שיתוף
תגובות
חדשות » המלחמה באוקראינה: הגשר שמחבר את חצי האי קרים לרוסיה קרס חלקית
פיצוץ מסתורי
יועץ של הנשיא וולודימיר זלנסקי: ״הגשר הוא ההתחלה, יש להשמיד כל דבר לא חוקי״ | משאית תופת התפוצצה וגרמה לשרפת ענק בגשר שחוצה את מצר קרץ'
חלק הגשר שקרס

הבוקר דיווחו כלי התקשורת ברוסיה ובאוקראינה, כי הלילה (שבת) ארע פיצוץ אדיר שגרם לקריסתו החלקית שלגשר קרים החוצה את מצר קרץ ומחבר בין חצי האי קרים לרוסיה. ברוסיה ניסו לטעון תחילה שמדובר במיכל דלק שעלה באש, אך מאוחר יותר הודיעה הוועדה למאבק בטרור ברוסיה כי הפיצוץ נגרם כתוצאה ממשאית תופת, שגרמה ל-7 קרונות רכבת שהובילו דלק לעלות באש.

דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב, מסר כי הנשיא פוטין מתכוון להקים ועדת חקירה בנושא פיצוץ הגשר שתעבוד עם רשויות החירום. על פי הדיווח נהרגו 3 בני אדם כתוצאה מהפיצוץ. 

פיצוץ הגשר הוא מכה אנושה לפוטין, שכן הגשר מהווה קו אספקה חשוב למאמץ המלחמתי בדרום אוקראינה. שר התחבורה של חצי האי קרים מסר לסוכנות הידיעות הרוסית "ריה" כי באזור הגשר הוכרז מצב חירום וכי נשלחו כוחות סיוע והצלה.

הגשר שנפגע נבנה על ידי רוסיה לאחר הפלישה לחצי האי קרים ב-2014. הגשר נפתח לתנועת כלי ב-2018, וכ-2020 לתנועת רכבות. אם הפיצוץ יתברר כפעולה אוקראינית, זו תהיה מכת מחץ נוספת לפוטין, לאחר שבימים האחרונים האוקראינים הצליחו להחזיר לעצמם כ-1000 קמ"ר שנכבשו על ידי הרוסים, כולל במחוז חרסון.

למרות המכה הקשה שספג פוטין, שכרגע עדיין לא ברור מי אחראי לה, השאלה העיקרית היא, איך יגיב פוטין, בהתחשב בכך שפיצוץ הגשר יקשה מאוד על השינוע הלוגיסטי עבור המלחמה באוקראינה. משרד התחבורה במוסקה הודיע כי התנועה במסלולים שלא נפגעו בפיצוץ הגשר יתחדשו בקרוב. 

פיטר בימונט פרשן ה"גרדיאן" הבריטי ציין כי "הגשר מהווה ציר אספקה לוגיסטי מרכזי לא רק עבור הכוחות הרוסיים בחצי האי קרים, אלא גם עבור כוחות צבא רוסיה שממוקמים באזורים מסוימים בדרום אוקראינה, לדוגמה, על הגשר הזה עובר קו הרכבת לעיר מליטופול, שהוא קו אספקה ראשי מרוסיה לאוקראינה".

עוד הוסיף בימונט "אומנם, חשוב לציין שישנן דרכים נוספות להעביר אספקה לאי קרים וגם לאזורים נוספים בדרום אוקראינה, אך הפגיעה בגשר חשובה גם בשל כך שעד לאחרונה רוסיה חשבה שפעולה כזו היא מעבר להישג ידה של אוקראינה".

חשיבותו של הגשר היא לא רק בהיבטי הלוגיסטי והאסטרטגי, אלא הגשר היווה סמל עבור רוסיה ובתקשורת הרוסית כינו את הגשר "בניית המאה". אורכו של הגשר הוא כ-12 ק"מ, וביום חנוכתו ב-2018. נסע עליו הנשיא ולדימיר פוטין,  תוך הוא מעלה על נס את ההישג שלו "בתקופות שונות בהיסטוריה, אפילו תחת הצארים, מנהיגים חלמו לבנות את הגשר הזה, ולבסוף בזכות העבודה הקשה, הנס קרה".

לדעת בימונט, שאלת התגובה הרוסית, תלויה בהצלחתה של אוקראינה בשבועות האחרונים. לדבריו,  "לכל הפחות, זהו ניצחון תעמולה עצום עבור אוקראינה, וסימן לכך שאינה מפחדת מאיומי הנשק הגרעיני של פוטין, אלא להיפך, היא מאמינה שתנצח במלחמה".

הצטרפו ועקבו אחר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדכני
פופולרי
ויראלי
מטבע
שער יציג
שינוי
עדכון אחרון:
לא משנה כמה המצב טוב או רע, תמיד הוא בסוף משתנה

התקינו את האפליקציה החדשה שלנו!
ותישארו מעודכנים