידועה סיבת המוות.

עוד מבחזית החדשות

הנסן החל את שירותו ב-FBI בשנת 1976, ושלוש שנים אחר כך גויס על-ידי סוכני הקג"ב, סוכנות הביון הסובייטית, והחל לרגל עבור הארגון. לאחר כמה שנים חדל מכך לזמן מה משום שרעייתו התעמתה איתו על מעשיו, אבל ב-1985 שב לספק סודות לסובייטים, ומאז מכר להם אלפי מסמכים מסווגים. החומרים שהעביר כללו שמות של מרגלים שפעלו בשירות המודיעין האמריקאי, פרטי חקירות ושיטות לאיסוף מודיעין.

הנסן, שהשתמש בכינוי "ראמון גרסייה", העביר בין השאר מסמכים שפירטו כיצד מתכוונת ארה"ב לנהוג במקרה שרוסיה תתקוף אותה גרעינית, ומסר פרטים על מנהרה מתחת לשגרירות ברית המועצות בוושינגטון שמשמשת את האמריקנים לציתות. בסך הכול חיבל בפעילותם של עשרות סובייטים ששימשו כסוכנים בשירות המודיעין האמריקאי, בהם סוכנים כפולים. אחד מהם היה הגנרל הסובייטי דמיטרי פוליאקוב, שהוצא להורג. בתמורה לפעילותו קיבל הנסן יותר מ-1.4 מיליון דולר בכסף מזומן, יהלומים וסכומים שהופקדו בחשבונות רוסיים.

בחקירתו של הנסן התברר כי את המידע העביר למוסקבה באמצעות תקשורת מוצפנת והטמנת מסרים במקומות שסוכמו מראש. במשימת הטמנה כזו הוא נעצר בשנת 2001. ה-FBI, שעקב אחריו במשך ארבעת החודשים שלפני כן לאחר שקיבל מידע על מעשיו מקצין מודיעין רוסי, ליווה אותו בלא ידיעתו לפארק בווירג'יניה שבו היה אמור להשאיר מסר למפעיליו, שאותם לא פגש מעולם. סוכני הבולשת הפדרלית הסתערו עליו, עצרו אותו, והביאו אותו למשפט.

במשפטו הודה הנסן ב-15 סעיפים של ריגול וקשירת קשר, ובתמורה להודאתו הסכימו הרשויות שלא לגזור עליו עונש מוות. בשנת 2002 נידון למאסר עולם. במעמד ההרשעה אמר הנסן: "אני מתנצל על מה שעשיתי. אני מתבייש בזה. מעבר להיבט המשפטי של העניין, בגדתי באמונם של רבים כל כך. גרוע מזה, פתחתי פתח להשמצות נגד אשתי, שהיא לחלוטין חפה מפשע, ונגד ילדינו. פגעתי בהם עמוקות. פגעתי קשות ברבים כל כך".

עד היום נחשבים מעשיו של הנסן לריגול החמור ביותר בתולדות ה-FBI, והעובדה שפעל בחופשיות במשך 22 שנה היא כתם על הארגון. אף שחשדות מסוימים התעוררו לגביו כבר שנים לפני המעצר, נדרשו יותר משני עשורים ללכוד אותו. בעת מעצרו התגורר בדירת ארבעה חדרים צנועה בפרברי וירג'יניה עם אשתו וששת ילדיהם.

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
אמור לי מי חבריך ואומר לך מי אתה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים